varning för akta graco duologic 1!!
Fick häromdagen veta att skillnaden mellan Akta Graco Duologic 1 och Duologic 2 är att 2:an kan man ha babyskyddet som det är i bilen utan bas men INTE 1:an..
Jag har aldrig vetat om det då min svägerska (som vi köpt stolen av) INTE fick veta nåt av folksam när hon köpte det. Hon hade babyskyddet flera flera ggr som det var i bilen och vi har oxå haft det. Men man får INTE ha det så. Det är INTE godkänt.
Jag har pratat med Akta Graco och dom säger att dom har gått ut med den informationen. Men hur kan det då komma sig att fler än jag här på familjeliv inte vet om det? Och om nån köper stolen begagnad på blocket kanske inte dom heller vet om det. Därför gör jag nu denna tråd.
På Aktas hemsida gjorde dom reklam om stolen som "två i ett" alltså att det är en bilbarnstol och ett babyskydd. Alltså en vanligt svensk person tror ju alltså att man kan ha då babyskyddet som det är i bilen.. speciellt när det finns "skåror" på det där man har bältet.
Akta säger oxå att eftersom monteringsanvisningar finns i bruksanvisningen behövs ingen varningstext att man inte kan använda babyskyddet utan bas. Visst ska man alltid följa den.. men samtidigt så finns det "skåror" och pilar på babyskyddet vilket gjorde att vi tänkte att det var ok.
Alla ni som har en DUOLOGIC använd ALDRIG babyskyddet utan basen!!