mina12 skrev 2009-03-28 23:15:28 följande:
En fråga gällande syrgasgrimma - hur mycket syrgas hade era barn i grimman? Hur gick ni tillväga med att börja med grimma? Hade de grimma längre och längre varje dag, eller gjordes det på något annat sätt. Hur mycket syrgas hade barnet i CPAP:en när ni gick över till grimma.Vår tjej har grimma hela dygnet förutom 0300-0830, då har hon CPAP (28-35% syrgas). För några dagar sedan hade hon 0,2-0,3 och har nu stigit till 0,5-0,8 i syrgasbehov i sin grimma.
På grund av min sons BPD så har han ett ganska högt syrgasbehov. i CPAP uppåt 60% ibland (nattetid) men i grimma på dagen 0.75 i snitt. ibland 0.5 ibland 1 liter.
Vincent har grimma på grund av att han vägrar CPAP när han är vaken. "kravet" är att han ska ha CPAP 8 timmar i sträck/dygn men det är sällan det går. Han skriker sig hysterisk så den åker av efter 6 till 7 timmar i regel. Och tyvärr orkar hans lungor inte tillräckligt utan avlastning med CPAP mellan varven.
Jag har gett upp att försöka jämföra syrgasbehovet i CPAP / grimma. Jag är bara glad att vi lyckas få på honom den på natten.