Var kan man köpa matteböcker som privatperson?
Jag gör snart något som jag verkligen inte vill, jag köper egna matteböcker till sonen och undervisar honom hemma!
Min son är sju år och går i ettan, men han kan räkna betydligt svårare tal än de som är i hans mattebok. Jag har testat honom och han räknar enkelt ut tal som har både tio- och hundratalövergångar. Han har en bra huvudräkningsteknik och ett väl utvecklat logiskt tänkande. Jag är själv utbildad 1-7 lärare i just matematik så jag vet hur jag ska undervisa honom.
Jag har försökt prata med hans lärare, men det hjälper inte. Hon är en jättebra lärare i övrigt, men hon har hela klassen samlad på ett och samma ställe i ettans mattebok. De som är bättre får ha extraböcker, men de tycker min son är så tråkiga (Äldre varianter med massor av uträkningar och ingen färg). Nu har min son gjort ut sin extrabok och eftersom han har en annan extrabok så får han ingen ny. Visst okej, men den innehåller läsuppgifter med matteuppgifter som typ 4+1!
Jag märker på min son att han börjar tröttna och det vill jag verkligen inte att han ska göra. Han behöver utmaningar! Nu efter jul så fick de en ny mattebok och då visade han mig den svåraste sidan i den och sa att den sidan skulle nog vissa tycka vara svår. Jag valde ut den svåraste uppgiften och den kunde han svara på direkt. han tvingas alltså sitta med en bok som inte ger honom minsta utmaning.
Någon som har ett bra tips på hur jag ska kunna hjälpa min son? Jag vet ju att de flesta läromedelsföretag säljer sina böcker i fempack...eller?