• logg81

Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?

Mitt ex hund ramlade ihop när hans pappa var ute med henne. Han ringde till exet och bad honom komma snabbt. Undertiden pappan väntade stannade 2 poliser och undrade vad som hänt.
    När exet kom typ 7-8 min efter att han fått reda på det så undrade polisen vart han kom ifrån... Jobbet 2,5 mil bort.
    Han hade kört ruskigt för fort och de såg ganska kraftig mellan fingrarna på det.

Ett annat tillfälle då man _ska_ bryta mot lagen om inget annat går att göra är ju när man väjer för utryckningsfordon. Är det rött får man köra mot det....

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • logg81
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:04:56 följande:
    Nja. Du SKA ju inte göra det. Du kommer inte bli rapporterad för det, men en polis, ambulans eller brandkår kan inte begära att du ska köra mot rött. Det är fortfarande ditt ansvar att se till så att du inte hamnar i nåt dumt. Kör du mot rött där och krockar så är det din bedömning som har varit bristfällig liksom. På samma sätt som även en polis som kör mot rött under utryckning bär ett personligt ansvar för att körningen inte resulterar i något dumt, som en krock eller fara för andra. Man är alltså inte skyddad som polis där, man kör bilen som privatperson, även om man är polis.
    Ja självklart får man ju inte bli en fara för annan. Men att bryta mot trafikregler för att släppa blåljus är inget brott.
  • logg81
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:14:14 följande:
    Du skrev att man _ska_ det. Och det finns ingenting som säger att man _ska_ det. Det var det jag sa.
    Ja åker man på en stor parkering och det kommer ett blåljus man ska flytta sig för finns det ju inga regler att bryta emot direkt...
    Står man först i kön vid rött ljus så _ska_ man faktiskt flytta på sig. Sen hör det väl till sunda förnuftet att inte trycka platta i mattan och dra rakt ut i korsningen. Jag antar att man har hjärnan kvar och smyger lite försiktigt så blåljuset kommer förbi....
  • logg81

Meeeeeen... språkpolisen attackerar.... *asg*

Som jag skrev... har man hjärnan i behåll vet man hur man ska bete sig. Krävs det ett övertramp på lagen så ja...

Nöden har ingen lag....

• logg81
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:24:33 följande:
    Det handlar inte om att ara språkpolis. Det handlar om att det är en jävla skillnad mellan att det är OKEJ att köra mot rött, och att man SKA göra det. Då var vi på det klara med den saken då.
    Ja... man ska flytta på sig... står man vid ett rödljus och inte kan åka åt något annat håll än framåt så SKA man köra mot rött för att släppa blåljuset...
    Finns det inga lagar att bryta så behöver man ju inte leta reda på en för att man får...
  • logg81
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:30:13 följande:
    Ska som i, vad fan händer annrs? Bryter man mot en lag om man INTE gör det? Nej.
    Ja... hindrande av utryckningsfordon. (vet inte vad det heter riktigt... ska leta reda på det)
    Men det blir säkert saftiga böter...
    Om inte så lär de nog flytta på dej för egen maskin.

Brandkåren flyttade på en bil som stod parkerad jäkla illa när det brann i ett hus när jag var liten. Den bilen var ingen vacker syn efter...
Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?