• che71

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

V2 support vad är det o när kan man använda det..vid vilka slags framfall?

Så det är 6 månader efter mens..inte efter amning?

Det är ju jättelänge att vänta. .o inte kunna leva som vanligt ????

Kan man söka hjälp i Lund själv eller ska man gå via bäckenbotten centrum i Malmö? Behöver man remiss från gyn för att komma dit?

• che71
    Maria7201 skrev 2014-09-21 20:52:07 följande:
    www.amazon.com/Its-You-Babe-Supporter-Small/d...

Jag tror att man kan använda det oavsett. V2 supporter används under graviditeten för att stödja bäckenbotten. Den hjälpte mig bra i alla fall. Jag beställde size S (har storlek 36). Vad gäller remiss så vet jag inte. Jag tror man ska fråga egen landstinget att skicka remiss dit för second opinion. Jag tror att jag ska göra det. Har inte kommit så långt.

Det ska gå 6 månader efter mens då vävnaderna ska vara rika på östrogen för att få bättre resultat av operation. Det är också så att framfall kan förbättras och då är det smart att vänta och se hur mycket ´kroppen kan återhämta på egen hand. I Sverige tror jag vill de vänta 1 år. I US har jag hört allt från 6 månader efter mens och framåt. Det tar ju ändå tid för alla utredningar.
    Che71, ska du anmäla ditt sjukhus? Om jag kommer ihåg rätt använde de yttre press också, eller hur? Har du fått bra bemötande av din barnmorska/läkare när din skada blev känd?
    Jo det var en usk som tryckte på magen samtidigt som läkaren använde sugklockan, o jag fick värkstimulerande dropp också. (trots att jag bara hade lustgas o öppnade mig snabbt de sista timmarna) Bebisen mådde ju inte bra o behövde komma ut fort plötsligt.
    BM ville dessutom långt innan att jag skulle "provkrysta" men jag kände ju inga krystvärkar o visste inte riktigt varför o hur jag skulle göra...allt med krystningen var konstigt...kanske för att jag var så rädd.Obestämd
    Det var 8 sjukvårdspersonal i rummet på slutet, 3 bara väntade på att ta hand om bebisen.
    Har inte tänkt att de gjorde något fel, efter FL var jag så tacksam att min lilla flicka klarade sig o att läkaren verkade ha sytt perineumbristingen så bra.
    Framfallet kom ju först efter 2-3 veckor, efter att stygnen lossnat.
    Det enda jag tycker är jobbigt är att de nekade mig KS o att det nästan, pga att jag tvingades föda vaginalt, gick åt skogen, att det var nära att min lilla flicka fastnade pga pannbjudning...det hade ju aldrig hänt med planerat KS...så varför ska de alltid hävda att vaginalt är mest säkert för både Mamma o barn?! förstår inte det...o nu har jag ju fått framfall också...man tycker att i rättvisans namn det skulle räckt med allt kämpande i flera år med alla missfall...inte detta också.
  • che71

Apgar var 6 efter 1 minut o sen 10 efter 5 min

Kan inte se någonstans journalen att yttre press används? ! Var står det i den fl journal man fick automatiskt?

Är det på alla sjukhus alltså förbjudet att använda yttre press?

• che71
    Maria7201 skrev 2014-09-22 18:04:35 följande:

Det ska stå i texten då det inte finns någon speciell ruta för det. De kan skriva yttre prov istället för yttre press. Om det inte står i journalen ska du be de att skriva in detta. Jag kan skicka till dig lagtexten som säger att patienter har rätt att komplettera journal. Jag har gjort det, men fick kämpa för detta.

Det är inte på alla sjukhus utan t ex i Jönköping. Googla på yttre press och på fundal pressure på Engelska. Enligt flera studier så kan yttre press ger skador både på barn och mammor och om Du som patient blir erbjuden det ska du säga NEJ. synd att jag inte visste detta då. Man litar ju på vården.

Det står inget om det i journalen.

Men det är alltså inte helt förbjudet eller?

För det var ju läkaren som styrde allt på slutet o det måste vara hon som sa till usk att göra det samtidigt som hon drog med sugklocka..läkaren sa också när jag skulle krysta o när jag inte skulle det.

"Erbjuden" det blir man ju inte eftersom det var så bråttom när bebisen mådde dåligt. .det enda läkaren sa var att sugklocka behöver användas o att hon visste om min förlossningsrädsla o rädslan att spricka. Man är ju helt utlämnad till personalen o smärtan..minns knappt för allt var så hemskt.

Man hoppas ju att en förlossningsläkare vet vad de gör o bara gör det som måste göras i ett akut skede.

De visste väl inte då att bebis låg i vidöppen pannbjudning? !
  • che71
    born2011 skrev 2014-09-23 23:00:04 följande:

Har en fråga till alla. Det barnet som ni fick framfall av att föda, hur mkt vägde det + huvudomfång?

3120 g o 38 cm

Men förmodligen var det ju sugklocka o yttre press som orsakade det...(barnet låg i vidöppen pannbjudning visade det sig)
  • che71
    che71 skrev 2014-09-24 03:09:23 följande:
    3120 g o 38 cm
    Men förmodligen var det ju sugklocka o yttre press som orsakade det...(barnet låg i vidöppen pannbjudning visade det sig)
    också äldre o förstföderska
    värkstimulerande dropp på slutet också
  • che71
    Minnie7 skrev 2014-09-25 06:57:35 följande:
    Håller med dig. Om man visste att man, efter förlossningen, kunde gå till en läkare och få rätt diagnos samt en bra bot då skulle allt vara mkt enklare. Nu känns det precis som att man först får kämpa för att överhuvudtaget få en diagnos. Sedan får man oftast olika beroende på vem man frågar och efter det kan svaret bli antingen att inget finns att göra eller en op som kanske inte blir helt bra och ffa inte varaktig. Förstår att vården försöker mörka riskerna med vaginalförlossning. VEM skulle vilka chansa om de visste liksom?
    Ja man kan undra varför det är så!!
    Så många fler mycket mer "avancerade"operationer typ i hjärnan, hjärtat o ögat o där fungerar det...men kvinnors underliv verkar inte intressant nog att forska i o att hjälpa kvinnor som fött barn till ett drägligt liv...fy så orättvist det är.
    Man tycker att det borde räcka med förlossningssmärtan o bristningar o stygn o allt blod...inte skador också som knappt kan åtgärdas.
    "Kvinnor är byggda för att föda vaginalt"  tjatar de om...Obestämd
  • che71
    Någon som vet om BM o läkare kan se hur barnet ligger under FL, vilket huvudbjudning de har?
    Först efteråt fick jag veta att min bebis legat med pannan först, vidöppen pannbjudning. Sugklockan gav ett stort hematom/svullnad på barnets panna.
    (Det är mycket ovanligt att födas så sa BVC ssk.)
    Nu har jag läst en massa om det o det verkar som att det är det svåraste sättet att föda vaginalt på när det gäller huvudbjudning.Barnets huvud får störst diameter precis vid framfödandet så.
    Inte så konstigt att hon inte kom ner o behövde hjälp ut.
    Kände aldrig ordentliga krystvärkar, men skulle försöka provkrysta sa BM.
    sen blev det värkstimulerande dropp, sugklocka o yttre press på slutet.
    Till saken hör att jag fick flera ultraljud (i början pga flera missfall o på slutet för att kolla flödet i kärlen till moderkakan pga apc resistens o Fragmin)
    Borde det inte ha upptäckts då?
    Varför gjordes inte akut KS istället?
    Jag  var ju dessutom livrädd o hade blivit nekad KS trots förlossningsrädsla o hög ålder m.m
  • che71

Är det någon som vet om förlossningsjournalen bara är det knapphändiga man fått hem? Eller kan man begära ut en mer utförlig journal?
    Verkar ju oerhört konstigt att de inte skrivit något om tex yttre press, min förlossningsrädsla, barnets läge innan hon kom ut (om de nu visste det?!)...
    allt är så knapphändigt...den största händelsen i livet liksom...!!
    Är det verkligen allt?
    Sen borde det väl finnas journal från BB efteråt,,,undra om ens skrev ner att jag berättade att urinen rann innan jag hann till toa flera gånger de första dagarna?!

• che71
    Cox Orange skrev 2014-09-25 22:34:23 följande:
    Hej,
    Jag säger som Cissan, jag tycker att du ska anmäla detta till IVO när det hela slutade med dina skador.

Kursboken i obstetrik säger "detta innebär som regel ett absolut förlossningshinder" och att man bör vara avvaktande och överväga KS. Barnet rör ju på sig i magen så det går ju inte att se på UL men man ska kunna palpera det på magen, det är ju liksom därför de ska känna på magen.

Men vaginalt är ju bäst, eller hur;) Toppen att ungen ska pressas ur snippan till varje pris. Jag kan bara inte fatta att de kan få förstöra kvinnors kroppar och liv varje dag, år ut och år in.
    Så de kan alltså "se" hur bebisens huvud ligger i god tid innan krystningen?
    För i så fall kan jag inte förstå att de inte gjorde akut KS, det var dessutom en mycket lugn dag på förlossningen (dagen innan var det fullt)
    Läkaren kom in o sa "Vi behöver använda sugklocka för att ditt barn mår dåligt o behöver komma ut snabbt" på ett frågande sätt, precis som att hon väntade sig ett godkännande från mig...jag var helt borta av smärta (hade bara lustgas) o rädsla o hon sa "att jag har läst din journal o vet att du är rädd"...det var ju just sugklocka, bristningar, o men resten av livet pga det, jag var rädd för...men just då blev jag ju dessutom så himla rädd att mitt barn skulle dö.
    Jag hade till o med(innan dess att barnet mådde dåligt) nekat en jättegullig BM student att vara ansvarig vid krystningen pga att jag ville ha ordentligt perinealskydd o erfaren BM. Just därför tog jag bara lustgas, för att krystningen inte skulle gå för snabbt o orsaka bristningar....känns som att jag kämpade o hade så ont i onödan.
    Tänk om de ändå gjort KS! Min lilla flicka hade ju också sluppit ha ont o hematomet i pannan....apgar 6...så läskigt.
    Men den smärtan när sugklockan sattes var outhärdlig...jag trodde att jag skulle dö.
    Vi har kämpat så för att få barn...6 missfall o 4 år innan hon kom till oss...vi har rest till Aten för utredning o behandling...jag har tagit oräkneliga blodprover, VUL o dropp o flera hundra Fragminsprutor...o vi är så tacksamma för henne...
    OM hon blivit skadad mer pga FL hade jag klart anmält. Att chansa med ett barns liv hoppas jag inte de gör...synd att de chansar med kvinnors underliv o sen inte bryr sig om skadorna efteråt.
    Precis efter FL verkade det som att jag haft tur, en skicklig läkare som undvek ännu större bristingar (perineumbristning grad 2) trots sugklocka o sydde bra tyckte jag...var så rädd att gå på toa efter FL men det gick bra o efter 3 dygn på BB promenerade vi hem o sen promenerade vi varje dag för jag var så pigg o lycklig.
    Symptomen på framfallet kom inte förrän efter 2-3 veckor.
    Synd att jag inte fick prata igenom min FL med någon, BM o studenten som vi haft hela dagen gick av sitt pass 40 min innan hon föddes, sen tog en äldre barsk BM över o plötsligt var det massor av folk o läkare i rummet.

Inatt drömde jag om framfall o vad man får o inte får göra, vad som är tungt att bära osv...vill inte att detta tar upp mina tankar hela tiden men det är svårt.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder