• TobbeKillen

Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...

Jag är liten nyfiken på hur ni fördelar er föräldraledighet framför hur tidigt kan man ta ut pappaledigheten....eller rättar sagt hur tidigt låter er tjej er att ta ut ledigheten....

• Svar på tråden Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...
  • turgut

Jag har tagit ut minst hälften med alla mina tre killar. Skulle aldrig ha accepterat något annat. Men så har jag en karriärist till fru som jag snarare fick tjata på att hon skulle komma hem än tvärtom.

• DrKejs

turgut skrev 2009-02-22 15:50:35 följande:

Jag har tagit ut minst hälften med alla mina tre killar. Skulle aldrig ha accepterat något annat. Men så har jag en karriärist till fru som jag snarare fick tjata på att hon skulle komma hem än tvärtom.
    Skulle du kunna ta ett snack med min sambo? Jag vill att hon blir karriärskvinna och den som jobbar i familjen så jag kan vara hemmapappa men jag lyckas inte övertala henne.
  • turgut
    DrKejs skrev 2009-02-22 20:03:16 följande:
    turgut skrev 2009-02-22 15:50:35 följande:
    Skulle du kunna ta ett snack med min sambo? Jag vill att hon blir karriärskvinna och den som jobbar i familjen så jag kan vara hemmapappa men jag lyckas inte övertala henne.
    Nja. Jag har nog med att jiddra med en dam. Och jag fick ju snarare en överdos...

Men stå på dig. Efter några månaders amning är de inte så jävla unika så att en snubbe inte kan göra jobbet.
  • DrKejs

turgut skrev 2009-02-22 20:07:10 följande:

Nja. Jag har nog med att jiddra med en dam. Och jag fick ju snarare en överdos... Men stå på dig. Efter några månaders amning är de inte så jävla unika så att en snubbe inte kan göra jobbet.
    Haha! Ingen fara, jag har varit hemmapappa på deltid över två år men skulle inte ha något emot att vara det på heltid.
  • turgut

Låter som om du har hajat ett och annat. (Känner du någon stenrik arabprinsessa som behöver en sliten lönnfet gubbtoy?)

DrKejs skrev 2009-02-22 22:40:06 följande:
    turgut skrev 2009-02-22 20:07:10 följande:
    Haha! Ingen fara, jag har varit hemmapappa på deltid över två år men skulle inte ha något emot att vara det på heltid.
  • DrKejs

turgut skrev 2009-02-23 00:57:19 följande:

Låter som om du har hajat ett och annat. (Känner du någon stenrik arabprinsessa som behöver en sliten lönnfet gubbtoy?)
    Tror du i din vildaste fantasi att jag skulle dela med mig om jag kände en?

Det jag förstått är att vara hemma med barnen är ett oerhört privilegium. Ett privilegium som vi pappor inte har haft men som vi bör ta oss i mycket större utsträckning. Då pratar jag inte några fjuttiga månader som vi får kastade till oss som ett hundkex till en lydig hund utan om att kunna vara hemma flera år med barnen; låt kvinnan slita för att dra in brödfödan till familjen.

Tänk att kunna vara hemma tills barnen är en fem-sex år, sedan börjar man jobba några timmar i veckan om man känner för det när de går i förskolan/skolan.
  • Pappan Blå

Här blir det nog de garanterade dagarna plus lång semester. Jag tjänar bättre och trivs bättre på jobbet. Visst önskar jag att båda kunde vara hemma mer men en måste jobba och med tanke på vad hon får gå igenom under graviditeten (svår graviditet med sjukskrivning stora delar av den) så är det själklart att vi gör som hon önskar. Jag behöver ju inte jobba överdrivet mycket för att den där bebisen ska komma till och ut!

• turgut
    DrKejs skrev 2009-02-23 07:22:22 följande:
    turgut skrev 2009-02-23 00:57:19 följande:
    Tror du i din vildaste fantasi att jag skulle dela med mig om jag kände en?
    Nej, men man kan ju alltid testa.
    Det jag förstått är att vara hemma med barnen är ett oerhört privilegium. Ett privilegium som vi pappor inte har haft men som vi bör ta oss i mycket större utsträckning.
    Det är kärnan i det hela. Hälften av föräldrapengen är faktiskt pappans. Det är tufft för kvinnor att föda barn, men att vara gravid och att föda barn är ingen sjukdom eller nåt som det behövs ett år att botas ifrån. Och att vara där, se sina ungar växa upp, är en kick som är svår att få någon annanstans.
  • DrKejs

turgut skrev 2009-02-23 22:52:41 följande:

Det är kärnan i det hela. Hälften av föräldrapengen är faktiskt pappans. Det är tufft för kvinnor att föda barn, men att vara gravid och att föda barn är ingen sjukdom eller nåt som det behövs ett år att botas ifrån. Och att vara där, se sina ungar växa upp, är en kick som är svår att få någon annanstans.
    Själv lutar jag mer åt att kunna ha barnen hemma mycket längre än vad staten vill, fp är bara en begränsad tid som tar slut alldeles för fort.

Att vara med sina barn som idag; vi gick iväg i morse till öppna förskolan, lekte med andra barn, tog en sovpromenad, kastade snöboll på varandra till allas stora glädje, byggde höga torn med lego, lagade mat tillsammans, hade det mysigt i sängen med lite läsning tillsammans och var och en för sig, tog ett bad, gjorde oss redo för nattning. En bra dag för pappan och tvååringarna. Ingen stress, ingen jäkt. Istället för att en främmande person ska tala om för mig hur mitt eget barn utvecklas och vad det gör på dagarna föredrar jag att kunna se det själv och dela den upplevelsen med min sambo.

Jobb? Couldn't care less, även om jag tillhör kategorin som har utvecklande yrke. Att kasta snöboll på varandra, att visa upp djuren på Skansen, att lära dem räkna och en massa ord är så mycket mera värt än att jobba ihop pengar till ytterligare en resa eller ny bil eller designsoffa eller större lägenhet.

Kick? Absolut! Större kick kan man nog inte få, och då kan jag jämföra med en hel del kickbefrämjande aktiviteter.

• Pappan Blå

turgut skrev 2009-02-23 22:52:41 följande:

Det är tufft för kvinnor att föda barn, men att vara gravid och att föda barn är ingen sjukdom eller nåt som det behövs ett år att botas ifrån. Och att vara där, se sina ungar växa upp, är en kick som är svår att få någon annanstans.
    Visst graviditet är ingen sjukdom, men nu har jag sett min fru ha kräksjuka och maginfluensa i 5 månader som en konsekvens av sin/vår graviditet så just nu är hon gud i vårt förhållande och när hon om några månader har tagit sig igenom den där skiten ska hon faktiskt ha en massa cred och ett sätt att ge tillbaka är just att låta henne vara riktigt mammaledig. Själv tror jag att jag med hjälp av en massa semesterdagar och lite andra lösningar ska kunna kapa åt mig en hel del tid av barnets första par år i livet. Men hade frun haft en soft graviditet hade det kanske varit annorlunda.
  • Tomase

jag gav alla dagar jag kunde till min sambo..varför? ekonomiskt och inget annat..jag kommer säkert hinna vara tillsammans med min dotter, är inte speciellt oroligt att jag missar nått.

Svar på tråden Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...