turgut skrev 2009-02-23 22:52:41 följande:
Det är kärnan i det hela. Hälften av föräldrapengen är faktiskt pappans. Det är tufft för kvinnor att föda barn, men att vara gravid och att föda barn är ingen sjukdom eller nåt som det behövs ett år att botas ifrån. Och att vara där, se sina ungar växa upp, är en kick som är svår att få någon annanstans.
Själv lutar jag mer åt att kunna ha barnen hemma mycket längre än vad staten vill, fp är bara en begränsad tid som tar slut alldeles för fort.
Att vara med sina barn som idag; vi gick iväg i morse till öppna förskolan, lekte med andra barn, tog en sovpromenad, kastade snöboll på varandra till allas stora glädje, byggde höga torn med lego, lagade mat tillsammans, hade det mysigt i sängen med lite läsning tillsammans och var och en för sig, tog ett bad, gjorde oss redo för nattning. En bra dag för pappan och tvååringarna. Ingen stress, ingen jäkt. Istället för att en främmande person ska tala om för mig hur mitt eget barn utvecklas och vad det gör på dagarna föredrar jag att kunna se det själv och dela den upplevelsen med min sambo.
Jobb? Couldn't care less, även om jag tillhör kategorin som har utvecklande yrke. Att kasta snöboll på varandra, att visa upp djuren på Skansen, att lära dem räkna och en massa ord är så mycket mera värt än att jobba ihop pengar till ytterligare en resa eller ny bil eller designsoffa eller större lägenhet.
Kick? Absolut! Större kick kan man nog inte få, och då kan jag jämföra med en hel del kickbefrämjande aktiviteter.