Traumatisk första förlossning - hur gjorde ni med andra?
Jag väntar mitt andra barn och har en son på 5 år. Min första förlossning var besvärlig, sonen låg i säte och jag fick en stor bristning. Framförallt blev slutet väldigt jobbigt med dåliga hjärtljud och sonen fastnade med huvudet och armen i mig och fick lirkas ut. Det var mycket smärtsamt och jag var skräckslagen. Direkt när han kom ut var han ordentligt medtagen och de sprang iväg med honom. Han hämtade sig efter en kort stund, men jag fick en slags chock och upplevde förlossningen som starkt traumatisk. Efteråt hade jag flashbacks och kunde inte sova på fyra dygn. Försökte med insomningstabletter men inte ens då kunde jag komma ner i djupsömn. Med tiden har jag delvis bearbetat min förlossning, och jag ska nu på Aurorasamtal för att bedöma hur jag ska göra med min kommande förlossning. Pga min bristning vid första förlossningen (en sfinkterruptur av grad 4) vet jag inte om jag kommer att rekommenderas snitt, men jag är också beredd på att bli "övertalad" att föda vaginalt. Min stora rädsla är dock att jag kommer uppleva även nästa förlossning som ett trauma, och jag vet hur lång tid det tog mig att hitta ro i vardagen efter den första förlossningen. Tid som jag inte kunde vara annat än ledsen, trots att jag hade min fina son. Med det här barnet vill jag så gärna få en första tid som inte är präglad av en sån upplevelse.
Därför vill jag fråga dels om det finns någon annan som blev så starkt traumatiserad av sin första förlossning, dels hur ni i så fall gjorde om ni fått fler barn?