• AngelEye

Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?

Vad tycker ni?

När och varför skulle det i så fall vara okej?

• Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?
  • CarlS

Civil olydnad är jag svag för. Men bara när man är redo att ta sitt straff, samt inte skadar folk.

Tex husokupanter, radikala feminister som förstör hm reklam osv. Sånt gillar jag.;)

• AngelOfHarlem

Absolut. Civil olydnad tycker jag behövs för att demokratin inte ska bli statisk.

CarlS skrev 2009-01-23 19:22:20 följande:
    Civil olydnad är jag svag för. Men bara när man är redo att ta sitt straff, samt inte skadar folk.Tex husokupanter, radikala feminister som förstör hm reklam osv. Sånt gillar jag.;)
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 19:12:58 följande:
    Mitt ex hund ramlade ihop när hans pappa var ute med henne. Han ringde till exet och bad honom komma snabbt. Undertiden pappan väntade stannade 2 poliser och undrade vad som hänt. När exet kom typ 7-8 min efter att han fått reda på det så undrade polisen vart han kom ifrån... Jobbet 2,5 mil bort. Han hade kört ruskigt för fort och de såg ganska kraftig mellan fingrarna på det. Ett annat tillfälle då man _ska_ bryta mot lagen om inget annat går att göra är ju när man väjer för utryckningsfordon. Är det rött får man köra mot det....
    Nja. Du SKA ju inte göra det. Du kommer inte bli rapporterad för det, men en polis, ambulans eller brandkår kan inte begära att du ska köra mot rött. Det är fortfarande ditt ansvar att se till så att du inte hamnar i nåt dumt. Kör du mot rött där och krockar så är det din bedömning som har varit bristfällig liksom.

På samma sätt som även en polis som kör mot rött under utryckning bär ett personligt ansvar för att körningen inte resulterar i något dumt, som en krock eller fara för andra. Man är alltså inte skyddad som polis där, man kör bilen som privatperson, även om man är polis.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Sniglar och Krut
    Mälaröbo skrev 2009-01-23 19:07:46 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-22 19:49:27 följande: jag menar att det kan vara ok även om jag tar i mer än nöden kräver. Det går kanske inte alltid att veta, men å andra sidan kan man bli friad om man nu skulle bli åtalad.
    Varför ska man få ta i mer än nöden kräver?
  • logg81
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:04:56 följande:
    Nja. Du SKA ju inte göra det. Du kommer inte bli rapporterad för det, men en polis, ambulans eller brandkår kan inte begära att du ska köra mot rött. Det är fortfarande ditt ansvar att se till så att du inte hamnar i nåt dumt. Kör du mot rött där och krockar så är det din bedömning som har varit bristfällig liksom. På samma sätt som även en polis som kör mot rött under utryckning bär ett personligt ansvar för att körningen inte resulterar i något dumt, som en krock eller fara för andra. Man är alltså inte skyddad som polis där, man kör bilen som privatperson, även om man är polis.
    Ja självklart får man ju inte bli en fara för annan. Men att bryta mot trafikregler för att släppa blåljus är inget brott.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:10:04 följande:
    Ja självklart får man ju inte bli en fara för annan. Men att bryta mot trafikregler för att släppa blåljus är inget brott.
    Du skrev att man _ska_ det. Och det finns ingenting som säger att man _ska_ det. Det var det jag sa.
  • logg81
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:14:14 följande:
    Du skrev att man _ska_ det. Och det finns ingenting som säger att man _ska_ det. Det var det jag sa.
    Ja åker man på en stor parkering och det kommer ett blåljus man ska flytta sig för finns det ju inga regler att bryta emot direkt...
    Står man först i kön vid rött ljus så _ska_ man faktiskt flytta på sig. Sen hör det väl till sunda förnuftet att inte trycka platta i mattan och dra rakt ut i korsningen. Jag antar att man har hjärnan kvar och smyger lite försiktigt så blåljuset kommer förbi....
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:16:58 följande:
    Ja åker man på en stor parkering och det kommer ett blåljus man ska flytta sig för finns det ju inga regler att bryta emot direkt... Står man först i kön vid rött ljus så _ska_ man faktiskt flytta på sig. Sen hör det väl till sunda förnuftet att inte trycka platta i mattan och dra rakt ut i korsningen. Jag antar att man har hjärnan kvar och smyger lite försiktigt så blåljuset kommer förbi....
    Man ska lämna fri väg, men per automatik betyder inte det att man ska bryta mot trafikreglerna.
    När du skriver att man _ska_ så låter det som om man _ska_ göra det, annars gör man fel. Så är det inte om man står vid ett rödljus tex.
    Att man sen självfallet gör det, om man kan, är ju en annan sak.
  • logg81

Meeeeeen... språkpolisen attackerar.... *asg*

Som jag skrev... har man hjärnan i behåll vet man hur man ska bete sig. Krävs det ett övertramp på lagen så ja...

Nöden har ingen lag....

• Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:21:36 följande:
    Meeeeeen... språkpolisen attackerar.... *asg* Som jag skrev... har man hjärnan i behåll vet man hur man ska bete sig. Krävs det ett övertramp på lagen så ja... Nöden har ingen lag....
    Det handlar inte om att ara språkpolis. Det handlar om att det är en jävla skillnad mellan att det är OKEJ att köra mot rött, och att man SKA göra det.

Då var vi på det klara med den saken då.
Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?