Inlägg från: Written Fiction |Visa alla inlägg
  • Written Fiction

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

uh.. vill låsa in min sexåring någonstans, sätta mannen i koppel och begära hemleverans av alla matvaror.. Förbannade virus, håll dig borta från min premmis!

Han börjar juh långsamt bli bättre, så nu sitter jag och nojar över att han ska få nåt annat istället. Elaka hjärna spelar spratt.

• Written Fiction

CPAP-näsorna. Jag har studerat sonen och funderat. Får inte riktigt kläm på vilken som sitter bäst. Vad är era erfarenheter?
    Piggar eller mask? Ser så hårt ut med piggarna och som om hans lille näsa blir så upptryckt mot huvudet. Medans masken ser ut att forma hela näsan till en boll och trycka ihop den.

• Written Fiction

Valters familj skrev 2009-02-05 11:32:15 följande:

Astrid kunde aldrig ha piggarna, korta stunder bara, hon drog av dem från början.O sen va det aldrig nån storlek som blev bra, hon har så liten näsa.Så jag gillade helt klart masken bättre, Lillan här har inte behövt ha så högt tryck i cpap-en 2-4 så känner inte att näsan blivit påverkad av det.Men det är helt klart avgörande m rätt storlek o placering.Om det funkar så är säkert det bästa att byta emellan.Gilla inte vissa som bara spände o spände bara för att...lossa direkt...
    Bytade precis på Vincent. Till mask. Han verkar mer avslappnad men svårt att hålla den på plats. CPAPen tjuter för minsta lilla:P . Men han behöver juh rätt tryck och den ska sitta bra. Han har mellan 3-4.
    Tycker att piggarna ser så hårda och smärtsamma ut,.
  • Written Fiction

Full av förhoppning skrev 2009-02-05 14:23:04 följande:

Här var det tyvärr piggarna som satt bäst gällande tryck och så... masken glipade en del och det tjöt och hade sig.... men när han åkte i cpap i slutet en skvätt så satt masken bättre och han slapp legokloss i näsan,
    Ja det känns verkligen som en legokloss i näsan :(
  • Written Fiction

cloudberry79 skrev 2009-02-05 17:18:10 följande:

Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge!Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.
    Lycka till! Hoppas han håller sig frisk.

Dagis är kul, men inte så kul med alla baciller som tyvärr följer med hem oinbjudna;)
  • Written Fiction

cloudberry79 skrev 2009-02-05 19:38:03 följande:

Han är överförtjust! Vi har ju varit hemma ganska mycket sen vi blev utskrivna, pga att Vidar ofta blivit sjuk när han träffat andra barn. Han har så roligt att han inte vill gå hem! Redan andra dagen sprang han in i ett annat rum och lekte medan jag satt kvar i köket. 45 minuter senare kom han in i köket och skrattade när han såg mig, som att han glömt att jag var där, men blev glatt överraskad av att mamma var på plats.. Han äter bättre på fsk än hemma också, det känns skönt!
    Då håller vi tummarna nu att friskheten håller i sig:)
  • Written Fiction

Hm.. Ja nu ser jag skillnaden. Vincent HATAR piggarna, men masken håller fan inte tätt om man inte lirkar i en halvtimme och han ligger still. Fast det går åt skogen att säga åt en liten premmis att ligga still när han kommit på hur man vänder på huvudet när man ligger ute i känguru. Skitunge! :)
    CPAPen tjuter hejvilt och läcker när han har mask, får nog bli piggar lite oftare för han är ganska beroende av den än.

• Written Fiction

Grattis till lillkillen Jobb! :)

• Written Fiction

Fick se Vincents lungröntgenbilder idag. Fan det är läskigt att se hur tät och full av vätska han var när vi kom hit. Jag upplevde det som värre än bilderna när han var 1 dygn.
    Nu är det lite bättre, men hans lungor är inte bra :( Kommer nog bli en låååång tid med syrgas det har jag fått inse.

Jag är glad att han mår mycket bättre, nu är det bara pulsen som skrämmer mig. Han har hög puls och dom kan inte riktigt komma på varför. Men samtidigt är dom inte oroliga? Känns endå inte 100.

• Written Fiction

Full av förhoppning skrev 2009-02-06 17:29:54 följande:

HUR hög är pulsen? Elias puls var också hög.... allitid och de var inte oroliga för det heller.... och nu har han ju normal puls.hur länge tänker du när du tänker låååång tid med syrgas??Jag vet inte hur mkt vätska Elias hade, fick aldrig se några bilder, men han fick impugan rätt länge... tills han blev av med syrgasen iallafall.
    Han hade dock inte hög puls innan han blev dålig så det är därför jag är stirrig. Han ligger mellan 170 -189 i vilopuls och vaket 190 över 200 i vissa fall. Ser lite läskigt ut.
    Den gick ner iaf i samband med att han fick blod nu. Hans HB sjunker lite tokigt i omgångar.

lååång tid med syrgas i min värld är lång period efter hemgång. Men man har juh inget facit på hur det kommer gå. Jag ställer in mig på att det blir en lång period, så är allt annat bonus.
    Bilderna ser verkligen läskiga ut. Speciellt när dom visar hur det "ska" se ut och hur det ser ut. Sedan la Lars fram så jag fick se hur hans första lungröntgen såg ut (när han var 1 dygn gammal) sedan den när vi kom igen och den som dom tog idag.
    Den idag är den klart bästa! Men han är tät, verkligen. Det är inte så konstigt att han behöver syrgas.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13