• 20082011

nekad försäkring

min ena tjej som fick syrebrist vid förlossningen vart helt nekad sjukförsäkring via trygg hansa tills 18 månaders kontrollen.

vet ni om det finns nåt bolag som man kan få sådan försäkring, med undantag då för ev syrebristrelaterade sjukdomar?

är det meningslöst att ansöka hos folksam, skandia och if också?

• Svar på tråden nekad försäkring
  • Staxson

Länsförsäkringar kan kanske funka. Testa dem med vettja!

• Grüth

har en son född i v 24+3 har varit masa hinder på vägen och nu senast har han en misstänkt cpskada inte fått nån diagnos. jag vet att neos ppappa är med i handels och dom samarbetar med folksam coh där fick vi en försäkring på neo aoutomatiskt dock vet jag inte riktigt vad den försäkringen står för riktigt har tänkt att kolla upp de där med andra bolag men jag tror de kommer bli oerhört svårt att få en försäkring på honom tyvärr

• lugna gatan

Blyger skrev 2009-01-13 15:13:39 följande:

Låter helt normalt...tyvärr...Min son föddes i vecka 29+6 och fick inte bli försäkrad förren 18 månaders kontrollen på trygg-Hansa...pga hans låga födelsevikt (1130 gram)Folksam ville inte försäkra honom innan 5 års kontrollen
    Hej. Vi fick barn i v. 29+3, barnen gick igenom några veckor med allvarligt tillstånd, redan när vi kom hem och barnen var i v.40 (beräknad födsel datum) så ringde vi och överförde gravidförsäkringen till en barnförsäkring. Det gick helt utan hinder, de skulle iof ha fullmakt att läsa journaler från sjukhuset. Vi har även fått ut ersättning för sjukhusvistelsen på tio veckor, detta är hos folksam.
    Hade vi bara tur? eller "slank" vi igenom? Vi har resten av familjen försäkrade genom fackets medlemsförsäkring i folksam, samt villa försäkring hos dem. Kanska är det därför?
  • lugna gatan

Låter helt normalt...tyvärr...Min son föddes i vecka 29+6 och fick inte bli försäkrad förren 18 månaders kontrollen på trygg-Hansa...pga hans låga födelsevikt (1130 gram)Folksam ville inte försäkra honom innan 5 års kontrollen
    och då vägde vår minsta tjej bara 1100g.!
  • lugna gatan

lugna gatan skrev 2009-01-14 20:24:33 följande:

och då vägde vår minsta tjej bara 1100g.!
    Ibland undrar man ju om det bara beror på den enskilde försäkringshandläggares eget godtycke som bestämmer vem som får försäkras el ej. Tycker att det är jättedåligt att de inte har samma regler för alla sina kunder.
  • 20082011

det beror nog på att du hade en gravidförsäkring och får då automatiskt barnförsäkring.

dum som jag var missade jag det. har sett det nu i efterhand.
    vet att jag fick nåt erbjudande på posten om det när jag var gravid, men tänkte inte så mkt mer på det då.

• hotten

lugna gatan skrev 2009-01-14 20:23:48 följande:

Hej. Vi fick barn i v. 29+3, barnen gick igenom några veckor med allvarligt tillstånd, redan när vi kom hem och barnen var i v.40 (beräknad födsel datum) så ringde vi och överförde gravidförsäkringen till en barnförsäkring. Det gick helt utan hinder, de skulle iof ha fullmakt att läsa journaler från sjukhuset. Vi har även fått ut ersättning för sjukhusvistelsen på tio veckor, detta är hos folksam.Hade vi bara tur? eller "slank" vi igenom? Vi har resten av familjen försäkrade genom fackets medlemsförsäkring i folksam, samt villa försäkring hos dem. Kanska är det därför?
    du hade grav försäkring som gav dig rätt att teckna sjuk å olyckfalssförsäkring utan hälsoprövning. (att de ändå vill ha fullmakt är normalt)
    Vi hade naturligtvis oxå grav försäkring Men barnet föddes 6 dagar innan den skulle börja gälla å därför fick vi bara tillbaka pengarna för försäkringen å fick inte teckna barnförsäkring..
  • lugna gatan

Fast gravidförsäkringen (som var med "utökat" skydd) går inte automatiskt över till barnförsäkring, det måste man tala med en handläggare för att göra.

• lugna gatan

lugna gatan skrev 2009-01-15 20:59:35 följande:

Fast gravidförsäkringen (som var med "utökat" skydd) går inte automatiskt över till barnförsäkring, det måste man tala med en handläggare för att göra.
    ...och skicka in nya ansökningsblanketter och ge fullmakt, det tog ca fyra månader innan det var klart. (folksam)
  • lugna gatan

...förlåt...ser nu att den försäkringen vi hade bara gäller om barnet blivit 26 grav.veckor gammalt.

Svar på tråden nekad försäkring