Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Grattis till lyckad mysstund!
operation pratade inte BM om
Får jag fråga vad gjorde dom för undersökningar för att fastställa framfall? Fick du bara ligga i gynstol o krysta?
Hur fungerar ringen, ska du ta in och ut den själv?
Själv befinner jag mig på en väldigt mörk plats just nu och jag ser ingen ljusning..
då tyckte inte samma läkare att det syntes så mycket av framfallet längre o att det inte behöver opereras...men eftersom jag ändå har samma obehag o besvär så fick jag remiss till Bäckenbottencentrum o väl där en prolapsring.
Är orolig att den ska trilla ut plötsligt...men i så fall ska jag bara ringa o få komma dit...senare ska jag ju kunna ta ut den o sätta in den själv också.
1 gång per år ska hon ta ut den o tvätta runt o kolla så det inte blir sårigt o så.
BM/urotarapeuten sa att det var främre väggen som hängde lite (cystocele) o att livmodertappen o livmodern var långt ner....att jag har besvär fortfarande trots att "bollen" inte längre syns är bara för att det fortfarande trycker ner på bäckenbotten men högre upp som hon förklarade det.
Ringen stöttar ju upp allt o förhoppningsvis kan knipövningar göra det så pass bra att jag inte behöver ringen om jag förstod det rätt....fast undrar hur det blir sen efter klimakteriet...men men 10 år till kanske tills dess..
Jag har svårt att knipa rätt, spänner magen o låren också o vet inte hur jag inte ska göra det. Hon tyckte att musklerna var hela när jag frågade (men sa att det bara kan konstateras med ultraljud) o att bakre väggen var ok (tack o lov)
ingen annan jag känner har fått framfall (en väninna har fött 5 barn o inga besvär)
o min syster o Mamma har inte heller trots flera barn.
Så jag verkar ju inte ha det ärftligt. Första barnet.
Men sugklocka o pannbjudning gjorde väl detta.