Cox Orange skrev 2014-09-25 22:34:23 följande:
Hej,
Jag säger som Cissan, jag tycker att du ska anmäla detta till IVO när det hela slutade med dina skador.
Kursboken i obstetrik säger "detta innebär som regel ett absolut förlossningshinder" och att man bör vara avvaktande och överväga KS. Barnet rör ju på sig i magen så det går ju inte att se på UL men man ska kunna palpera det på magen, det är ju liksom därför de ska känna på magen.
Men vaginalt är ju bäst, eller hur;) Toppen att ungen ska pressas ur snippan till varje pris. Jag kan bara inte fatta att de kan få förstöra kvinnors kroppar och liv varje dag, år ut och år in.
Så de kan alltså "se" hur bebisens huvud ligger i god tid innan krystningen?
För i så fall kan jag inte förstå att de inte gjorde akut KS, det var dessutom en mycket lugn dag på förlossningen (dagen innan var det fullt)
Läkaren kom in o sa "Vi behöver använda sugklocka för att ditt barn mår dåligt o behöver komma ut snabbt" på ett frågande sätt, precis som att hon väntade sig ett godkännande från mig...jag var helt borta av smärta (hade bara lustgas) o rädsla o hon sa "att jag har läst din journal o vet att du är rädd"...det var ju just sugklocka, bristningar, o men resten av livet pga det, jag var rädd för...men just då blev jag ju dessutom så himla rädd att mitt barn skulle dö.
Jag hade till o med(innan dess att barnet mådde dåligt) nekat en jättegullig BM student att vara ansvarig vid krystningen pga att jag ville ha ordentligt perinealskydd o erfaren BM. Just därför tog jag bara lustgas, för att krystningen inte skulle gå för snabbt o orsaka bristningar....känns som att jag kämpade o hade så ont i onödan.
Tänk om de ändå gjort KS! Min lilla flicka hade ju också sluppit ha ont o hematomet i pannan....apgar 6...så läskigt.
Men den smärtan när sugklockan sattes var outhärdlig...jag trodde att jag skulle dö.
Vi har kämpat så för att få barn...6 missfall o 4 år innan hon kom till oss...vi har rest till Aten för utredning o behandling...jag har tagit oräkneliga blodprover, VUL o dropp o flera hundra Fragminsprutor...o vi är så tacksamma för henne...
OM hon blivit skadad mer pga FL hade jag klart anmält. Att chansa med ett barns liv hoppas jag inte de gör...synd att de chansar med kvinnors underliv o sen inte bryr sig om skadorna efteråt.
Precis efter FL verkade det som att jag haft tur, en skicklig läkare som undvek ännu större bristingar (perineumbristning grad 2) trots sugklocka o sydde bra tyckte jag...var så rädd att gå på toa efter FL men det gick bra o efter 3 dygn på BB promenerade vi hem o sen promenerade vi varje dag för jag var så pigg o lycklig.
Symptomen på framfallet kom inte förrän efter 2-3 veckor.
Synd att jag inte fick prata igenom min FL med någon, BM o studenten som vi haft hela dagen gick av sitt pass 40 min innan hon föddes, sen tog en äldre barsk BM över o plötsligt var det massor av folk o läkare i rummet.
Inatt drömde jag om framfall o vad man får o inte får göra, vad som är tungt att bära osv...vill inte att detta tar upp mina tankar hela tiden men det är svårt.