• astral

Om man vill bli igångsatt?

Man kan visst bli "planerat" igångsatt, eller få planerad förlossning. Du måste prata med din BM och få remiss till en förlossningsläkare som kan göra en bedömning om du ska bli igångsatt och när... (detta gäller alltså om du har en bit kvar till förlossningen).

• astral

Jag talar inte av egen erfarenhet eftersom jag inte har blivit igångsatt,men nu inför min andra förlossning så kommer jag antagligen att få planerad igångsättning och då har jag läst på lite. Det verkar som att det är svårt att säga, en del igångsättningar verkar gå lätt och smidigt men en igångsättning kan också leda till större smärta och antingen utdragen förlossning eller väldigt snabb. Det finns även fler risker än vid en naturlig förlossning, bl.a. slutar fler igångsatta förlossningar i kejsarsnitt. Jag har också läst att t.ex. värkstimulerande dropp som ofta används kan leda till ökad risk för syrebrist hos barnet. Så, för min del kommer jag att prata igenom alla dessa risker med förlossningsläkaren och hoppas få bra svar. Dessutom finns det en rad olika sätt att sätta igång en förlossning och det finns kanske ett samband mellan dessa metoder och olika risker?

Svar på tråden Om man vill bli igångsatt?