• TobbeKillen

Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...

Jag är liten nyfiken på hur ni fördelar er föräldraledighet framför hur tidigt kan man ta ut pappaledigheten....eller rättar sagt hur tidigt låter er tjej er att ta ut ledigheten....

• Svar på tråden Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...
  • DrKejs

Jag har tagit ut allt utom hennes obligatoriska 60 dagar.

Vi har varit hemma på hel- och deltid i drygt två år och kommer att fortsätta med deltid ett bra tag till. Barnen ska inte in på dagis än på ett bra tag.

Det är en ynnest att kunna jobba deltid och ha barnen hemma, kan rekommendera det till alla. Dock får man dra ner lite på utgifterna, men det går.

• Tyrell

Jag har jobbat 50% sedan nummer två blev tre månader. Innan dess utnyttjade jag sparade dagar från nummer ett och var helledig. Kommer troligen vara helledig till lillebrors ettårsdag. Med storebror delade vi nästan exakt 50/50 från dag 1(10 dagar mer till mamman).

• Conny

Frun tog första året, sen bytte vi och jag tar nästan ett helt år jag med. Anledningen till att vi bytte vid just 1-årsdagen var pga försäkringskassans regler - dvs man behöver inte ta ut full föräldrapenning (utan att tappa SGI) under barnets första levnadsår eller under de 3 första månaderna vid byte av förälder = vi kunde vara hemma totalt 15 månader utan att ta ut full ersättning = fler sparade dagar.

• bergstromhedman

Första 3 månaderna blir tjejen hemma, men sedan så tänkte vi dela lika. Vi jobbar båda skift inkl. helger, så vi tänkte försöka pussla ihop det så att vi delar på veckorna beroende på hur vi jobbar och våra scheman ligger. Har förberett chefen på det, och tjejen får ett nytt schema när hon börjar igen efter dom första tre månaderna. Så förhoppningsvis så blir det inte så stort avbräck i ekonomin samt att dagarna räcker längre.

• GifteMigNyss

"Tillåter" låter lite hårt du ts!
    Är det så du ser på saken?
    Tycker det är tråkigt för din skull om du upplever det så!
    Vore intressant att höra hur du som startade tråden tycker eller dina egna erfarenheter, nu när andra delat med sig menar jag

• Glenn Wiberg

Ja jag kommer inte ta ut pappa ledighet då jag och tjejen studerar. Tjejen fick ta ledigt 1 år och jag fick inte ta ledigt.
    Tjejen har 1år kvar och jag har 8år kvar. + att tjejen går barn och fritid så hon kan nog mycket mer än mig om barn.

• Papito

Att hon kan mer om barn har väl inte med saken att göra. Är du pappa så är du pappa, då får du väl lära dig hur just ditt barn fungerar.

Menar absolut inte att vara syrlig men är du intresserad av att vara en bra och närvarande pappa får du nog kämpa lite mer för det.

Med det argumentet kan du lägga ner studierna också...finns förmodligen redan någon som kan det du pluggar till

• Glenn Wiberg
    Svar på #18
    Jo det har du rätt i. Ne men man måste ju även tänka på framtiden. Slutar jag studera så får man ju tyvär inget jobb:/ Iallafall inte där jag bor. Både jag och tjejen går på gymnasiet och våra program kräver att man studerar vidare i 5 år. Själv studerar jag till bank ekonom. Självklart kommer jag att vara ledig men jag vet inte när exakt. Själv ville jag gå pappa kursen då man lär sig mycket men den är ju borttagen:(
  • Papito

Jag har full förståelse för både din och andras situation. Klart att man inte bara kan lämna utbildningar eller jobb hur som helst. Menade bara att det är viktigt för dig att ta dig tid med ditt barn, även om din tjej kan mer i dagsläget. Tanken är att man ska vara pappa, inte extramamma som får fråga henne om allt som har med barnen att göra.

Prata med henne så ska du se att ni kan komma fram till ngot bra där även du får mycket tid med barnet. I längden är det ovärderligt för din tjej, ännu mer för dig och framförallt för barnet.

Lycka till!

Svar på tråden Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...