• TobbeKillen

Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...

Jag är liten nyfiken på hur ni fördelar er föräldraledighet framför hur tidigt kan man ta ut pappaledigheten....eller rättar sagt hur tidigt låter er tjej er att ta ut ledigheten....

• Svar på tråden Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...
  • PerG

Vi delar lika rakt av. c:a 11-12 månader var kommer det bli när vi är klara.

Vi byttes av nu vid 8 månaders ålder (för 2 månader sedan) och det var vi överens om redan innan, efter att ha undersökt hur länge man brukar amma och att man vid den åldern ändå bör ha introducerat annan mat och delamma (vi planerade att min fru skulle testa morgon&kvällsamning före och efter jobbet vilket vi körde i en vecka innan hon tyckte att det var "taskigt" att behöva väcka sonen som ändå inte åt så mycket).

Planen är att vi har delat upp ledigheten i 4 delar (min fru 8 mån, jag c:a 9 mån, min fru c:a 4 mån, jag c:a 3 mån).

Vi bestämde tillsammans, så det var inte min fru som "lät" mig ta ut vid en viss tid.

• Potar

Vi har väl inte riktigt tänkt så mycket på det, men det har fallit sig naturligt att vi delar ganska rakt av. Tjejen har varit hemma sex månader och började jobba häromdagen då jag påbörjade min föräldrarledighet. Grabben har just blivit sex månader och nu har vi ett halvår framför oss, toppen!
    Sen får vi se hur landet ligger efter det:)

• Alshain

Med första barnet var min sambo hemma på heltid ungefär till ettårsdagen, sedan körde vi 50/50 under två månader innan jag gick hem på hel ledighet i ca ett halvår. Då gick hon hem på havandeskapspenning för barn nr2 och har varit hemma med båda nu tills lillebror fyller ett år. I mars byter vi och då kommer jag att vara hemma i ganska precis ett halvår igen.

Så, i kalendertid kommer hon att ha varit hemma i ca ett år och jag ett halvår med vardera barn. I FK-dagar räknat tar vi ut ganska precis 50/50.

Det är något vi både finner smidigt, praktiskt, ekonomiskt och trevligt. Just nu längtar hon till jobbet och jag längtar hem och då är det rätt tid att byta. =)

• Papito

Vi bestämde tillsammans och var helt överens om upplägget. Ingen som lät eller inte lät Hon var hemma 12 månader, båda hade semester sen var jag hemma 12 månader, båda hade semester och sen jobbade jag 80% i 4 månader innan vi båda gick upp i fulltid.

Kan säkert inte vara hemma lika länge med nästa barn men det blir ett liknande upplägg där vi är hemma ungefär lika mycket.

Existerar inga andra alternativ för oss! Klart vi ska vara hemma ungefär lika mycket. Det är ett privilegium att få vara hemma med sitt barn och det ska båda få njuta av. Dessutom är det viktigt för barnet att få en bra anknytning till båda föräldrarna. Jag vill inte vara reservmamma, jag vill vara pappa med allt vad det innebär. Jag vill att mitt barn känner sig lika tryggt hos mig som hos sin mamma, även när det är sjukt eller ledset?

Det bästa av allt?

Så har det också blivit!

• Ulfino

Det är tyvärr flera pappor i min omgivning som tog lång ledighet vid första barnet men som inte visar intresse för någon längre pappaledighet för andra barnet.

Är detta vanligt?

• Papito

Ingen aning, i min omgivning är det i stort sett bara jag som varit hemma länge. Nästan alla andra hade "försvårande omständigheter". Det var säkert så i många fall men jag har svårt att se vad som kan vara viktigare än sina egna barn. Ekonomi ropar många men jag tror att väldigt många fler par skulle kunna vara hemma längre om de bara omprioriterade lite. Det handlar trots allt om en ganska kort period i livet. Sen finns det givetvis fall där det verkligen verkligen inte funkar ekonomiskt (som t.ex. ensamstående och liknande) och det säger jag inget om...men jag tror att många par kan vara hemma betydligt längre.

• Alshain

Ang. ekonomi.... på mitt jobb är det många pappor som tar ut rejält med ledighet både med första och andra barnet. Det beror sannolikt på att vi i vårt kollektivavtal har att företaget går in och fyller upp så vi får ut 90% av lönen istf bara försäkringskassans 80%.

Det gör att även vi pappor ofta har högre lön så tjänar man nästan på att förlora 10% av den högre lönen, än att förlora 20% av fruns något lägre lön.

• Dofilus

Jag var hemma från det att dottern föddes tills att hon var drygt 11 månader. Eftersom sambon studerade så var hon hemma mycket utan att behöva ta ut dagar. Och varför "skänka" bort "SGI"-dagar och bara få 180kr/dag för dem som det hade blivit för sambon? Själv har jag liksom Alshain ett jobb som täcker upp min lön till 90%. Och eftersom jag slapp resekostnaden så gick jag +/-0 rent ekonomiskt.

När vi får 2:an så kommer vi dela lika (sambon har jobb nu). Något annat kommer aldrig på tal eftersom det är vi båda som fått barn.

• Nybeg

jag och min fd sambo gjorde så att hon tog inte ut nått och jag får ta mer eller mindre allt...

Svar på tråden Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...