Inlägg från: Alshain |Visa alla inlägg
  • Alshain

Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...

Med första barnet var min sambo hemma på heltid ungefär till ettårsdagen, sedan körde vi 50/50 under två månader innan jag gick hem på hel ledighet i ca ett halvår. Då gick hon hem på havandeskapspenning för barn nr2 och har varit hemma med båda nu tills lillebror fyller ett år. I mars byter vi och då kommer jag att vara hemma i ganska precis ett halvår igen.

Så, i kalendertid kommer hon att ha varit hemma i ca ett år och jag ett halvår med vardera barn. I FK-dagar räknat tar vi ut ganska precis 50/50.

Det är något vi både finner smidigt, praktiskt, ekonomiskt och trevligt. Just nu längtar hon till jobbet och jag längtar hem och då är det rätt tid att byta. =)

• Alshain

Ang. ekonomi.... på mitt jobb är det många pappor som tar ut rejält med ledighet både med första och andra barnet. Det beror sannolikt på att vi i vårt kollektivavtal har att företaget går in och fyller upp så vi får ut 90% av lönen istf bara försäkringskassans 80%.

Det gör att även vi pappor ofta har högre lön så tjänar man nästan på att förlora 10% av den högre lönen, än att förlora 20% av fruns något lägre lön.

Svar på tråden Hur fördelar ni föräldraledigheten framförallt hur mkt tillåter mamman er ta ut föräldraledigheten...