• Finesse

varning för akta graco duologic 1!!

Fick häromdagen veta att skillnaden mellan Akta Graco Duologic 1 och Duologic 2 är att 2:an kan man ha babyskyddet som det är i bilen utan bas men INTE 1:an..

Jag har aldrig vetat om det då min svägerska (som vi köpt stolen av) INTE fick veta nåt av folksam när hon köpte det. Hon hade babyskyddet flera flera ggr som det var i bilen och vi har oxå haft det. Men man får INTE ha det så. Det är INTE godkänt.

Jag har pratat med Akta Graco och dom säger att dom har gått ut med den informationen. Men hur kan det då komma sig att fler än jag här på familjeliv inte vet om det? Och om nån köper stolen begagnad på blocket kanske inte dom heller vet om det. Därför gör jag nu denna tråd.

På Aktas hemsida gjorde dom reklam om stolen som "två i ett" alltså att det är en bilbarnstol och ett babyskydd. Alltså en vanligt svensk person tror ju alltså att man kan ha då babyskyddet som det är i bilen.. speciellt när det finns "skåror" på det där man har bältet.

Akta säger oxå att eftersom monteringsanvisningar finns i bruksanvisningen behövs ingen varningstext att man inte kan använda babyskyddet utan bas. Visst ska man alltid följa den.. men samtidigt så finns det "skåror" och pilar på babyskyddet vilket gjorde att vi tänkte att det var ok.

Alla ni som har en DUOLOGIC använd ALDRIG babyskyddet utan basen!!

• Svar på tråden varning för akta graco duologic 1!!
  • Finesse

thecarseatlady skrev 2009-02-18 12:51:18 följande:

Gräsligt dålig info från Akta....*suckar och skakar på huvudet* Min redan negativa inställing till Aktas bilstolar blev inte bättre av det här.
    Stolen i sig är ju inte dålig.. men det är dålig information!
  • Finesse

bumpar upp tråden nu när flera skrivit om Akta Graco Duologic.. så det inte blir några förvirringar!

Vill även förtydliga att denna stol är enbart till för bakåtåkande.. det är alltså inte en stol man kan ha framåtvänd.

Viktgränsen är 18 kg.

• Finesse
    Var ska basen vara?

I bilen.. på sätet..

Hur ska man få in en bas?

ehh.. man sätter in den i bilen som det står i monteringsanvisningarna.

Den sitter ju med isofixfästena??

Man sätter fast den med isofixfästerna och det markerar grönt om man gjort rätt och rött om man gjort fel. Man kan även använda 3-punktsbälte.
  • Finesse
    Tessou skrev 2009-02-26 11:36:21 följande:
    Tur att vi köpt 2:an då...
    Ja verkligen! Jag tycker det är hemskt att dom inte kan komma ut med information om det här. Och återigen jag vet att det inte står nånstanns att man kan montera utan basen i bruksanvisningen.. MEN när det finns skåror och det är ett babyskydd så tror man ju att det är som vilket babyskydd som helst.
  • Finesse
    Catti41 skrev 2009-02-26 11:38:55 följande:
    Jo, men alltså, ska basen sitta under hela stolen?? För isofixfästena sitter ju fast på stolen när man köper den. Så det jag inte fattar är hur en extra bas skulle kunna få plats. Vi använder ju, som jag sa, duologic 1 nu, vi köpte den i somras eftersom grabben hatade sitt babyskydd, och stolen sitter ju fast i isofixfästena (man kanske kan använda bälten också men det verkar ju onödigt att då köpa en isofixstol). Så om det som du säger också ska vara en bas till stolen när man har den som babyskydd så blir det ju väldigt konstigt för mig. Uppenbarligen är det nåt jag inte fattar... ;)
    Nej du missuppfattar mig.. själv stolen är basen! Alltså du kan ju plocka ut babyskyddet.. stolen är i två delar.. en BAS och ett BABYSKYDD.. förstår du?

Så du behöver inte alls ha 3-punktsbälte om du har isofixfästen.. det är bara två olika lösningar.. alla har inte isofixfästen..
  • Finesse
    Catti41 skrev 2009-02-26 11:42:18 följande:
    Hm... Eller är det så att det är själva babyskyddsdelen som går att ta bort från resten av stolen, så att man kan ta med sig babyskyddsdelen när man lämnar bilen? För i så fall förstår jag alltihop. (Jag har ju som sagt aldrig använt babyskyddsdelen, eftersom grabben var stor när vi köpte den, så jag visste inte ens att själva babyskyddsdelen gick att ta ur...)
    JA det är precis så det är tänkt!

Men det som är skillnaden mellan 1:an och 2:an är att 2:an går att ha babyskyddet i bilen som det är, alltså om man åker med nån annan och inte orkar ta ut hela basen.. enkelt att sätta fast med ett 3-punktsbälte.
  • Finesse
    Tessou skrev 2009-02-26 11:45:33 följande:
    ...Folksam är ju ett försäkringsbolag så de borde ju ha fått med info från dem..
    det fick dom inte.. konstigt nog..
  • Finesse
    clembke skrev 2009-02-26 11:48:56 följande:
    Vi köpte våran i affär o fick ingen info om det... Så det att dom gått ut med info, visst stämmer säkert men, alla ha inte fått den... Tycker att dom inte ens borde ha gjort skårorna till bältet om dom nu ändå inte tänkte godkänna den till det... Hade det varit i USA hade dom kunnat bli stämda för att det står inte att man inte kan använda den utan bas...
    helt rätt.. tänk att i en bilmanual står det: "Farthållare är ingen autopilot"

Men det enda jag tycker att Akta kan ha skrivit var/är: "Babyskyddet får inte användas utan bas"
  • Finesse
    Tessou skrev 2009-02-26 11:58:57 följande:
    Finesse; Väldigt dåligt.. TÄNK om det hade hänt nåt.. Vi tog 2:an just därför att man kan flytta babyskyddet mellan olika bilar.. jag å sambon har varsin bil och tycker hans stora verkar läskig å köra och självklart vill jag kunna åka iväg själv med bebisen å hälsa på folk - så här var det ingen tvekan! Bra också att man slipper köpa någon mer stol sen..
    varför dom köpte stolen var precis av den anledningen.. när stolen kom ut (den är köpt i dec -06 så jag tror dom var bland dom första) så gjordes det ju reklam om den som en bilbarnstol OCH ett babyskydd. Hon på akta dumförklarade mig och sa att man kan INTE göra som man vill med en bilbarnstol utan man måste läsa bruksanvisningen.. men just ett babyskydd tror man ju att man kan ha bara som det är.. eller?
  • Finesse
    Catti41 skrev 2009-02-26 12:29:43 följande:
    Mycket möjligt, jag trodde det fanns bilstolar utan isofix som man kunde ha hela tiden och min uppfattning var att de är mycket billigare än isofixstolar? Vi har ju inte kollat efter det eftersom vi har isofix (specialbeställde det dessutom när vi köpte ny bil i höstas) och också tycker det känns mycket säkrare än att bara bälta fast stolen. Nåja, hursomhelst. Nu har jag ätit lunch och kan tänka bättre... ;)
    nu är jag lite ot men det dåliga med isofix är att dom bara klarar 18 kg.. så vi måste ändå köpa en till bilbarnstol.. Ebba väger redan 11 kg å sitter ganska trångt i duologicen.
  • Finesse
    Linn Daggert skrev 2009-05-21 16:46:41 följande:
    hur vet man om man har en etta eller tvåa?? om man inte köpt den ny alltså. Våran är från 07 men jag et inte om det är 1 eller 2..
    Har ditt babyskydd blå små grejer på sidan?

kan försöka hitta bild så du förstår.. men annars så borde det stå Duologic 2 på stolen och Duologic (för ettan)
  • Finesse
    Puffar upp denna tråd då jag hittat MASSOR av Duologics 1 på blocket där dom skriver att babyskyddet går att använda utan bas i andra bilar..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

Återigen:

Puffar upp denna tråd då jag hittat MASSOR av Duologics 1 på blocket där dom skriver att babyskyddet går att använda utan bas i andra bilar.. Tycker det är hemskt att så många verkar ha trott samma som mig, alltså måste ju Akta Graco har brustit i informationen! 

Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden varning för akta graco duologic 1!!