• che71

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

born2011 skrev 2014-09-26 08:56:22 följande:

Är rädd för att jag aldrig mer kommer kunna ha sex och att min man ska lämna mig. Vi hade bara sex typ två gånger under hela graviditeten för att jag inte ville, var rädd för missfall i början, sen fanns inte lusten där från min sida med bebis i magen..vi längtade båda till grav o första tiden med bebis skulle vara över så vi kunde ha en normal kärlekarelation igen. Som jag känner nu så kommer jag aldrig mer kunna ha sex så han lär väl lämna mig förr eller senare.. önskar bara att jag kunde gå tillbaka i tiden o åka utomlands o betala för ett ks..

Känner lite som du...har inte haft sex än o barnet är snart 5 månader.
    det har bara med framfallet att göra, känner mig så totalt osexig o tänker på det hela tiden o så har jag ju berättat hur det känns för mannen så han vet o det borde man kanske inte ha gjort så i detalj kanske
    bristningarna i perineum tror jag däremot har läkt fint
    Tänk om det gör ont eller känns konstigt?! Tänk om han tröttnar o vill ha mer o lämnar mig?! Nej, jag får inte tänka så..det kommer att ordna sig.
    Vi har världens finaste bebis i alla fall!

• che71
    Minnie7 skrev 2014-09-26 12:40:54 följande:

Förstår er precis. Är inte alls samma sak att ha sex numera och jag ställer upp pga mannens behov. Så ska det inte vara! Men, jag avskyr vad förlossningen gjort med min kropp, förstört det så. Jag och sambon kommer antagligen gå skilda vägar så småningom. Förlossningsskadad har tärt på vår relation. Han kunde inte stötta mig och hantera hur dåligt jag mådde och jag har blivit mer distanserad. Tycker inte längre om fysisk närhet eftersom det kan leda till sex. Så- vaginalförlossningen förstörde mitt liv iaf. Innan den hade jag inga symtom alls. Måste gå vidare i livet men bäst är nog egentligen att göra det ensam utan man tror jag. Då skulle jag nog må bäst tror jag.

Fy vad hemskt! Att han inte stöttar dig..du har ju fött hans barn. .vadå hans behov. .blir så arg.

vi har ju inte valt detta precis. .det är tillräckligt med problem o besvär som det är.

Jag vill ha ett sexliv igen o tycker att man som kvinna ska få självklar hjälp om man fått underlivsskador pga sin FL

för jävligt ..vi lever i Sverige 2014 o sjukvården bryr sig inte ett dugg om hur vi mår! ????

Ska relationen också gå i kras utan att vi får hjälp? !

Vill de inte att vi ska föda barn egentligen? !
  • che71
    Cissan skrev 2014-09-27 23:49:06 följande:

Hur löngesedn var det du födde nu igen? Mina 2 första månader var rent ut av sagt vidriga, jag grät hela tiden, började med anti depressiva, hade ont, skav, trängningar, urininkontinens, känslan av ngt satt i vägen i slidan, tyngdkänsla mm. Men vid 3 månader hände ngt, successivt blev jag lite bättre o bättre....vet att det är skitjobbigt o så deprimerande men jag hoppas du får uppleva det som jag, att tiden läker en del sår.

(Appropå knipövningar så gjorde jag 2 om dagen, riktiga sen lite titt som tätt när som helst, idag gör jag kanske 1 var tredje dag men skulle behöva göra minst 1 varje dag, minst!!!)

Cissan hur var det...du ammade inte alls eller?
    För jag slutade amma helt för nästan 3 veckor sen o det har inte blivit bättre.(Nu är mitt barn nästan 5 månader.)
    Innan dess ammade jag bara 1 gång om natten några veckor o innan dess ca 50/50 rätt länge.
    Fick du mens innan du kände skillnad till det bättre?
    Jag längtar till mens för jag hoppas det ska göra skillnad.
    På kvällarna känns det alltid mycket värre, även om jag bara sitter i soffan...allt har sjunkit ner o det tycker ut i underlivet...vågar knappt kolla med spegel, känns som allt  måste ha trillat ut, men det ser likadant ut ändå.
    Smörjer med östrogensalva varje dag o kniper (men inte alls ofta med kulorna längre)
    Cissan ser ditt framfall likadant ut som från början? Men känns det lite bättre eller mycket bättre? Ska du be om operation? Ska du till läkare o kolla upp det igen?

born2011 jag har främre slidväggsframfall (dök upp ca 2 veckor efter FL) o en nedsjunken livmoder sa läkaren
    men jag promenerar mycket ändå..det ska inte skada sägs det..o visst skaver det ibland o känns obehagligt, det känns som att något ska trilla ut ur underlivet hela tiden, men jag vägrar sitta hemma o glo...jag har också provat Mamma/Babygympa core o det är ok, jag bara tar det lungt med vissa övningar som känns obehagliga. Jag undviker lyft om jag kan, förutom bebis...låter sambon ta kassar o sånt, handlar bara lite om jag är själv...gillar inte att böja mig ner men svårt att undvika med bebis o dammsugning osv. Jag har något som buktar ut ur slidan o det syns med spegel, lite mindre på morgonen o värre framåt dagen, riktigt illa på kvällen.
    Är ledsen o tänker på det ofta men gråter inte längre över det.
    Många här i tråden har det ju mycket värre tänker jag.
    Jag hoppas att det ska bli bättre med tiden.
    Men ibland maler tankarna att livet ska vara så här...alltid obehag, inget sexliv?!
  • che71
    born2011 skrev 2014-09-29 11:09:25 följande:

Vilken läkare konstaterade erat framfall?? Någon som bor i närheten av stockholmsområdet/västerås. Var till gyn idag och hon tyckte inte att jag hade nåt framfall (hon vägrade undersöka mig när jag står upp) vill verkligen ha diagnos så jag kan sjukskriva mig

Läkare på Mvc... men bor i Skåne.

Mitt syns både liggande o stående. .mest buktar det på em/kväll.

Han sa inget om sjukskrivning. .bara lev som vanligt

..(???? han skulle känna på hur det känns att ha något som buktar ut där det inte ska)

.. väntar nu på att överleva minst 3 månader efter amningsperioden. .sen kanske man kan få remiss till operation!????
  • che71

Helt sjukt att kvinnor ska behöva ta antideppressiva pga framfall eller förlossningsrädsla!! Blir så arg.
    Inte konstigt man är rädd, förlossning är en stor grej, mycket kan gå fel...förutom själva smärtan.
    Det är som att säga till en person som skadat ryggen eller något annat, men ta du antideppressiva så du inte har ångest över din smärta, eller kanske ta du antidepp. för så ont kan du ju knappast ha!
    Men operera då o hjälp kvinnor som vi o lyssna o ha förståelse för att detta med framfall är jobbigt att leva med...bemöt oss som människor.
    Att ge antidepp. känns som att de inte tror på en ju.
    Ska jag ta antidepp. pga att något buktar ut i underlivet, pga att jag hela tiden känner obehag o tyngd o skavkänsla, pga att jag kanske är inkontinent efter FL, eller pga att jag inte vill/vågar ha sex, eller att jag är rädd att lyfta min bebis från golvet, pga att jag knappt kan böja mig ner på kvällen, att jag tänker på mitt framfall nästan hela tiden, på att det nästan förstör det som skulle vara den lyckligaste tiden i livet, pga att jag oroar mig för om förhållandet klarar detta, om jag kan ha sex utan problem i framtiden, om jag kan gå på toa som normala människor, springa o gympa...lyfta mit barn upp i gungan...osv....helt enkel leva ett vanligt liv?!!Obestämd

• che71
    Gladhannapanna skrev 2014-09-30 09:31:21 följande:
    Håller med dig helt och hållet! Helt uppåt väggarna att bara skriva ut medicin mot depression!!!

När det gäller sex har mitt framfall aldrig påverkat mitt sexliv, vet att flera säger samma sak! Det som kan påverkas är ju ens självbild, men det gör inte ont eller är obehagligt!
    Jo flera har sagt det.
    Det är nu 5 månader sen FL o vi borde ju prova sex.
    Men jag känner mig inte hel på något sätt...har ju detta som buktar ut o känns obehagligt o känner mig liksom ofräsch..hur kommer man över det?
    Mannen har ju också fått höra om alla besvär o hur det känns..vet ju inte hur han känner..han kanske inte har lust då?!
  • che71

Gladhannapanna

Tack för stöd. Hoppas lusten smyger sig på snart.

Jag är positiv idag ... mens för första gången sen innan graviditeten! 3 veckor efter amningsstopp.

5 månader sen FL.

Nu måste det bli bättre?hoppas jag.

• che71

Born2011

Visst kan man promenera. Jag frågade jättemycket om det hos BM o gyn o det var bara hopp o tunga lyft som var dåligt.

Jag har trotsat obehagskänslan o promenerat mycket ändå sen hempromenaden från BB.

Det har varit obehagligt men ville ju inte sitta inne hela sommaren. .älskar att promenera.

Visst har det känts o tyngdkänslan o skav o ibland har jag kortat rundan.

• che71

Cissan

Åh va skönt att höra. .hoppas det blir bättre.

Upplyftande att höra! Tack!?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder