Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Hej! Jag har inte varit inne här på länge men vill bara dela med mig av hur min operation har gått nu när läktiden är slut. För de som är nya här så har jag återskapat min mellangård, jag var helt öppen baktill pga att jag spruckigt ända bak till ringmuskeln vilket tydligen förlossningsvården/eftervården räknar som en normal konsekvens av förlossning, eftersom mina problem endast var att jag inte kände något vid sex. Jag har också stramat upp en av slidväggarna som hängde in i slidan. Jag fick lätt in tre fingrar i bredd i slidan innan. Även hela bakväggen i slidan var tunn. Förutom mellangårdsplastik så gjordes något likt en bakre plastik/slidförsnävning där de stramade upp och stärkte bakre slidväggen. Jag har ärr ca tre cm in i slidan samt ett ärr i mellangården.
Nu var jag på efterkontroll för ca två veckor sedan och allt har läkt jättebra. Det ser jättefint ut på utsidan, jag har en normal slidöppning, det finns en mellangård och allt är inte helt öppet, känslan av att nåt ska trilla ut är borta och det kommer inte in luft. Inuti känns det tight och stabilt, innan var det mest hängigt och som "en stor grotta med hängiga gardiner" tampong var ju omöjligt innan men nu tror jag det kommer funka (när jag vågar testa). Slidväggarna sitter där de ska och jag kan knipa runt 1 finger utan problem.
Ärren har läkt bra är släta och små. Ärret inuti känns inte alls, ärret i mellangården känns lite emellanåt fortfarande men det är ändå helt ok. Jag passade på att göra ett cellprov på efterkontrollen och det gick bra därför tänker jag att även samlag kommer funka utan problem.
Jag är jättenöjd över mitt resultat. Jag känner mig hel igen. :)
Härligt att det kan bli bättre.
Så du fick börja arbeta igen redan 2 veckor efter op? Men om man inte får lyfta hur går det då om man som jag jobbar inom vården?
Så 1 år för ärr att läka...men min förlossning var ju 13 månader sen o jag har fortfarande besvär vid gränsen slidan/mellangården...svider o gjorde ont senast vi hade sex...de andra 2 gångerna innan dess kändes det inte lika mycket...men det är liksom en stram känsla o svårt att slappna av o ge sig hän när man känner så.
Jag har ju en prolapsring, men det känns inte bra ändå. Fast veckan innan mens o första dagarna vid mens känner jag väldigt lite av framfallskänslan...nu någon vecka efter mens är det tillbaka igen.
Vet inte när jag ska få tid till bäckenbottencentrumläkare för koll om jag kan få operation. Borde komma kallelse i slutet av sommaren om jag förstod uroterapeuten rätt,
Jag känner att det är som att det droppar lite direkt efter att jag kissat, fast jag tar tid på mig..måste torka en gång till precis när jag reser mig upp.
Hur mycket fick du lyfta de första veckorn efter op?