• Finesse

varning för akta graco duologic 1!!

Fick häromdagen veta att skillnaden mellan Akta Graco Duologic 1 och Duologic 2 är att 2:an kan man ha babyskyddet som det är i bilen utan bas men INTE 1:an..

Jag har aldrig vetat om det då min svägerska (som vi köpt stolen av) INTE fick veta nåt av folksam när hon köpte det. Hon hade babyskyddet flera flera ggr som det var i bilen och vi har oxå haft det. Men man får INTE ha det så. Det är INTE godkänt.

Jag har pratat med Akta Graco och dom säger att dom har gått ut med den informationen. Men hur kan det då komma sig att fler än jag här på familjeliv inte vet om det? Och om nån köper stolen begagnad på blocket kanske inte dom heller vet om det. Därför gör jag nu denna tråd.

På Aktas hemsida gjorde dom reklam om stolen som "två i ett" alltså att det är en bilbarnstol och ett babyskydd. Alltså en vanligt svensk person tror ju alltså att man kan ha då babyskyddet som det är i bilen.. speciellt när det finns "skåror" på det där man har bältet.

Akta säger oxå att eftersom monteringsanvisningar finns i bruksanvisningen behövs ingen varningstext att man inte kan använda babyskyddet utan bas. Visst ska man alltid följa den.. men samtidigt så finns det "skåror" och pilar på babyskyddet vilket gjorde att vi tänkte att det var ok.

Alla ni som har en DUOLOGIC använd ALDRIG babyskyddet utan basen!!

• Svar på tråden varning för akta graco duologic 1!!
  • thecarseatlady

Gräsligt dålig info från Akta....*suckar och skakar på huvudet*

Min redan negativa inställing till Aktas bilstolar blev inte bättre av det här.

• Finesse

thecarseatlady skrev 2009-02-18 12:51:18 följande:

Gräsligt dålig info från Akta....*suckar och skakar på huvudet* Min redan negativa inställing till Aktas bilstolar blev inte bättre av det här.
    Stolen i sig är ju inte dålig.. men det är dålig information!
  • Finesse

bumpar upp tråden nu när flera skrivit om Akta Graco Duologic.. så det inte blir några förvirringar!

Vill även förtydliga att denna stol är enbart till för bakåtåkande.. det är alltså inte en stol man kan ha framåtvänd.

Viktgränsen är 18 kg.

• Catti41

nu använde vi aldrig vår duologic 1 som babyskydd eftersom vi köpte den för att ha den efter babyskyddstiden, men jag fattar nog inte ändå. (Kan vara bra och veta om vi säljer den sen)

Var ska basen vara? Hur ska man få in en bas? Den sitter ju med isofixfästena??

Fattar inte.

• Finesse
    Var ska basen vara?

I bilen.. på sätet..

Hur ska man få in en bas?

ehh.. man sätter in den i bilen som det står i monteringsanvisningarna.

Den sitter ju med isofixfästena??

Man sätter fast den med isofixfästerna och det markerar grönt om man gjort rätt och rött om man gjort fel. Man kan även använda 3-punktsbälte.
  • Catti41

Jo, men alltså, ska basen sitta under hela stolen?? För isofixfästena sitter ju fast på stolen när man köper den. Så det jag inte fattar är hur en extra bas skulle kunna få plats.

Vi använder ju, som jag sa, duologic 1 nu, vi köpte den i somras eftersom grabben hatade sitt babyskydd, och stolen sitter ju fast i isofixfästena (man kanske kan använda bälten också men det verkar ju onödigt att då köpa en isofixstol). Så om det som du säger också ska vara en bas till stolen när man har den som babyskydd så blir det ju väldigt konstigt för mig.

Uppenbarligen är det nåt jag inte fattar... ;)

• Finesse
    Tessou skrev 2009-02-26 11:36:21 följande:
    Tur att vi köpt 2:an då...
    Ja verkligen! Jag tycker det är hemskt att dom inte kan komma ut med information om det här. Och återigen jag vet att det inte står nånstanns att man kan montera utan basen i bruksanvisningen.. MEN när det finns skåror och det är ett babyskydd så tror man ju att det är som vilket babyskydd som helst.
  • Finesse
    Catti41 skrev 2009-02-26 11:38:55 följande:
    Jo, men alltså, ska basen sitta under hela stolen?? För isofixfästena sitter ju fast på stolen när man köper den. Så det jag inte fattar är hur en extra bas skulle kunna få plats. Vi använder ju, som jag sa, duologic 1 nu, vi köpte den i somras eftersom grabben hatade sitt babyskydd, och stolen sitter ju fast i isofixfästena (man kanske kan använda bälten också men det verkar ju onödigt att då köpa en isofixstol). Så om det som du säger också ska vara en bas till stolen när man har den som babyskydd så blir det ju väldigt konstigt för mig. Uppenbarligen är det nåt jag inte fattar... ;)
    Nej du missuppfattar mig.. själv stolen är basen! Alltså du kan ju plocka ut babyskyddet.. stolen är i två delar.. en BAS och ett BABYSKYDD.. förstår du?

Så du behöver inte alls ha 3-punktsbälte om du har isofixfästen.. det är bara två olika lösningar.. alla har inte isofixfästen..
  • Catti41

Hm... Eller är det så att det är själva babyskyddsdelen som går att ta bort från resten av stolen, så att man kan ta med sig babyskyddsdelen när man lämnar bilen? För i så fall förstår jag alltihop.
    (Jag har ju som sagt aldrig använt babyskyddsdelen, eftersom grabben var stor när vi köpte den, så jag visste inte ens att själva babyskyddsdelen gick att ta ur...)

Svar på tråden varning för akta graco duologic 1!!