Inlägg från: Papito |Visa alla inlägg
  • Papito

Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...

Vi bestämde tillsammans och var helt överens om upplägget. Ingen som lät eller inte lät Hon var hemma 12 månader, båda hade semester sen var jag hemma 12 månader, båda hade semester och sen jobbade jag 80% i 4 månader innan vi båda gick upp i fulltid.

Kan säkert inte vara hemma lika länge med nästa barn men det blir ett liknande upplägg där vi är hemma ungefär lika mycket.

Existerar inga andra alternativ för oss! Klart vi ska vara hemma ungefär lika mycket. Det är ett privilegium att få vara hemma med sitt barn och det ska båda få njuta av. Dessutom är det viktigt för barnet att få en bra anknytning till båda föräldrarna. Jag vill inte vara reservmamma, jag vill vara pappa med allt vad det innebär. Jag vill att mitt barn känner sig lika tryggt hos mig som hos sin mamma, även när det är sjukt eller ledset?

Det bästa av allt?

Så har det också blivit!

• Papito

Ingen aning, i min omgivning är det i stort sett bara jag som varit hemma länge. Nästan alla andra hade "försvårande omständigheter". Det var säkert så i många fall men jag har svårt att se vad som kan vara viktigare än sina egna barn. Ekonomi ropar många men jag tror att väldigt många fler par skulle kunna vara hemma längre om de bara omprioriterade lite. Det handlar trots allt om en ganska kort period i livet. Sen finns det givetvis fall där det verkligen verkligen inte funkar ekonomiskt (som t.ex. ensamstående och liknande) och det säger jag inget om...men jag tror att många par kan vara hemma betydligt längre.

• Papito

Att hon kan mer om barn har väl inte med saken att göra. Är du pappa så är du pappa, då får du väl lära dig hur just ditt barn fungerar.

Menar absolut inte att vara syrlig men är du intresserad av att vara en bra och närvarande pappa får du nog kämpa lite mer för det.

Med det argumentet kan du lägga ner studierna också...finns förmodligen redan någon som kan det du pluggar till

• Papito

Jag har full förståelse för både din och andras situation. Klart att man inte bara kan lämna utbildningar eller jobb hur som helst. Menade bara att det är viktigt för dig att ta dig tid med ditt barn, även om din tjej kan mer i dagsläget. Tanken är att man ska vara pappa, inte extramamma som får fråga henne om allt som har med barnen att göra.

Prata med henne så ska du se att ni kan komma fram till ngot bra där även du får mycket tid med barnet. I längden är det ovärderligt för din tjej, ännu mer för dig och framförallt för barnet.

Lycka till!

Svar på tråden Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...