Inlägg från: Sniglar och Krut |Visa alla inlägg
  • Sniglar och Krut

Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?

Mälaröbo skrev 2009-01-22 19:42:43 följande:
    Jag tycker att det finns många tillfällen när det är ok. Det är omöjligt att rabbla upp alla. Nödbrott tycker jag kan vara ok. Att slå någon för att försvara sig ÄVEN om det råkar bli lite för hårt osv.
    Det är lagligt. Du får använda det våld som nöden kräver när du blir överfallen tex.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Sniglar och Krut
    Danne123 skrev 2009-01-23 01:38:37 följande:
    Och mer än så. Sniglar och Krut skrev 2009-01-22 19:49:27 följande: Läs "BrB 24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet" så står det lite om vad man kan göra utan att bli straffad. lagen.nu/1962:700
    Vilken märklig citering det blev i inlägg 7.

Min signatur över citatet, och två inlägg inbakade i varandra. Mitt citat sist.

OT, sorry.
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 19:12:58 följande:
    Mitt ex hund ramlade ihop när hans pappa var ute med henne. Han ringde till exet och bad honom komma snabbt. Undertiden pappan väntade stannade 2 poliser och undrade vad som hänt. När exet kom typ 7-8 min efter att han fått reda på det så undrade polisen vart han kom ifrån... Jobbet 2,5 mil bort. Han hade kört ruskigt för fort och de såg ganska kraftig mellan fingrarna på det. Ett annat tillfälle då man _ska_ bryta mot lagen om inget annat går att göra är ju när man väjer för utryckningsfordon. Är det rött får man köra mot det....
    Nja. Du SKA ju inte göra det. Du kommer inte bli rapporterad för det, men en polis, ambulans eller brandkår kan inte begära att du ska köra mot rött. Det är fortfarande ditt ansvar att se till så att du inte hamnar i nåt dumt. Kör du mot rött där och krockar så är det din bedömning som har varit bristfällig liksom.

På samma sätt som även en polis som kör mot rött under utryckning bär ett personligt ansvar för att körningen inte resulterar i något dumt, som en krock eller fara för andra. Man är alltså inte skyddad som polis där, man kör bilen som privatperson, även om man är polis.
  • Sniglar och Krut
    Mälaröbo skrev 2009-01-23 19:07:46 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-22 19:49:27 följande: jag menar att det kan vara ok även om jag tar i mer än nöden kräver. Det går kanske inte alltid att veta, men å andra sidan kan man bli friad om man nu skulle bli åtalad.
    Varför ska man få ta i mer än nöden kräver?
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:10:04 följande:
    Ja självklart får man ju inte bli en fara för annan. Men att bryta mot trafikregler för att släppa blåljus är inget brott.
    Du skrev att man _ska_ det. Och det finns ingenting som säger att man _ska_ det. Det var det jag sa.
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:16:58 följande:
    Ja åker man på en stor parkering och det kommer ett blåljus man ska flytta sig för finns det ju inga regler att bryta emot direkt... Står man först i kön vid rött ljus så _ska_ man faktiskt flytta på sig. Sen hör det väl till sunda förnuftet att inte trycka platta i mattan och dra rakt ut i korsningen. Jag antar att man har hjärnan kvar och smyger lite försiktigt så blåljuset kommer förbi....
    Man ska lämna fri väg, men per automatik betyder inte det att man ska bryta mot trafikreglerna.
    När du skriver att man _ska_ så låter det som om man _ska_ göra det, annars gör man fel. Så är det inte om man står vid ett rödljus tex.
    Att man sen självfallet gör det, om man kan, är ju en annan sak.
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:21:36 följande:
    Meeeeeen... språkpolisen attackerar.... *asg* Som jag skrev... har man hjärnan i behåll vet man hur man ska bete sig. Krävs det ett övertramp på lagen så ja... Nöden har ingen lag....
    Det handlar inte om att ara språkpolis. Det handlar om att det är en jävla skillnad mellan att det är OKEJ att köra mot rött, och att man SKA göra det.

Då var vi på det klara med den saken då.
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:27:05 följande:
    Ja... man ska flytta på sig... står man vid ett rödljus och inte kan åka åt något annat håll än framåt så SKA man köra mot rött för att släppa blåljuset... Finns det inga lagar att bryta så behöver man ju inte leta reda på en för att man får...
    Ska som i, vad fan händer annrs? Bryter man mot en lag om man INTE gör det?
    Nej.
  • Sniglar och Krut
    logg81 skrev 2009-01-23 20:34:16 följande:
    Ja... hindrande av utryckningsfordon. (vet inte vad det heter riktigt... ska leta reda på det) Men det blir säkert saftiga böter... Om inte så lär de nog flytta på dej för egen maskin. Brandkåren flyttade på en bil som stod parkerad jäkla illa när det brann i ett hus när jag var liten. Den bilen var ingen vacker syn efter...
    Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
    1. bestämmelserna i
    a) 2 kap.
    - 1 § fjärde stycket,
    - 2 § om inte straff kan dömas ut enligt 2-4,
    - 3, 5-7 § eller 8 § andra eller tredje stycket,

Du kan alltså stå där du står om DU bedömer att du inte vill köra mot rött för att du känner dig osäker, ÄVEN om andra skulle ha valt att göra det. Om du känner att du inte kan hantera det, så är det giltigt.
  • Sniglar och Krut
    Danne123 skrev 2009-01-23 22:17:51 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 20:05:51 följande: För att nödvärnsrätten ger dig rätt att bruka mer våld än nöden kräver. Det där är en märklig myt som lever kvar av någon anledning. Det är desto märkligare när det står uttryckligen annat också. Det ska inte vara UPPENBART OFÖRSVARLIGT. Att använda oförsvarligt mycket våld är per default mer våld än nöden kräver, men likväl kan du undgå straffansvar.
    Så definiera "mer våld än nöden kräver". Hur mycket våld är mer våld än nöden kräver?
    Det är ju en tolkningsfråga, precis som "uppenbart oförsvarligt".
  • Sniglar och Krut
    Chomsky skrev 2009-01-23 22:25:24 följande:
    Jag är, liksom CarlS, svag för civil olydnad. Många positiva förändringar i samhället kan skett genom just detta. Ett klassiskt exempel är Rosa Parks som vägrade ge upp sin plats på bussen för att hon var mörkhyad.
    Helvete vad jag gnäller i den här tråden.

MEN, det där är ju inte riktigt att jämföra med civil olydnad av idag. Eller ens då. Det där var en civil olydnad som inte rörde någon annan, endast en idiotisk regel.
    Att riva ner H&M-posters drabbar ju _faktiskt_ fler än bara H&M. Nån ska städa upp skiten, nån betalar för det, mest troligt du och jag, osv, osv.
  • Sniglar och Krut
    Danne123 skrev 2009-01-23 23:14:25 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 22:22:15 följande: Att inte använda mer våld än nöden kräver skulle jag kalla försvarligt våld. Det är vad som får användas vid nöd. Nödvärn tillåter mer än så.
    Ja, jag frågar inte vad lagen säger. Jag vet vad den säger.
    Du jämför ju två paragrafer. Syftar du på nödparagrafen så är ju det lika mycket en tolkningsfråga som nödvärnsparagrafen. Och dom är ju tänkta att användas olika. Då finns ju excess också som ytterligare ger utrymmer för mer våld.
  • Sniglar och Krut
    Danne123 skrev 2009-01-23 23:41:43 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2009-01-23 23:25:46 följande: Detta behöver man knappast vara språkforskare för att kunna se skillnaden. Nödvändigt och oförsvarligt. Ser du inte skillnaden? Du får använda mer våld än vad som är nödvändigt. Alltså blir det fel att säga att man inte får använda mer våld än nöden kräver. Det jag ville säga var att nöd-paragrafen ger utrymme för mindre våldsanvänding (försvarligt våld) och nödvärnsparagrafen ger utrymme för oförsvarligt mycket våld. Att använda nödvändigt våld som du skrev tidigare i tråden passar dörfär bättre in i nöd-paragrafen och inte i nödvärnet. Behöver inte blanda in excess i det här öht.
    Alltså, vi menar samma saker men det har inte jag begripit förrän nu. Det krävdes ett inlägg som även ett litet barn skulle kunna förstå innan JAG begrep vad du försökte säga.
    Och jag är nykter. Så jag är nog bara trög.
  • Sniglar och Krut
    Chomsky skrev 2009-01-23 23:58:09 följande:
    Jag förespråkar inte skadegörelse, oavsett om det handlar att riva ner H&M-posters, valaffisher från Moderaterna, släppa ut minkar på E4:an, slänga rödfärg på pälsaffärer eller elda upp Scan-lastbilar. Civil olydnad är så mycket mer än bara destruktiva handlingar. Det kan vara att med sin kropp spärra en väg mellan Jerusalem och en illegala bosättning som endast bosättare får åka på (detta har jag gjort). Det kan vara att kedja fast sig vid ingången till Migrationsverket för att protestera mot moraliskt förkastliga beslut de fattat. Med mera, med mera. Ingen har väl glömt vad Mahatma Gandhi lyckades åstadkomma med hjälp av civil olydnad?
    Fint, då är vi av samma åsikt du och jag också.
  • Sniglar och Krut
    Jennie Brunflo skrev 2009-01-24 19:18:47 följande:
    Ja, vi bryter mot lagen då vi köper kött (halva djur) på hösten av en bonde i grannbyn. Det är inget jag tänker sluta med. Men jag är fullt medveten om att det är olagligt. Vi pysslar även med tjänster och gentjänster med grannar och vänner. Lånar släpvagn - betalar med en påse bullar. Fixar elkontakt - stickar en mössa. Klipper gräster - är barnvakt. Fortfarande inte lagligt, men inget jag tänker sluta med.
    Att byta tjänster är väl inte olagligt? Att låna grannens släpvagn och ge honom en påse bullar för det är väl inte olagligt? Hur smiter man från skatt där?
  • Sniglar och Krut
    Jennie Brunflo skrev 2009-01-25 12:10:32 följande:
    Sniglar och Krut: Kanske för att släpvagnsutlånaren har en firma som HYR UT släpvagnar fast jag LÅNAR en mot en påse bullar till mig? Byta tjänster är inte olagligt, men svartjobb är olagligt. Och nyttjar jag mina vänner och bekanta så dom gör svartjobb hos mig....då är det olagligt...även om jag hävdar att vi bara byter tjänster.
    Jag vet att man inte får ha bekanta jobba svart hos sig. Men att man inte får låna ut en släpvagn bara för att man har en firma som hyr ut, det visste jag inte. Däremot så vet jag att du är olagligt att hyra ut den svart, såklart.
  • Sniglar och Krut
    SkåneP skrev 2009-01-26 10:56:38 följande:
    Det är OK eller åtminstone försvarbart att bryta mot lagar som strider mot den egna övertygelsen - med 1 undantag : Det är inte försvarbart att aktivt åsamka någon annan fysisk eller matriell skada (såvida vi inte snackar nödvärn men då är det ju å andra sidan ändå inget lagbrott). Det är inte OK att bryta mot lagar pga ren lättja eller snålhet. Jennie Brunflo, tror du överdriver din lagvidrighet en smula. Varken "normalt" barnvaktande eller gräsklippande är att betrakta som svartjobb (gränsen går vid 10.000 kr /år) Det är m.a.o. helt OK att klippa grannens gräsmatta mot betalning i form av barnvaktande, eller rent av i reda pengar utan att du behöver skattedeklarera det och betala sociala avgifter m.m.
    Tänkte väl det.
Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?