• AngelEye

Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?

Vad tycker ni?

När och varför skulle det i så fall vara okej?

• Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?
  • logg81
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:24:33 följande:
    Det handlar inte om att ara språkpolis. Det handlar om att det är en jävla skillnad mellan att det är OKEJ att köra mot rött, och att man SKA göra det. Då var vi på det klara med den saken då.
    Ja... man ska flytta på sig... står man vid ett rödljus och inte kan åka åt något annat håll än framåt så SKA man köra mot rött för att släppa blåljuset...
    Finns det inga lagar att bryta så behöver man ju inte leta reda på en för att man får...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:27:05 följande:
    Ja... man ska flytta på sig... står man vid ett rödljus och inte kan åka åt något annat håll än framåt så SKA man köra mot rött för att släppa blåljuset... Finns det inga lagar att bryta så behöver man ju inte leta reda på en för att man får...
    Ska som i, vad fan händer annrs? Bryter man mot en lag om man INTE gör det?
    Nej.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • logg81
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:30:13 följande:
    Ska som i, vad fan händer annrs? Bryter man mot en lag om man INTE gör det? Nej.
    Ja... hindrande av utryckningsfordon. (vet inte vad det heter riktigt... ska leta reda på det)
    Men det blir säkert saftiga böter...
    Om inte så lär de nog flytta på dej för egen maskin.

Brandkåren flyttade på en bil som stod parkerad jäkla illa när det brann i ett hus när jag var liten. Den bilen var ingen vacker syn efter...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:34:16 följande:
    Ja... hindrande av utryckningsfordon. (vet inte vad det heter riktigt... ska leta reda på det) Men det blir säkert saftiga böter... Om inte så lär de nog flytta på dej för egen maskin. Brandkåren flyttade på en bil som stod parkerad jäkla illa när det brann i ett hus när jag var liten. Den bilen var ingen vacker syn efter...
    Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
    1. bestämmelserna i
    a) 2 kap.
    - 1 § fjärde stycket,
    - 2 § om inte straff kan dömas ut enligt 2-4,
    - 3, 5-7 § eller 8 § andra eller tredje stycket,

Du kan alltså stå där du står om DU bedömer att du inte vill köra mot rött för att du känner dig osäker, ÄVEN om andra skulle ha valt att göra det. Om du känner att du inte kan hantera det, så är det giltigt.
  • Verkligen

Ja det tycker jag. Att tex bryta mot hastighetsbegränsningen om nåt har hänt och man verkligen har bråttom.
    Sen tycker jag att en hel del annat som är olagligt borde vara lagligt. T.ex Cannabis.

• Danne123

Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:05:51 följande:

Varför ska man få ta i mer än nöden kräver?
    För att nödvärnsrätten ger dig rätt att bruka mer våld än nöden kräver. Det där är en märklig myt som lever kvar av någon anledning. Det är desto märkligare när det står uttryckligen annat också. Det ska inte vara UPPENBART OFÖRSVARLIGT. Att använda oförsvarligt mycket våld är per default mer våld än nöden kräver, men likväl kan du undgå straffansvar.
  • Sniglar och Krut
    Danne123 skrev 2009-01-23 22:17:51 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:05:51 följande: För att nödvärnsrätten ger dig rätt att bruka mer våld än nöden kräver. Det där är en märklig myt som lever kvar av någon anledning. Det är desto märkligare när det står uttryckligen annat också. Det ska inte vara UPPENBART OFÖRSVARLIGT. Att använda oförsvarligt mycket våld är per default mer våld än nöden kräver, men likväl kan du undgå straffansvar.
    Så definiera "mer våld än nöden kräver". Hur mycket våld är mer våld än nöden kräver?
    Det är ju en tolkningsfråga, precis som "uppenbart oförsvarligt".
  • Themis

"If you can't do the time, don't do the crime".

Eller tvärtom, är man beredd att ta sitt straff finns det nog en del som jag skulle kunna ha överseende med.

Fortkörning
    Lögn om identitet/adress innan laga beslut om man är myndighetsperson och hjälper hotade kvinnor eller privatperson som hjälper gömda flyktingar till vård
    Våld om någon hoppar på en-t.o.m. "uppenbart oförsvarligt"
    osv.
    Civil olydnad för att hävda vissa fri- och rättigheter

• Chomsky

Jag är, liksom CarlS, svag för civil olydnad. Många positiva förändringar i samhället kan skett genom just detta. Ett klassiskt exempel är Rosa Parks som vägrade ge upp sin plats på bussen för att hon var mörkhyad.

Detta inlägg är publicerat under Creative Commons Attribution License v2.5
  • Sniglar och Krut
    Chomsky skrev 2009-01-23 22:25:24 följande:
    Jag är, liksom CarlS, svag för civil olydnad. Många positiva förändringar i samhället kan skett genom just detta. Ett klassiskt exempel är Rosa Parks som vägrade ge upp sin plats på bussen för att hon var mörkhyad.
    Helvete vad jag gnäller i den här tråden.

MEN, det där är ju inte riktigt att jämföra med civil olydnad av idag. Eller ens då. Det där var en civil olydnad som inte rörde någon annan, endast en idiotisk regel.
    Att riva ner H&M-posters drabbar ju _faktiskt_ fler än bara H&M. Nån ska städa upp skiten, nån betalar för det, mest troligt du och jag, osv, osv.
Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?