• che71

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Cissan skrev 2014-11-15 22:41:27 följande:

Men om det hänger utanför måste du väl kunna få operera dig snarast? Om det oxå skaver så är det såklart inte ett värdigt liv som du skriver, finns inget värre än att vara dålig därnere, ha ont o känna av det hela tiden. Hur lång tid efter fl är det nu? O mens hade du fått har jag för mig? Vad är det som talar för att du inte fått op ännu?

Jag har själv haft en hemsk v, rejält bakslag som jag låter tiden gå an o hoppas det försvinner lika fort som det kom men har ändå kontaktat gyn för en undersökning, bara såå surt att behöva gå genom ha hela tiden!!!

Hoppas magsjukan är bättre! Jag hade oxå det o kissade på mig varje gång jag var tvungen att kräkas :(((( jävla skitunderliv de gett en! Vill ha tillbaka min gamla snippa!!!

Hej!
    Ja skit är detta med våra underliv.
    Tack magsjukan är bättre.
    Men jag är så ledsen, grät nyss o kramade min bebis...vill inte ha det så här.
    Ringde gynmott. igår för att berätta att jag väntat de ytterligare månaderna efter amningsstopp läkaren sagt att jag skulle (snart är det 3 månader sen amningsstopp) o att jag haft mens 3 gånger sen dess, men att det inte alls blivit bättre, snarare sämre. Att jag måste få operation, att detta inte fungerar, att vi inte ens haft samlag efter förlossningen än o bebisen är snart 7 månader!!
    De lämnade meddelande till läkaren o sa att han skulle ringa mig under dagen, så jag väntade hela dagen på helspänn, telefonen med på toa o väntade o väntade...inte ringde han...
    Så nu imorse ringde hans ssk o jag berättade att jag behöver remiss till operation, men då säger hon att jag måste dit för undersökning igen först o att det måste gå den vägen...så nu dröjer det ytterligare innan ens remiss till operation kan skickas.
    Han var inte där så ofta o tidigaste tiden var om nästan 3 veckor.
    Sen visste hon inte hur lång väntetid det är, men operation görs både i Malmö o Ystad tydligen.
    Vet någon här var det är bäst att göra op. på av de två ställena?
    Jag har ju konstaterat främre slidväggs framfall o nedsjunken livmoder. Nu tror jag själv att det blivit livmoderframfall också.
    Snart 7 månader sen förlossningen. Framfallet märktes först efter 2-3 veckor efter förlossningen.
    Ingenting känns roligt, allt är jobbigt...jag låg vaken 3 timmar inatt...kan inte sova...det skaver...men mest är det oron...att aldrig få hjälp, att behöva ha det så här resten av livet, sorgen över att inte våga/vilja ha sex.
    Varför ska man behöva vänta så här länge efter förlossningen innan de vill operera?
    Vet någon här hur lång väntetiden brukar vara innan operation från det att remissen skickats? sen måste väl en kirurg undersöka också o kolla vilken operation som är bäst...himla massa undersökningar...tycker detta är så jobbigt...att behöva krysta känns obehagligt...tänk om det blir ännu värre?!

• che71
    Paincake skrev 2014-11-18 17:46:06 följande:

Jag ser att ni har det jobbigt och kan berätta lite om hur mitt liv har blivit efter min operation.

Opererade slidväggarna för sju veckor sedan och det har blivit så himla bra. Jag kan kissa och bajsa normalt (bara det!) och nu fick jag för första gången efter operationen använda tampong under mensen. Och vet ni? Det är ingen jävla hinderbana för att tampongen kanske möjligt ska hamna på rätt ställa eller över huvud taget kunna föras in. Det är bara "tjoff", så sitter den där, precis var den ska vara och den gör sitt jobb.

Det är inget skav, bra muskelkontroll och en livskvalitet som har förbättrats miljoner gånger om. För några veckor sedan kände jag att livmodertappen har sänkts men senaste tiden har det också blivit mycket bättre.

Jag har inga samlagssmärtor men tydligtvis har jag några stygn kvar som maken känner av så det får jag nog ringa och be någon plocka bort.

Jag hoppas innerligt du får din operation så fort som möjligt, Che.

Åh va skönt att det blivit så bra! Då finns det hopp.
    Hur länge efter att remiss skickats fick du operation?
    Hur långt efter förlossningen var det?
  • che71
    Paincake skrev 2014-11-18 19:58:58 följande:

Jag sökte för första gången i maj, då skickades remiss om operation.
    Då sökte jag mig till en privat klinik i Lund. Sedan fick jag kallelse till gyn i Malmö i augusti som på något vis bara bekräftade vad den privata gynekologen redan sagt. Operationen ägde rum i slutet av september. 

Under sommaren har jag även träffat en uroterapeut som föreläst för mig om vikten av knipövningar samt gett mig en prolapsring, vilket också hjälpte mig mycket. Har du inte fått en sån, Che?

(Knipövningarna stärkte visserligen knipet men förbättrade inte framfallet alls )

Så då var det 4 månaders väntetid på operation?!
    Vet du om det besöket i Augusti var inför operation, att en kirurg kollade hur det skulle opereras?
    för jag känner att detta andra besök till den privata gyn läkaren känns onödigt
    jag har ju bara väntat som han sa, inte för att jag själv ville vänta
    vill ju ha operation så fort som möjligt
    hans ssk sa att jag måste komma till samma läkare igen först o det ska visst fyllas i hälsodeklaration osv?

Nej jag frågade om just sjukgymnast som finns på KK som kan hjälpa med knipet
    men det hade den läkaren aldrig hört talas om o sa att sånt finns inte i Malmö?
    Kan jag få en ring i väntan på operation?
    Vilka slags framfall funkar det mot?
    Hade du en sån ändå till dagen för operation?
    Hur länge efter var du sjukskriven?
    Jag är ju föräldraledig sen i vår också, men gissar att sambon måste vara hemma för att kunna lyfta bebis o allt annat tungt..bebis väger nu nästan 8 kg så i vår blir det ju tungt...hur länge innan man får lyfta sitt barn m.m?
  • che71
    Cissan skrev 2014-11-18 21:21:37 följande:

Che, har du skav fast du ligger ned stilla? Mitt skav var hemskt men gjorde endast ont vid rörelse.

Hoppas du får hjälp snart!!! Kramar om!

Jag tror faktiskt att jag fått svamp just nu som gör det hela ännu värre.
    Men annars är det ju vid rörelse, inte när jag ligger ner.
    Jag tog en Diflucan (mot svamp) igår kväll o hoppas att det ska hjälpa.
    kram
  • che71
    Plusset81 skrev 2014-11-18 21:06:52 följande:

Hej!

Lider med er alla, lusläst tråden och inser att mina bekymmer (hittills) är relativt små men de styr hela mitt liv just nu. Jag har en 2 åring (snabb förlossning med grad 3 bristning samt söndertrasade slemhinnor) och en 3,5 mån (snabb, rätt problemfri förlossning men sprack i hinnorna även denna gång, sfinktern klarade sig). Har haft tampongkänslan sen 4v efter förlossningen och 2 bm och en gynekolog har sagt att allt ser normalt ut men gynekologen såg att bakre väggen buktade vid lätt krystning. Hon sa åt mig 'lev som vanligt men bli inte hård i magen'. Sjukt svårt för jag har daglig panik inför toabesöket- tänk om jag är hård idag. Äter laktulos, endast havregrynsgröt m katrinplommon till frukost och dricker kopiösa mängder vatten.

Hur gör ni för att hålla magen igång? Jag älskade mat och unnade mig ofta gott nu är det ett rent helvete att äta... Enda positiva är att jag typ tappat alla gravidkilon.

Tror även jag har ett lätt främre framfall som dock inte syns i gynstol. Får en stor boll som tar upp hela härligheten vid minsta ansträngning. Ingen inkontinens och trängningar vet jag inte om jag har för kissar sjukt ofta eftersom jag dricker så mycket...

Mina barn är underbara och sambon är bäst men jag känner att jag inte fungerar. Tänker ju typ bara på detta....

Ja, jag tänker också bara på detta...så sorgligt...mitt i allt det underbara med bebisen...som vi längtat o kämpat för att få henne!
    Men framfallet känns ju hela tiden, det påverkar allt o har gjort så i 6 månader för mig (mitt barn är 6½ månad nu). Jag sökte direkt jag såg i spegeln varför det kändes så konstigt men det var "bara" barnmorskan som kollade då några veckor efter förlossningen...hon sa knip med kulor så kan det kanske försvinna.
    Men det gjorde det ju inte.
    Ja, jag är också orolig för om jag ska bli hård i magen, har en krånglig mage, IBS liknande, så svårt att påverka så mycket...dricker också mycket vatten...tar Magnesium också...ska visst hjälpa mot hård mage...o gröt som du...ibland Visiblin  eller liknade också.
  • che71
    Paincake skrev 2014-11-19 10:46:41 följande:
    Ja, var nog fyra månader från första läkarkontakt. Den första läkaren jag träffade sa att operationen skulle omfattas av vårdgarantin, dvs inom tre månader. Det klarade de nästan...

Jag har ingen aning om varför de kallade mig i augusti. Det gjordes en snabb undersökning där de bara konstaterade att jag hade framfall som var möjligt att operera. Veckan innan operationen träffade jag en kirurg som gjorde en grundligare gynundersökning, förmodligen för att se vilken metod som skulle användas.

Be om att komma till en uroterapeut, finns på bäckenbottencentrum på  kvinnokliniken i Malmö. 

Ja, du kan absolut få en ring i väntan på operation. Ringen hjälper främst mot cystocele (främre slidväggsframfall) och sänkt livmoder, inte mot rectocele.

Jag hade ringen när jag tränade eller var fysiskt aktiv på något sätt. Jag kunde inte ha ringen för länge i taget för då fick jag ont, typ mensvärk. Men kortare stunder underlättade den min vardag. Vissa kvinnor kan ha den inne hela tiden. Jag använde den fram till operationsdagen.

Jag var sjukskriven tre veckor, fick lyftförbud för saker tyngre än två kilo i fyra veckor, över tio kg i ytterligare två veckor. Om du är sjukskriven har din sambo rätt att ta ut VAB så sparar ni några föräldradagar. Jag tog hjälp av mor- och farföräldrar, vänner och bekanta tiden efter operationen så att jag aldrig var själv med barnen.

Jag mådde riktigt bra tiden efter operationen och kunde laga mat och serva de som var barnansvariga. Jag behövde hjälp att handla och se efter barnen, fast mycket kunde jag göra själv. Jag bytte blöja på golvet och monterade av sidan på spjälsängen så dottern kunde krypa i och ur sängen själv.
    Tack för information o tips!!
    Det blev bättre efter att jag tog en tablett Diflucan i förrgår..inget kliande idag o lite mindre obehaglig tyngdkänsla.
    Så över 10 kg var ok efter ca 6 veckor? För om 4-5 månader lär ju min bebis vara tyngre (snart 7 månader o ca 8 kg nu) Är det stor risk att det ska "gå upp" o bli dåligt igen, sa de något om det efter operationen? Fick du komma på återbesök sen efter op?
  • che71

Jag fick min förlossningsjournal igår (bad att få min journal hemskickad) o den är utförligare än den jag fick med hem från BB.
    Där står att det var 16 minuter med sugklocka o 6 dragningar (!) o yttre press pga hotande fosterasfyxi....så det stämmer att jag tyckte att det tog lååång tid o det var fruktansvärt...den smärtan, det trycket...jag ville bara dö.
    Men det verkar som att den "nya" BM (som tog över de sista 50 min) försökte ett tag med att jag skulle krysta o upp på alla fyra osv "för att barnet behövde komma ut"...sen tillkallades läkare...CTG var onormalt o sugklocka sattes.
    Men det tog ju ändå tid så då undrar jag varför kunde de inte gjort akut KS istället?
    Jag var ju förlossningsrädd o de visste om det o att jag varit i samtal innan o var rädd just för att barnet skulle fastna o dö, men också livrädd för bristningar o men i form av inkontinens osv resten av livet. Därför valde jag också att kämpa på med bara lustgas, för att undvika att det skulle behövas värkstimulerande dropp o sugklocka..det var ju precis min mardröm. Men det blev ju ändå värkstimulerande.
    Men jag kan inte se någonstans att de förstod att hon låg med pannan först innan. ...vissa förkortningar är svåra att tyda.
    De tappade mig 2 gånger också.
    6 dragningar är rätt mycket eller hur?
    Läste att det inte finns en praxis i hela landet om hur många gånger o hur lång tid det får ta med sugklockan...konstigt!
    Resten stämmer med hur jag kommer ihåg det, o att jag påpekade redan på BB dagarna efter att jag hade svårt att hålla urinen...det rann redan innan jag hunnit sätta mig, o var så 1 vecka efteråt innan det blev bättre. Kanske var det början på framfallet eller bara irriterat efter 2 tappningar?!
    Borde de inte kolla alla kvinnor som har varit med om en komplicerad instrumentell FL  några månader efteråt?! Så att man kunde få hjälp snabbare.
    Det var nära att gå riktigt illa för mitt barn..."en tuff start i livet" står det...hotande fosterasfyxi...usch..o de (förlossningsrädsla samtal med BM o läkare) som försökte övertala mig att vaginala FL är bäst..inte för att jag ville det ändå, jag var ju så rädd...tänk om jag fått det KS jag ville, då hade ju allt gått bra.

• che71

Ja "äggkänslan" är hela tiden. ..men kliandet o värsta skavet var nog svamp för tabletten hjälpte.

(Jag hade det för 5-6 år sen för första gången)

Mest besvär är det med äggkänslan o att det verkar vara fler "komponenter" i framfallet nu..det är inte självklart hur man ska "hitta in" tex när jag ska applicera östrogen krämen..det är som flera "bullar" att leta sig in ibland o det gör mig orolig. .att det ändrat karaktär sen i somras.

• che71
    Cissan skrev 2014-11-21 20:41:10 följande:

Det har det även gjort för mig! Blivit fler bollar.

Skönt att skavet blivit lite bättre!

Äggkänslan blir den inte bättre med hjälp av knipövningarna? Jag tycker att när jag gör de övn o kniper som FAAN då blir jag hjälpt samt att ha sex gör det mkt bättre, som att han tränger undan bollarna! de

Nej känner ingen skillnad trots knipövningar i 6 månader! (Med knipkulor de första 3)

Vi har ju fortfarande inte haft sex..har inte vågat pga detta.
  • che71
    singoalla2 skrev 2014-11-27 22:08:33 följande:

Hej!

En annan fråga, har ni alla blivit diagnosticerade med framfall av nåt slag? Jag har träffat flera olika gyn och läkare, bara fått höra att allt ser bra och normalt ut. Ändå sitter jag här med kraftiga smärtor i och runt bäckenbotten, ljumskar, ändtarm. Känsla av uvi mellan varven.

När läkare säger att allt ser bra och normalt ut kan jag inte hjälpa att jag blir orolig, tror att det är nåt allvarligt, livshotande (cancer).

Har haft dessa smärtor i snart ett år (sen dottern var tio månader). Ett riktigt skitår. Det borde ju varit ett bra år med vår lilla dotter som vi fick göra 8(!) ivf-återföringar för att få, men icke... :(

Jag såg det själv med spegel 3 veckor efter förlossningen o blev skräckslagen. ..fick komma till min BM som konstaterade framfall o sen några månader senare läkare då det inte blev bättre med tiden.

Ja det borde vara den bästa tiden nu med ett oerhört efterlängtat barn, efter 6 missfall o 4 års försök o ännu fler år av längtan...så känner igen mig i dina känslor. .

Är så orolig för vad läkaren ska säga om 1 vecka o hur lång väntetid det är på operation.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder