• Einstein

Var kan man köpa matteböcker som privatperson?

Jag gör snart något som jag verkligen inte vill, jag köper egna matteböcker till sonen och undervisar honom hemma!

Min son är sju år och går i ettan, men han kan räkna betydligt svårare tal än de som är i hans mattebok. Jag har testat honom och han räknar enkelt ut tal som har både tio- och hundratalövergångar. Han har en bra huvudräkningsteknik och ett väl utvecklat logiskt tänkande. Jag är själv utbildad 1-7 lärare i just matematik så jag vet hur jag ska undervisa honom.

Jag har försökt prata med hans lärare, men det hjälper inte. Hon är en jättebra lärare i övrigt, men hon har hela klassen samlad på ett och samma ställe i ettans mattebok. De som är bättre får ha extraböcker, men de tycker min son är så tråkiga (Äldre varianter med massor av uträkningar och ingen färg). Nu har min son gjort ut sin extrabok och eftersom han har en annan extrabok så får han ingen ny. Visst okej, men den innehåller läsuppgifter med matteuppgifter som typ 4+1!

Jag märker på min son att han börjar tröttna och det vill jag verkligen inte att han ska göra. Han behöver utmaningar! Nu efter jul så fick de en ny mattebok och då visade han mig den svåraste sidan i den och sa att den sidan skulle nog vissa tycka vara svår. Jag valde ut den svåraste uppgiften och den kunde han svara på direkt. han tvingas alltså sitta med en bok som inte ger honom minsta utmaning.

Någon som har ett bra tips på hur jag ska kunna hjälpa min son? Jag vet ju att de flesta läromedelsföretag säljer sina böcker i fempack...eller?

• Svar på tråden Var kan man köpa matteböcker som privatperson?
  • Einstein

Lotlas skrev 2009-02-17 19:29:51 följande:

Men du, Einstein: Kan du inte köpa via din skola? Om du beställer en bok som du betalar själv, så borde ju inte det vara ett problem? Jag har inget bra tips på mattebok, tyvärr, men önskar dig lycka till!
    Nja, jag jobbar inte som lärare även om jag är utbildad till det. Jag har lagt till en förskollärarexamen och vikariera som förskollärare just nu. jobbsituationen är helt sjuk här.
  • Einstein

Einstein skrev 2009-02-17 19:31:05 följande:

Nja, jag jobbar inte som lärare även om jag är utbildad till det. Jag har lagt till en förskollärarexamen och vikariera som förskollärare just nu. jobbsituationen är helt sjuk här.
    ...annars så hade jag gjort det.
  • Einstein

Einstein skrev 2009-02-17 19:31:05 följande:

Det är också just därför som jag inte har riktigt koll på de olika läromedlen...det är flera år sedan jag tittade i en läromedelskatalog.
  • Lotlas
    Svar på #21
    Aha... Men du borde ju kunna beställa till förskolan också? Jag tänker på att man inte kan beställa från alla företag som privatperson (eller att man slipper momsen som skola).
  • Einstein

Lotlas skrev 2009-02-17 19:32:54 följande:

Svar på #21Aha... Men du borde ju kunna beställa till förskolan också? Jag tänker på att man inte kan beställa från alla företag som privatperson (eller att man slipper momsen som skola).
    Jo, men jag har som sagt inget fast jobb, utan vikarierar bara.
  • Lotlas
    Svar på #25
    Missade det, sorry..!
  • mamita64

Jag har haft samma problem med mina barn.
    Inte i matte men i svenska och engelska.
    Eftersom jag själv gled igenom låg och mellanstadiet och hade femmor i alla ämnen (ja på den tiden var det betyg i sexan) utan att jobba för det och sedan föll ganska rejält i högstadiet eftersom jag inte hade studievana ( klarade språken, men annat gick det sämre med)så ville jag att mina barn skulle få lära sej att plugga för kunskap.
    Men det var som att dunka huvudet i väggen. Ge en unge mer och svårare uppgifter var tydligen omöjligt.
    Nu jobbade jag som språklärare och kunde ju trycka av material om jag ville, men det borde ha varit skolans uppgift, precis som man ska stötta de som har det svårt.
    Några tafatta försök gjordes men de rann alltid ut i sanden.

• Einstein

mamita64 skrev 2009-02-17 21:56:17 följande:

Jag har haft samma problem med mina barn. Inte i matte men i svenska och engelska. Eftersom jag själv gled igenom låg och mellanstadiet och hade femmor i alla ämnen (ja på den tiden var det betyg i sexan) utan att jobba för det och sedan föll ganska rejält i högstadiet eftersom jag inte hade studievana ( klarade språken, men annat gick det sämre med)så ville jag att mina barn skulle få lära sej att plugga för kunskap. Men det var som att dunka huvudet i väggen. Ge en unge mer och svårare uppgifter var tydligen omöjligt. Nu jobbade jag som språklärare och kunde ju trycka av material om jag ville, men det borde ha varit skolans uppgift, precis som man ska stötta de som har det svårt. Några tafatta försök gjordes men de rann alltid ut i sanden.
    ja det är så tråkigt, speciellt eftersom jag vet att han har rätt till det! Förra gången jag pratade med läraren så dillade hon något om hennes arbetsbörda! jag börjar mer och mer inse att jag nog måste ta upp detta med rektorn.
  • mamita64

Einstein skrev 2009-02-17 22:06:31 följande:

mamita64 skrev 2009-02-17 21:56:17 följande:
    ja det är så tråkigt, speciellt eftersom jag vet att han har rätt till det! Förra gången jag pratade med läraren så dillade hon något om hennes arbetsbörda! jag börjar mer och mer inse att jag nog måste ta upp detta med rektorn.
    Ibland kan man bli tokig alltså. Som lärare ska jag ju se till att alla elever uppmuntras och sporras och får det stöd de behöver.
    Jag hade tagit det med rektorn om jag va du.
    klimatet hårdnar tyvärr, i den här kommunen sägs 16 lärare upp nu, lite färre barn är det väl, men om några år så är det större kullar igen. Och tänk om klasserna kunde få ligga på 12-15 elever, då skulle fler komma till sin rätt
  • Einstein

mamita64 skrev 2009-02-17 22:14:04 följande:

Einstein skrev 2009-02-17 22:06:31 följande:
    Ibland kan man bli tokig alltså. Som lärare ska jag ju se till att alla elever uppmuntras och sporras och får det stöd de behöver. Jag hade tagit det med rektorn om jag va du. klimatet hårdnar tyvärr, i den här kommunen sägs 16 lärare upp nu, lite färre barn är det väl, men om några år så är det större kullar igen. Och tänk om klasserna kunde få ligga på 12-15 elever, då skulle fler komma till sin rätt
    Resurserna i denna klass är det inget fel på.
Svar på tråden Var kan man köpa matteböcker som privatperson?