Inlägg från: mamita64 |Visa alla inlägg
  • mamita64

Var kan man köpa matteböcker som privatperson?

Jag har haft samma problem med mina barn.
    Inte i matte men i svenska och engelska.
    Eftersom jag själv gled igenom låg och mellanstadiet och hade femmor i alla ämnen (ja på den tiden var det betyg i sexan) utan att jobba för det och sedan föll ganska rejält i högstadiet eftersom jag inte hade studievana ( klarade språken, men annat gick det sämre med)så ville jag att mina barn skulle få lära sej att plugga för kunskap.
    Men det var som att dunka huvudet i väggen. Ge en unge mer och svårare uppgifter var tydligen omöjligt.
    Nu jobbade jag som språklärare och kunde ju trycka av material om jag ville, men det borde ha varit skolans uppgift, precis som man ska stötta de som har det svårt.
    Några tafatta försök gjordes men de rann alltid ut i sanden.

• mamita64

Einstein skrev 2009-02-17 22:06:31 följande:

mamita64 skrev 2009-02-17 21:56:17 följande:
    ja det är så tråkigt, speciellt eftersom jag vet att han har rätt till det! Förra gången jag pratade med läraren så dillade hon något om hennes arbetsbörda! jag börjar mer och mer inse att jag nog måste ta upp detta med rektorn.
    Ibland kan man bli tokig alltså. Som lärare ska jag ju se till att alla elever uppmuntras och sporras och får det stöd de behöver.
    Jag hade tagit det med rektorn om jag va du.
    klimatet hårdnar tyvärr, i den här kommunen sägs 16 lärare upp nu, lite färre barn är det väl, men om några år så är det större kullar igen. Och tänk om klasserna kunde få ligga på 12-15 elever, då skulle fler komma till sin rätt
  • mamita64

Einstein skrev 2009-02-17 22:19:53 följande:

mamita64 skrev 2009-02-17 22:14:04 följande:
    Resurserna i denna klass är det inget fel på.
    Nä då ska det verkligen inte vara ett problem.
  • mamita64

Einstein skrev 2009-02-17 22:32:05 följande:

mamita64 skrev 2009-02-17 22:23:59 följande:
    Tycker inte det! Hon är visserligen ensam lärare, men hon har klassen i halvgrupp nästan varje dag plus att varje halvklass har en resurs. Visserligen är resurserna i första hand till för speciella barn, men ändå.
    Ja men det är ju just de, ett begåvat barn är oxå ett speciellt barn.
    Naturligtvis ska de som har svårt med inlärning få hjälp men inte på bekostnad av andra.
    Just detta ligger kanske mej extra varmt om hjärtat då jag som började skolan-71 har varit med om den perioden då alla skulle ligga i mitten. Detta var ju inte till gagn för nån.
    Eftersom jag kunde räkna läsa och skriva när jag började skolan så blev det dels tråkigt och dels blev jag inte med i klassen på samma sätt.
    Jag önskar att man bättre kunde ta tillvara alla barn.
    Har haft elever som har haft såå svårt att förstå tex matte, men som är duktiga i hemkunskap och slöjd, varför man inte undervisar dem i matte och svenska där som en form av stöd övergår mitt förstånd.
    Jag själv förstod aldrig ekvationer tex, sen som vuxen hade jag dels en kanonlärare som alltid hade ännu ett sätt att förklar på, dels läste jag samtidigt företagsekonomi och kunde sätta ekvationerna i ett sammanhang.
    Ingen hade någonsin talat om för mej att x eller a elle b stod för ett dolt tal.Jag som aldrig kunde förstå vad bokstäverna gjorde i mattetalen
  • mamita64

Einstein skrev 2009-02-17 22:54:16 följande:

mamita64 skrev 2009-02-17 22:48:00 följande:
    Resurserna är till för barn med olika handikapp.
    Ok handikapp, inte bara att man har svårt för sej då tex?
  • mamita64

mamita64 skrev 2009-02-17 22:59:03 följande:

Einstein skrev 2009-02-17 22:54:16 följande:
    Ok handikapp, inte bara att man har svårt för sej då tex?
    Finns det många speciella barn i klassen
  • mamita64

Einstein skrev 2009-02-18 17:23:06 följande:

mamita64 skrev 2009-02-17 22:59:41 följande:
    Nej, inte många men några, mer vill jag inte skriva här. Fast resurserna är inte enbart till för dessa barn.
    ok
Svar på tråden Var kan man köpa matteböcker som privatperson?