• Einstein

Var kan man köpa matteböcker som privatperson?

Jag gör snart något som jag verkligen inte vill, jag köper egna matteböcker till sonen och undervisar honom hemma!

Min son är sju år och går i ettan, men han kan räkna betydligt svårare tal än de som är i hans mattebok. Jag har testat honom och han räknar enkelt ut tal som har både tio- och hundratalövergångar. Han har en bra huvudräkningsteknik och ett väl utvecklat logiskt tänkande. Jag är själv utbildad 1-7 lärare i just matematik så jag vet hur jag ska undervisa honom.

Jag har försökt prata med hans lärare, men det hjälper inte. Hon är en jättebra lärare i övrigt, men hon har hela klassen samlad på ett och samma ställe i ettans mattebok. De som är bättre får ha extraböcker, men de tycker min son är så tråkiga (Äldre varianter med massor av uträkningar och ingen färg). Nu har min son gjort ut sin extrabok och eftersom han har en annan extrabok så får han ingen ny. Visst okej, men den innehåller läsuppgifter med matteuppgifter som typ 4+1!

Jag märker på min son att han börjar tröttna och det vill jag verkligen inte att han ska göra. Han behöver utmaningar! Nu efter jul så fick de en ny mattebok och då visade han mig den svåraste sidan i den och sa att den sidan skulle nog vissa tycka vara svår. Jag valde ut den svåraste uppgiften och den kunde han svara på direkt. han tvingas alltså sitta med en bok som inte ger honom minsta utmaning.

Någon som har ett bra tips på hur jag ska kunna hjälpa min son? Jag vet ju att de flesta läromedelsföretag säljer sina böcker i fempack...eller?

• Svar på tråden Var kan man köpa matteböcker som privatperson?
  • Sanrah

Mattesafari har jag hört ska vara bra,dock inte använt den själv. Färgglad bok. Piratmatte har jag också hört är bra även den i färg.

• Sanrah

Einstein skrev 2009-02-19 19:11:09 följande:

Idag bad läraren om ursäkt för att hon lämnat mig mitt i samtalet (i kontaktboken) hon skrev att han får gå till specialläraren för att få lite mer utmaning. Bra, men jag nöjer mig inte med det. jag skrev tillbaka att de böcker han har nu inte ger honom någon utmaning alls, men att specialläraren är en bra början. Vi får väl se var detta slutar. Händer det inget mer nu, så blir det rektorn nästa!
    Ska din son gå till en speciallärare för att han är duktig i matte? Hänger inte riktigt med eller så är den en skola med riktigt bra resurser
  • Einstein

Sanrah skrev 2009-02-25 21:46:46 följande:

Einstein skrev 2009-02-19 19:11:09 följande:
    Ska din son gå till en speciallärare för att han är duktig i matte? Hänger inte riktigt med eller så är den en skola med riktigt bra resurser
    Jag tror att de satsar på de yngre barnen (med all rätt) så resurserna är det inget fel på. Förutom klassläraren så är det två resurser som följer en varsin klasshalva hela dagen (egentligen varsitt barn). Sedan är det en föskollärare/fritidspedagog (eller vad hon nu kan vara) som har PA-pass med halva klassen på morgonen och efter lunch. Sedan har skolan dessutom en speciallärare som är extra mycket i ettan om jag fattat det hela rätt. Det är en ganska liten skola med en klass i varje ät från F-6.
  • Einstein

Sanrah skrev 2009-02-25 21:45:54 följande:

Mattesafari har jag hört ska vara bra,dock inte använt den själv. Färgglad bok. Piratmatte har jag också hört är bra även den i färg.
    Tack! har du en aning om vilka förlag det är som ger ut dessa böcker?
  • Sanrah

Einstein skrev 2009-02-25 21:59:16 följande:

Sanrah skrev 2009-02-25 21:46:46 följande:
    Jag tror att de satsar på de yngre barnen (med all rätt) så resurserna är det inget fel på. Förutom klassläraren så är det två resurser som följer en varsin klasshalva hela dagen (egentligen varsitt barn). Sedan är det en föskollärare/fritidspedagog (eller vad hon nu kan vara) som har PA-pass med halva klassen på morgonen och efter lunch. Sedan har skolan dessutom en speciallärare som är extra mycket i ettan om jag fattat det hela rätt. Det är en ganska liten skola med en klass i varje ät från F-6.
    Låter som en bra skola. Tyvärr inte min sådan, vi har ingen spec.pedagog. Typ vi driver vår skola själv mer eller mindre.
  • Sanrah

Einstein skrev 2009-02-25 22:00:02 följande:

Sanrah skrev 2009-02-25 21:45:54 följande:
    Tack! har du en aning om vilka förlag det är som ger ut dessa böcker?
    Piratmatte - Liber (men detta har jag förstått är ett helt koncept)

Mattesafari- Bonniers (den har de på min skola men jag undervisa inte själv för tillfället i matte)
  • Einstein

Sanrah skrev 2009-02-25 22:01:21 följande:

Einstein skrev 2009-02-25 21:59:16 följande:
    Låter som en bra skola. Tyvärr inte min sådan, vi har ingen spec.pedagog. Typ vi driver vår skola själv mer eller mindre.
    Tråkigt när det blir så. Jag jobbade i en kommun tidigare där de la resurserna på högstadiet.

Jo, det är en bra skola och ur den synvinkeln en bra kommun.
  • hymafr

TS: Har inte läst hela tråden.

Ta verkligen tag i det här med din sons matteintresse. Ge dig inte!
    Min dotter var klart bäst i klassen i matte på lågstadiet, men tappade helt intresset då hon inte fick fortsätta räkna i matteboken, utan blev hänvisad till papper med 1+2 och liknande...
    Dottern var klar med kapitlet på 15 minuter, men de sämsta (eller rättare sagt de i klassen som satt och gjorde allt annat än räkna matte) var inte ens klara på 2x40 minuter.
    Så blev det också som så att när de började i fyran så hade ingen i klassen hunnit klart 3:ans kurs, vilket ju gjorde att de automatiskt kom efter i sina nya klasser (alla klasser splittrades och av 4 lågstadieklasser blev det 3 mellanstadieklasser). Lärarna i fyran var inte förvånade. De sa att det alltid var så med de barn som kom från den läraren.

Svar på tråden Var kan man köpa matteböcker som privatperson?