narie24 skrev 2009-02-15 13:37:09 följande:
Är i vecka 36 och känner igen mig i era tankar. Är rädd för hur jag kommer att hantera smärtan. Om jag kommer få panik och bli rädd över att tappa all kontroll. Känner mig mer o mer säker på att jag ska försöka mig på ryggbedövning. Ju mindre smärta desto bättre. Man måste nog verkligen försöka tänka på att varje värk har ett syfte, att man är ett steg närmare bebis. Sen försöka andas ut emellan och hämta krafter för nästa. Ha målet i sikte hela tiden. Känner mig ganska oförberedd dess värre. Hade tänkt göra massor av andningsövningar, avslappningsövnignar m.m men har knappt gjort nåt. HAr läst en bra bok dock, "Innan du föder", med massor av bra tips. Men även om förnuftet fattar och tar in alla tips är det så svårt att verkligen ta till sig det på djupet. Är likt förbannat rädd ändå. Sen kan jag nästan känna mig stressad över alla tips och bli bara blockerad istället.
Jag har oxå läst boken "Innan du föder" fast har inte läst färdigt den än. Har även tittat på dvd'n som går under samma namn.
Och det är som du säger att även fast man försöker på alla sätt ta in allting så gör det inte det till hundra procent. Fast o andra sidan så kan det bli tvärt om när man väl sätter igång, att kroppen o sinnet vet precis vad som händer och vad man ska göra så att allt går av sig själv, man vet ju inte hur det kommer bli.