• che71

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Maria7201 skrev 2014-10-27 15:15:04 följande:
    Jag vet inte vad ska jag säga. Jag tycker att kvinnor får bestämma själva efter att få en adekvat info. Det är också så att det är viktigt att förebygga onormala förlossningar méd att göra ultraljud  för att se bebisens läge. Barnmorskor kanske ska förbjudas att göra yttre press och ställningstagande till snitt ska tas snabbare. Jag kan inte förstå att min barnmorskan gjorde ultraljud 10 dagar innan förlossningen och skrev att barnet inte var fixerat utan att informera mig om detta. Hon sa bara att allt var bra. En annan bekant till mig fick planerat snitt direkt när de såg att barnet inte var fixerat. Jag kommer aldrig att förstå detta!!!
    I mitt fall fanns flera klockor som skulle ringa...
    Min BM gjorde ju inte ultraljud sista gången jag var där någon vecka innan FL men om jag kommer ihåg rätt var bebisen "fixerad men ruckbar"?
    Kunde hon redan då ha känt att huvudet låg "fel", med pannan först, eller roterade det så under värkarbetet?
    Jag undrar ju när de förstod (om de nu visste innan bebis kom ut med sugklockan i pannan) att hon låg så? För det sa inget något om. I så fall borde det väl ha blivit akut KS?
  • che71
    Cissan skrev 2014-10-27 14:54:53 följande:

Hej Che!

Nu har det gått 7 1/2 månad sedan jag födde o jag ska inte på ngn efterkontroll som är inbokad utan måste höra utav mig själv. På frågan din om hur jag är nu så skulle jag säga att på en v så är 6/7 dagar nästan symptomfria, kan känna lite varje dag men inget som gör ont, bara lite obehag. Som om

Att jag har en bubbla i slidan.

Kring mens är det ff lika, då könns det genast värre, men det kan jag leva med!

Dock så tänker jag ff på detta varje dag, kikar mig i spegel i underlivet varje dag, känner efter om ngt är på väg ner o en allmän oro. Kan liksom inte släppa detta trots att jag blivit så pass mkt bättre! Psyket fick sig en riktig smäll! :(

Va skönt att det är så pass mycket bättre!
    Men mitt är sämre nu...känns mycket mer skav o inte lika lätt att hitta "rätt" med fingret in som sagt o jag vet inte varför...i spegeln buktar det inte riktigt lika mycket som innan, men nya veck/flikar baktill framför perineum....
    Men det är som att framfallet "delat sig" eller att något nytt tillkommit som är i vägen o skaver mer än den vanliga "ägg i slidöppningen känslan".
    Hoppas mitt också blir så bra som ditt...nästan 6 månader sen FL nu o 2 månader sen totalt amningsstopp.
  • che71

Maria

Min BM sa fixerad men ruckbar sista gången där men det var tydligen normalt så ca 2 veckor innan BF

Bebis föddes 10 dagar innan BF

Men känner inte BM under förlossningen om det är fixerat?

3 olika BM rotade ju runt därnere för det var någon liten flik av livmoderhalsen (mot slutet innan det blev 10 cm öppet) som inte ville flytta sig?

• che71

cissan
    skönt att höra att det är bättre
    men när slutade det skava, hur långt efter FL?
    känner du inte av "ägg i slidöppningen på väg att trilla ut" alls längre heller?
    inte ens om du böjer dig ner eller går långt?
    är ditt knip bra?

• che71
    Cissan skrev 2014-10-30 10:37:36 följande:

Mitt skav försvann efter ca 3 1/2 månad men kom tillbaka igen ganska snart o försvann helt vid ca 5 mpnader o jag har nu släppt känslan av att det ska komma tillbaka igen. Ägg känslan kan komma o gå lite titt som tätt, men inget som stör mig, jag har inte den känslan var o varannan dag utan kanske ngn stund om dagen ca 1-2 ggr i v. Förmodligen har jag då gjort ngt (oftast burit tungt) kan ha burit mitt barn lite för lönge tex. Kring mens, innan o under ör känslan där nästan hela tiden. Det kan jag leva med! När jag är ute o går upplever jag endast att allt blir bättre, jag kan ha äggkänslan men efter en promenad försvinner den.....men så var det inte i början, då blev det värre av promenad men nu tvärtom.

Knipet är tyvärr nästan obefintligt, jag tränar lite varje dag med knipövningar, när jag kommer ihåg att göra dem..men vet inte om det hjälper. Som sagt mitt kisseri är ju bedrövligt så det kanske jag väljer att göra en tvt för.

Cissan
    Jag har "äggkänslan" hela tiden, (kanske inte när jag ligger ner direkt).
    Men jag känner det alltid, men trotsar det o promenerar långt nästan varje dag.
    Det värsta är att böja sig ner o plocka upp något från golvet, eller bära tungt, tex bebis i babyskyddet...o att sätta sig på en stol har också blivit jobbigt (det var det inte förut tycker jag)...det liksom skaver o känns som att det riktigt hänger ner i trosan, fast det gör det ju inte.
    Det som gör mig så ledsen är att jag känner av det o tänker på det hela tiden.
    Fast jag är så glad över min underbara, efterlängtade unge...detta med framfallet förstör...känner mig så ensam...svårt för sambon o andra att förstå hur det känns, vill inte tjata om det hela tiden...men tankarna på framtiden med framfall är mörka.
    Sex? Lyfta mitt barn, som ju bara blir tyngre med tiden? Jobbet som är tungt inom vården, hur ska det gå?
    Alla läkare jag säkert måste träffa o förklara o alla jobbiga undersökningar innan ev operation...
    Jag som inte ens ville föda vaginalt o var så rädd...varför skulle det bli så här?!
  • che71
    Ni här som har livmoderframfall, hur ser det ut o hur känns det till skillnad mot främre slidväggsframfall?
    Mitt ser ju inte ut som innan o ser annorlunda ut också, kollade nyss o så här på kvällen är det ju som värst, det största framfallet är liksom räfflat ser jag nu.
    Är orolig att det här med skavet som ökat (äggkänslan har ju varit där hela tiden sen 2 veckor efter FL) att det känns obehagligt precis när jag sätter mig på en stol till exempel.
    gynläkaren sa ju för 2 månader sen vid undersökning att jag hade främre slidväggsframfall och nedsjunken livmoder.
    Sen är det ju det här nya vecket som sitter baktill precis framför perineum?
  • che71
    Sthlm mamma skrev 2014-11-02 04:35:07 följande:

Läst massor av sidor här. Usch man blir ledsen. Just opererat mitt framfall och sytt om mellangården. Jag har som tur är aldrig blivit ifrågasatt utan väntat så länge för jag var så rädd för operationen. Lokalbedövning, och måste säga att den gick bättre än vad jag trodde. Livrädd så skjutit upp operationstid 3 ggr. Jag hoppas att allt blir bättre och lovar att råträna muskelaturen när man nu får börja. Livet har fått en ny chans!

Kanske tom att man kan våga tänka på ett sexliv igen? Frågan är bara om det blir med min man. Efter 3 års totalt vitt äktenskap så blir det ju lite främmande och stelt. Det känns ändå som det finns hopp om livet. Stå på er!

Va skönt att du äntligen opererats! Hoppas nu allt blir bra!
    Vilket slags framfall hade du?
    Hur snart efter förlossningen var det tal om att göra op första gången?
  • che71
    Maria7201 skrev 2014-11-02 20:25:33 följande:

Hej!

Che! Kan du bära tampong? De som har livmodersframfall har svårt att hålla tampong inne (den åker ut). Framsidan ser just räfflat ut och  i slutet av livmoder finns det livmodershals som känns som en krans. Jag tror att du måste känna med fingrarna om du kan känna " ingången" till livmoder.  Den nya vecket kan vara en rektocele. Du måste träffa uro/gyn för att få en diagnos.

Ha inte provat tampong..brukar ändå inte ha det särskilt ofta..tror definitivt att den skulle trilla ut.

Usch nu blir jag så rädd. .tänk om det har blivit ännu värre? ! Livmoderframfall låter läskigt.

Hur opereras det?

Jag skulle ju vänta minst 3 månader efter amningsstopp. .men jag vill nog ha remiss nu till bäckenbotten centrum. Hoppas mvc läkare kan skicka de direkt. .vill inte bli undersökt av honom igen..onödigt eftersom han inte kan bestämma om operation.

Livmoderframfall. .kan man ha sex då egentligen?

Vi har ju inte provat än.
  • che71

Så ledsen. .ikväll är det värre än vanligt. .det trycker mycket nedåt o skaver mot bindan o jag vågade knappt titta med spegel efter duschen. .det ser ut som att det kommit ut mer nu av framfallet. .usch snart hänger det ju ut från blygdläpparna! ?

Detta är ju inte ett värdigt liv????

Svårt att göra nr 2 sista dagarna. .känner mig nödig men det är svårt att få ut det..panik..men är förmodligen hemorrojder. .ser ut som det är sånt nu också.

Har haft mens (för 3 e gången sen amningsstopp) nu precis o blev illamående o fick feber första dagen?!. .aldrig varit med om det tidigare. .förr hade jag mensvärk. .men inte nu, bara illamående o riklig blödning.

När har menscykeln stabiliserats efter FL för er andra?

• che71
    Minnie7 skrev 2014-11-14 23:44:43 följande:

Usch din stackare. Hur känns det idag? Jag kommer inte ihåg riktigt när mensen stabiliserades men det gick rätt fort tror jag. Hoppas det kommer kännas bättre snart.

Inte någon större skillnad. .fast jag mest låg i sängen igår. .magsjuk. .blä

Hoppas med på bättring!

Tack!
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder