Inlägg från: Livsglädjen |Visa alla inlägg
  • Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Neeej!
    Jag hade skrivit ett väääldigt låångt inlägg och så kom min son in och tryckte på on/off-knappen till datorn så att allt försvann...

Jag skrev iaf ett inlägg till Written Fiction om att allt inte behöver bli som man tror, min Edvin är ett levande tre-årigt exempel på att det kan gå bättre än vad läkarna förväntar sig även om han hade en tuff start.

Ögonläkaren och ortptisten hade dessutom inget alls att anmärka på vad gäller skelning och brytningsfel, helt normalt för hans ålder! Bara att åka hem och fira hans födelsedag!!!

• Livsglädjen
    Signa tur skrev 2009-02-21 23:12:56 följande:
    Får nu panik!! Sambon har visat klara symtom på magsjuka, vi som varit uppe och haft sonen ute!Ska jag ringa till sjukhuset och berätta läget?? Sonen är idag i v.27+1 och lär väl knappast klara av en magsjuka.Snälla, ge mig råd..
    Men, vännen!
    Ring sjukhuset och säg hur det är, de säger precis vad de tycker att ni ska göra. Försök förbereda dig mentalt på hur du ska tackla situationen OM de säger att ni måste hålla er ifrån pojken ett tag. Fråga om du får ringa "hela tiden" för att ha koll, vad som helst som gör att du klarar dig förbi några dagar utan din son.
    Men innan du tar ut någon oro i förskott måste du ringa sjukhuset och berätta hur det står till med din sambo.
  • Livsglädjen

Alla som diskuterar TFP och föräldrapenning:
    Så här var det för oss... (sorry att det blir att jätteinlägg)

När jag hade varit inlagd i några veckor innan Edvin föddes och förstått att det inte skulle gå hela vägen, ringde jag min handläggare på FK och frågade vad som gällde när man fick barn väldigt mycket för tidigt. Jag sa att jag hade hört talas om något som hette "tillfällig föräldrapenning". Då svarade hon att det fanns inget som hette så. Jag undrade vad man skulle leva på för pengar då och hon sa att jag fick ta av den vanliga föräldrapenningen. När jag då undrade vad min man skulle få eftesom man inte får ta ut föräldrapenning båda samtidigt svarade hon att han hade ju sina pappadagar att ta av. Men när de tar slut då, det är ju bara 10 stycken, undrade jag. Ja, då är det slut!
    Fatta att jag bröt ihop när vi några dagar efter Edvin hade fötts och jag var i chock och inte blev sjukskriven efter förlossning (idiotläkaren i Huddinge som nästan skrattade åt mig när jag frågade efter att bli sjukskriven efter förlossning "vi sjukskriver ALDRIG efter förlossning")
    Efter några timmar med ohejdad gråt fick jag akut prata med kuratorn (det blev vi inte erbjudna i Huddinge förrän jag som sagt var bröt ihop efter tre dagar).
    Hon förökte lugna mig och jag förklarade vad det var. Hon lugnade mig på en gång och sa att vi fick tillfällig föräldrapenning båda två. Jag berättade om FK-handläggarens yttrande och kuratorn tog namn och telefonnummer till henne och ringde upp och fixade allt (inklusive att vi fick intyget för tillfällig föräldrapenning). Det visade sig att FK-tanten bara arbetade med sjukpenning och inte hade kunskap överhuvudtaget om TfFp! DÅ SKA MAN VÄL INTE SÄGA SÅDANA SAKER?!

Vi fick TfFp båda två 100% de första 6 veckorna. Sedan hade vi kommit till vårt hemsjukhus och då fick jag 100% och min man 25% TfFp. Han arbetade 75% och kunde tillbringa några timmar varje dag med oss ändå. Sjuksköterskorna skrev intygen och hade bra kommunikation med mig och min man om hur vi hade det och om det gick bra att min man arbetade. Jag fick tillfälle att personligen träffa vår Fp-handläggare på hennes kontor och hon var mycket hjälpsam och sa att de betalade ut så fort de bara fick in intygen eftresom det var en annan situation för oss än för vanlig fp, det var ju vår enda inkomst. Hon fixade dessutom så att vi fick med oss fler blanketter hem så vi inte behövde fylla i en och vänta på nästa, det blir ju väldig fördröjning då. Nu kunde vi skicka in blandketten så fort som perioden var till ända. Jag tror inte att det hade gått så snabbt om vi hade fått Edvin 2008 eller 2009, det har ändrats ganska mycket sedan 2006!

När Edvin var ungefär 9-10 veckor bröt jag ihop totalt i sjukhuskorridoren en dag och läkarna kallade på en kurator. Hon ordnade så att jag fick träffa distriktsläkaren på vårdcentralen hemma (vi bor 4,5 mil från sjukhuset så jag var tvungen att lämna Edvin ett tag). Han sjukskrev mig 100% och vi kom fram till att det gick bra gentemot FK så länge Edvin var inskriven på sjukhuset, eftersom jag då inte behövde ansvara för Edvins vård. Annars måste någon annan ta det ansvaret. Jag var sjukskriven i ungefär en månad efter hemgång och då var jag tvungen att informera FK om att det var någon annan som hela tiden var med mig och Edvin hemma (eller att vi var hos någon). Som sjukskriven fick jag inte ansvara för Edvin. Edvins farmor, mormor och morfar "turades om" att vara med oss när min man arbetade (nu arbetade han heltid sen vi kom hem från sjukhuset). Lyckligtvis kom vi hem 18/5 2006 och det året var Kristi Himmelsfärdsdag, nationaldagen, pingsthelgen och midsommarhelgen så lyckligt "placerade" att min man kunde ta ut de 10 pappadagarna i anslutning till de helgerna och arbetade i princip bara två-tre dagar i veckan i två månaders tid. Sedan hade han semester i fyra veckor, så vi fick mycket tid tillsammans i början.

Vi bestämde oss tidigt för att INTE ta ut några föräldradagar så länge vi kunde klara oss på min mans lön. Vi visste att vi skulle få massor med pengar tillbaka på skatten och räknade med att snåla en massa. Vi reste ju inget med en liten premis, så det blev en "billig" sommar. Jag hade tagit ut totalt ungefär 30 dagar (för att klara "ekonomiska kriser") när Edvin fyllde ett år och jag blev tvungen att ta ut fem dagar i veckan.

Jag hade massa sparade semesterdagar (hade ju tänkt ta ut semester 4 veckor innan Edvins BF, tji fick jag ) plus att jag var sjukskriven sex veckor innan Edvin föddes (sjukskrivning är semestergrundande) samt att jag räknades som sjukskriven från arbetet de åtta veckorna jag "fick" från distriktsläkaren. Sedan är ju föräldraledighet delvis semestergrundande, så jag hade åtta-nio veckor som jag tog ut hösten 2007 när jag skulle tillbaka till arbetet. När jag var "tvungen" att komma tillbaka på riktigt till jobbet så började min man att vara föräldraledig.

Det var då jag hittade ett KRYPHÅL som jag inte riktigt trodde på själv (KOLLA UPP NOGA OM NI TROR ATT DET KAN BLI AKTUELLT FÖR ER OCKSÅ):
    När den andra föräldern ska vara föräldraledig är SGI:n skyddad i tre månader OM föräldern inte varit föräldraledig förut OCH INTE varit arbetslös (d.v.s. måste haft anställning. Det var ok att han hade varit sjukskriven och tagit TfFp, men hade inte gått om han hade varit arbetslös).
    Detta innebar för oss att min man var hemma i sex månader, men behövde bara ta ut föräldrapenning i tre månader. Då sparade vi ca 60 dagar ytterligare!
    Men SUCK vilket besvär det var att dubbelkolla att den regeln verkligen fanns och att det skulle gälla för oss.Det informeras inte direkt om sådana specialregler och få på FK kände till den.

Nu har Edvin varit inskriven på förskolan sedan han var ungefär 2 år och 2 månader, d.v.s. snart ett år och han går tre dagar i veckan, är ledig med mamma en dag och pappa en dag vardera. Vi har fortfarande dagar att ta ut ett bra tag till (ca 150) inklusive lägstanivådagarna som vi vara får 60 kronor för eftersom Edvin är född före 1/7 2006.
    Det enda kruxet är att man måste prioritera hårt i ekonomin. Vi klarar oss, men lever naturligtvis inget lyxliv. Min man är ganska lågavlönad, jag har varit deltidssjukskriven lääänge, men tjänar medelmåttigt (mer än min man). Vi totalrenoverar vårt hus och kan utnyttja byggkrediten OM det skulle krisa totalt.

Vi tar hellre att leva lite snålt ett längre tag än att behöva utsätta Edvin för dagis 11 timmar om dagen, 5 dagar per vecka.

JAG VET att det inte är ekonomiskt möjligt för alla trots att man snålar allt vad som går, men jag är glad för vår skull
    att vi fixar det.

Puh, nu har jag skrivit klart...

• Livsglädjen
    Signa tur skrev 2009-02-26 13:04:15 följande:
    Ja, allt har gått så oerhört bra innan, knappt någon syrgas alls och läkarna har varit så imponerade av hans krafter. Aldrig hade de sett en bebis så tidigt född klara sig så bra och nu händer detta. Oron man bär på går inte att beskriva. Trodde ju att han klarat viruset bra för han blev ju dålig nu efter kräkningar och diarréer men så blev han akutdålig och de fick intubera honom.
    Försök hålla modet uppe... Vi finns här för dig/er om ni behöver något.
  • Livsglädjen

Full av förhoppning skrev 2009-03-04 13:42:15 följande:

Jag vet att jag var MYCKET lyckligt lottad med pumpningen och det är jag glad för... dels att min son fick allt han behövde och att jag kunde hjälpa andra små prematurer med mjölken jag donerade. Det är tyvärr inte många som haft samma tur gällande mjölken men ska ha en eloge som kämpar så!!!!
    Du och jag, Full av förhoppning !
    Jag donerade 27 l mjölk på två månader! Dessutom var jag tvungen att slänga 9-10 liter som jag inte fick donera p.g.a. medicinering i början. Jag hade ju dessutom några liter i frysen hemma som andra kunde ge Edvin när jag inte var hemma för tillfället.
    Gissa om jag hade tillräckligt till Edvin . Jag är så tacksam jag också att pumpningen gick så bra. Jag såg och pratade med många mammor som kämpad så otroligt för att få ut de stackars droppar de kunde till sina barn...
  • Livsglädjen

Full av förhoppning skrev 2009-03-06 17:37:00 följande:

SHIT 27 liter WOW!!!Jag blev så ledsen när Elias inte ville amma mer... jag hade ju mjölk och allt men han var INTE intresserad vid ca 9 månader okorrigerat... han bara bet mig och vände bort huvudet... så han fick lite frusen mjölk till den var slut bara för att få i honom liiiiite mer antikroppar nu under vintern.
    Jag ammade Edvin från att han var drygt tre månader gammal okorr (v 42+0 helamning) tills han var 19 månader okorrigerat (delamning) då jag skulle till att resa bort med jobbet någon vecka innan jag skulle börja arbeta "på riktigt". Han har aldrig bitit mig, men så fick han ju inte sin första tand förrän han var drygt 14 månader .
    Han har aldrig riktigt krävt att få dia, men han har tacksamt och duktigt ätit när jag erbjudit honom bröstet. Dessutom har han alltid varit duktig på att äta "riktig" mat.
    Det var nog mest tråkigt för mig att sluta, han "frågade" efter "mammamat" en gång dagen efter vi hade bestämt att det var sista gången (vi hade en morgonrutin som involverade amning) och när jag sa att han inte skulle få något, var han till min stora besvikelse nöjd med det!
    BVC-sköterskan antydde lite försiktigt när jag ammade Edvin på en BVC-träff en gång när E var ca 1 år att jag inte behövde amma mer för att det var för krångligt!!! Jag svarade inte så mycket på hennes antydan, men jag tycker INTE att det var krångligt och jag ammade mitt barn så länge det kändes bra för oss båda .
    Jag är ingen amningsfanatiker eller någon som flashar mina bröst överallt, så jag anser att man ska få bestämma helt själv och få hjälp när man frågar efter det .
  • Livsglädjen

lugna gatan skrev 2009-03-06 20:47:55 följande:

Hoppas ni som donerat mjölk vet hur mycket nytta ni gjort!!! Skulle vilja köpa blommor till dem som donerar, men sjukhuset håller på sekretessen... skulle väl inte funka i praktiken heller, men alla ni som har gjot det: Ni har varit med att ge mitt barn mycket bättre förutsättningar än om ni inte hade funnits.     När jag är lessen att jag inte kunde pumpa längre, så vet jag att de fått antikroppar genom annan bröstmjölk än min - stor eloge till er!!!
    Jag blir väldigt glad av att läsa tacken, men samtidigt vill jag bara berätta att det aldrig kändes besvärligt att donera! Jag pumpade bara så pass att jag inte fick mjölkstockning eller "svämmade över" !
    Visserligen fick jag lov att ordna mjölktransport från Örnsköldsvik till Sundsvall eftresom Övik inte hanterar donerad mjölk och Sundsvall gärna ville ha, men ordnar inga transporter. Jag fick hjälp av min syster som tog den frysta mjölken i kylbagar två gånger ner till Sundsvall där hon bor. Hon svängde in på neoavdelningen varje gång hon hade hälsat på oss på sjukhuset . Stort tack till henne!!!
    Jag hade ju som alternativ att slänga ALL mjölk, men jag visste ju hur betydelsefull mjölken är för våra minisar.

När Edvin var ca fyra dygn gammal och skulle börja sondmatas (nere i Huddinge), frågade personalen mig lite försiktigt om det var ok att han skulle få donatormjölk. Jag blev lite förskräckt och undrade om det var något fel på min mjölk! Då svarade de bara "oj, har du fått igång mjölken redan!". Jag började pumpa dygn tre och fick jättefin introduktion av en jättegullig barnmorska på BB i Huddinge, tack för det Susanna Gocik !
  • Livsglädjen

Ho, ho!
    Det kändes som om alla har varit ute i solen de senaste dagarna eftersom ingen har skrivit något på 6 dagar !
    Ja, jag har inte så mycket att tillföra själv heller, men jag sitter hos mina föräldrar och väntar på att klockan ska bli 15 så att jag kan hämta Edvin som är på barnkalas för första gången i sitt liv!
    Det är mammas och pappas grannpojke som fyller 5 år och har bjudit Edvin. Det skulle komma 10-12 barn! Edvin kommer nog att sitta och leka för sig själv i ett hörn och sedan äta en massa tårta
    Han är ju lite yngre (han är 3) än de flesta på kalaset, och han har inte riktigt ännu kommit i fasen där man leker mycket MED andra barn, hellre lite bredvid.

• Livsglädjen
    Botebotrollen skrev 2009-03-25 12:25:59 följande:
    Men när kom de på det? För Tyra har fått alla sina vaccinationer korrigerat, hon är ju dock född -06.
    Samma här, Edvin (född -06) fick vaccinationerna korrigerat, men jag vet att rekommendationerna har ändrats sedan dess.
  • Livsglädjen
    Botebotrollen skrev 2009-03-25 12:27:37 följande:
    Nu blev jag lite sur, den här tråden har flyttats från prematurforumet till medlemsgrupper, den behöver ju ligga i prematurforumet för att nya mammor och pappor ska hitta oss. grrr-
    Jag fick meddelande från moderator att tråden hade flyttats och jag ifrågasatte det precis med samma argument som Botebotrollen. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra, om vi bara ska låta det vara för den här tråden (den går ju ut om ca en månad) och sedan försöka lägga upp en ny tråd med en rubrik som inte har hänvisning till att det är "nummer si eller så" under Förälder/Prematur? Då kan FL flytta oss igen om det är så, men vi har iaf varit en stund på "rätt" ställe.
    Vad tycker ni?

Försöker klistra in "moderatortråden" här så ni kan läsa själva:

Fråga om flyttad tråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40705201.html
    Hej!
    Jag undrar av vilken anledning "min" tråd blivit flyttad från Förälder/Prematur till Medlemsgrupper/Förälder/Blandat?
    Som jag ser det är en tråd om extremprematurer definitivt något som borde finnas under prematurrubriken. Hur ska annars nyblivna prematurföräldrar hitta oss?
    Vi har varit med om något så kaosartat att det inte går att beskriva känslan när man hittar någon som har varit med om ungefär samma sak, som förstår utan att behöva oja sig och tycka synd om oss.
    Det är inte jättemånga i Sverige som får barn så extremt tidigt som vi har fått och vi vill gärna kunna möta fler för att kunna vara ett stöd för varandra.
    /Anci

VulgusProfanum
    Igår 00:53
    Moderator
    Hejsan!
    Anledningen varför er tråd flyttats är att det är en medlemsgrupp.
    Det vill säga det är en tråd eller egentligen en fortsättningstråd (nr 13) där medlemmar med extremt prematura barn träffas och diskuterar.
    Detta gör att det klassas som en medlemsgrupp och därför är också tråden flyttad.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining

Livsglädjen
    Igår 12:35
    Men hur ska vi göra för att nya prematurföräldrar ska hitta till oss då?
    Det är ju inte heller alltid samma personer som är aktiva hela tiden.
    Det tillkommer ju nya hela tiden tack vare att vi finns under Förälder/Prematur?

VulgusProfanum
    Igår 13:57
    Moderator
    Hejsan!
    Vi är medvetna om detta och det kluras för fullt på nya lösningar men tillsvidare så kommer trådar som räknas som medlemsgrupper att placeras i den kategorin.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13