• Einstein

Var kan man köpa matteböcker som privatperson?

Jag gör snart något som jag verkligen inte vill, jag köper egna matteböcker till sonen och undervisar honom hemma!

Min son är sju år och går i ettan, men han kan räkna betydligt svårare tal än de som är i hans mattebok. Jag har testat honom och han räknar enkelt ut tal som har både tio- och hundratalövergångar. Han har en bra huvudräkningsteknik och ett väl utvecklat logiskt tänkande. Jag är själv utbildad 1-7 lärare i just matematik så jag vet hur jag ska undervisa honom.

Jag har försökt prata med hans lärare, men det hjälper inte. Hon är en jättebra lärare i övrigt, men hon har hela klassen samlad på ett och samma ställe i ettans mattebok. De som är bättre får ha extraböcker, men de tycker min son är så tråkiga (Äldre varianter med massor av uträkningar och ingen färg). Nu har min son gjort ut sin extrabok och eftersom han har en annan extrabok så får han ingen ny. Visst okej, men den innehåller läsuppgifter med matteuppgifter som typ 4+1!

Jag märker på min son att han börjar tröttna och det vill jag verkligen inte att han ska göra. Han behöver utmaningar! Nu efter jul så fick de en ny mattebok och då visade han mig den svåraste sidan i den och sa att den sidan skulle nog vissa tycka vara svår. Jag valde ut den svåraste uppgiften och den kunde han svara på direkt. han tvingas alltså sitta med en bok som inte ger honom minsta utmaning.

Någon som har ett bra tips på hur jag ska kunna hjälpa min son? Jag vet ju att de flesta läromedelsföretag säljer sina böcker i fempack...eller?

• Svar på tråden Var kan man köpa matteböcker som privatperson?
  • amico

Skolan borde fixa lämpligt material till honom, min son har haft mkt lätt för sig och skolan köpte därför in matrial uttöver det andra . Han går på mellanstadiet men nu jobbar han i högstadiets böcker.

• kramgrisen

när jag givk i skolan, så fick man extra bäcöer att räkna i som var lite svårare. sen fick man ännu svårare sen.. skolan stod med de böckerna. annars finns det matteböcker på tex gelrups..

• Einstein

Ja, jag har bestämt mig för att inte köpa något läromedel för skolan, men kanske någon bok som är för privat bruk. Däremot tänker jag inte ge mig vad det gäller skolan, han SKA ha ett material som är mer anpassat efter honom. Fast sedan är frågan om han verkligen kommer att jobba i det, risken finns att han kommer tycka att det är pinsamt. Fast då kommer jag att använda min envishet mot honom istället!

• Sanrah

Einstein: Med tanke på hur mycket resurser det finns på sonens skola, borde de ha tid att fixa fram lämpligt material.

Själv är jag helt ensam med min klass som är väldigt komplex. Jag individualiserar.

• Einstein

Sanrah skrev 2009-02-26 17:07:10 följande:

Einstein: Med tanke på hur mycket resurser det finns på sonens skola, borde de ha tid att fixa fram lämpligt material. Själv är jag helt ensam med min klass som är väldigt komplex. Jag individualiserar.
    Jag håller med! Vilken årskurs har du?
  • Sanrah

Einstein skrev 2009-02-26 18:47:29 följande:

Sanrah skrev 2009-02-26 17:07:10 följande:
    Jag håller med! Vilken årskurs har du?
    En tvåa
  • Einstein

Sanrah skrev 2009-02-26 19:41:01 följande:

Einstein skrev 2009-02-26 18:47:29 följande:
    En tvåa
    Vad kul! Senaste klassen jag hade var också en tvåa.
  • Einstein

Nu går vårt sportlov mot sitt slut och det ska bli spännande att se vad jag får för svar av läraren på måndag. Ja jag skrev ju lite i sonens kontaktbok i slutet av förra veckan, men läraren var ledig på fredagen före lovet och har därför inte läst vad jag skrev.

• timberhochmandie

Åh, jag blir så arg så...grr! när jag läser det här. Har själv en son på fyra som har kunnat läsa sedan han var 3½ och jag är lite orolig för hur det ska bli med skolan för honom. Jag satt själv med extraböcker i både matte och svenska när jag gick i skolan och det enda de gör är att sabba en unge! Man förlorar intresset för skolan, lär sig att det man gör där inte är meningsfullt och drivs i förlängningen till att bli en skolkare. Blä. Extraböcker är bra för någon som jobbar aningen snabbare än resten av klassen utan att för den skull kunna mer, men inte för någon som ligger mycket längre fram. Det är ju bara mer av samma saker!

Hur har det gått för din son TS?

• gavagai

Jag undrar också hur det gått för ts. Ett tips är annars att sätta barnen i montessoriskola. Jag känner en sexåring som går på montessori, och han får material som är avsett för dem som går i fyran i vissa ämnen, eftersom det är det han behöver. De är väldigt flexibla och individanpassade.

• sunsed1

Är du mattelärare så du kanske känner till SICA material. Om inte titta på den här sidan, hoppas det hjälper lite.
    sica.123ehandel.se/category.html

annars är det ju bara köpa massvis med mattepysselböcker. Finns ju i så många varianter och så får han jobba upp sig till svåra tal. Kul med en begåvad kille.

• Nora100

Kan tipsa om Askunge.se. De kommer att ha läromedel i matematik som privatpersoner kan handla. Men just nu finns inte så mycket eftersom det är alldeles nytt.

Svar på tråden Var kan man köpa matteböcker som privatperson?