• Catti41

varning för akta graco duologic 1!!

nu använde vi aldrig vår duologic 1 som babyskydd eftersom vi köpte den för att ha den efter babyskyddstiden, men jag fattar nog inte ändå. (Kan vara bra och veta om vi säljer den sen)

Var ska basen vara? Hur ska man få in en bas? Den sitter ju med isofixfästena??

Fattar inte.

• Catti41

Jo, men alltså, ska basen sitta under hela stolen?? För isofixfästena sitter ju fast på stolen när man köper den. Så det jag inte fattar är hur en extra bas skulle kunna få plats.

Vi använder ju, som jag sa, duologic 1 nu, vi köpte den i somras eftersom grabben hatade sitt babyskydd, och stolen sitter ju fast i isofixfästena (man kanske kan använda bälten också men det verkar ju onödigt att då köpa en isofixstol). Så om det som du säger också ska vara en bas till stolen när man har den som babyskydd så blir det ju väldigt konstigt för mig.

Uppenbarligen är det nåt jag inte fattar... ;)

• Catti41

Hm... Eller är det så att det är själva babyskyddsdelen som går att ta bort från resten av stolen, så att man kan ta med sig babyskyddsdelen när man lämnar bilen? För i så fall förstår jag alltihop.
    (Jag har ju som sagt aldrig använt babyskyddsdelen, eftersom grabben var stor när vi köpte den, så jag visste inte ens att själva babyskyddsdelen gick att ta ur...)

• Catti41

Ah. Såg att min slant ramlade ner samtidigt som du svarade.

Fast jag förstår fortfarande inte varför man köper en isofixstol om man bara tänkt sätta fast stolen med bilbältena. Isofixstolar är ju dyrare än bilstolar man använder med bälten, det blir ju lite dålig ekonomi.

• Catti41

heh. Jo jag förstår nu. vi har som sagt aldrig tagit isär stolen eftersom den alltid står på sin plats i bilen...

• Catti41
    clembke skrev 2009-02-26 11:53:25 följande:
    vi använder den med bälta för vi har inte isofix i bilen. Vi köpte den för att den verkade vara en smidig stol, dels för att man kan använda den länge o dels för att vi trodde att man kunde använda bara babyskyddet utan bas, vilket man inte få göra. För oss kostade den inte mer än 2500 o det va vad vi skulle fått betala ändå om vi tagit babyskydd för sig o nästa stol för sig. Så det blev inte dyrare för oss...
    Mycket möjligt, jag trodde det fanns bilstolar utan isofix som man kunde ha hela tiden och min uppfattning var att de är mycket billigare än isofixstolar? Vi har ju inte kollat efter det eftersom vi har isofix (specialbeställde det dessutom när vi köpte ny bil i höstas) och också tycker det känns mycket säkrare än att bara bälta fast stolen.

Nåja, hursomhelst. Nu har jag ätit lunch och kan tänka bättre... ;)
  • Catti41

Finesse skrev 2009-02-26 12:43:21 följande:

nu är jag lite ot men det dåliga med isofix är att dom bara klarar 18 kg.. så vi måste ändå köpa en till bilbarnstol.. Ebba väger redan 11 kg å sitter ganska trångt i duologicen.
    Visserligen, men fram till de 18 kilona så känns en isofixstol säkrare för mig. Vi kommer ändå skaffa en baklängesstol til lsen så han kan sitta baklänges så länge som möjligt. Om han inte blir ohemult lång eller bred.
    (Killen på Säkerhetsbutiken sa att man kunde avrunda uppåt, för de skulle kunna godkännas för 20 kilo det är bara att vi inte har den gränsen här. Om man vågar.)

Och ja, vi är jätte OT. ;)
Svar på tråden varning för akta graco duologic 1!!