Förstår att ni är nervösa, det gör väldigt ont att föda barn, det kan man inte ljuga om, men lita på personalen, dom vet vad dom gör och hjälper er igenom det! jag valde att lyssna på personalen när dom ex rekommenderade olika smärtlindringar osv för dom vet ju vad dom pratar om! sen kan jag ärligt rekommendera ryggmärgsbedövning om det är smärtan ni är mest rädda för, bättre smärtlindring än så finns nog inte!!! tänk bara på att det tar en stund att lägga den så att ni ber om det i tid så dom hinner, jag personligen kan inte tänka mig tanken att föda barn utan ryggmärgsbedövning! men som sagt lita på personalen och var inte rädda för smärtan, det kommer göra väldigt ont men den går oxå väldigt snabbt över, det är sant som man säger att när barnet väl är ute så slutar det göra ont! och smärtan för ju något gott med sig :) och lita på er själva och er egen kapacitet! ni kommer bli förvånade över hur mycket ni klarar, ni klarar mer än ni någonsin kan ana nu!! Ni ska se att det kommer gå bra och kom ihåg att det onda går snabbt över när bebisen väl är ute och man repar sig fortare än vad man kanske tror! men som sagt, är ni väldigt rädda för smärtan så be om ryggmärgsbedövning! lycka till och tänk att snart får ni krama era bebisar för allra första gången! det är en häftigt känsla lovar jag! :)