• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Har också lite tyngd bakåt när jag varit uppe för länge. Idag var jag med till BVC och sedan hämtade jag dottern från dagis också. Det är väl vad jag varit uppe. Rör mig inga långa sträckor än utan tar det väldigt lugnt.

• Minnie7

Läkaren har skrivit en månad så det kör jag på. Ska också börja med bulkmedel sedan tänkte jag. Rekommenderar du lunelax? Drack visiblin efter förlossningen men tyckte inte det gjorde bajset mjukare alls

• Minnie7

Vad sa dem vid undersökningen? Såg de framfall?
    Mitt tips är att prova att stå upp och bajsa vilket jag fick göra någon månad efter min förlossning. Många får hålla emot i mellangården eller föra upp ett finger i slidan och hjälpa till. Jag åt bulkmedel som jag köpte på Apoteket samt fick ta Toilax någon gång som en räddning när jag inte lyckats bajsa på några dagar.
    Avföringen känns i normala fall genom slidväggen också så det är nog svårt att avgöra själv vad som är normalt. Hos mig samlades en del i en ficka nära slidöppningen vilket är typiskt när man saknar muskler i mellangården.
    Dina nerver kan ju ha fått sig en smäll även om du inte sprack så mkt och det brukar bli bättre men det tar tid.

Usch, så jobbigt du har det. Får flashback hur jag hade det för ett år sedan

Hoppas det lättar!

• Minnie7

Och ja- det kommer pressas ner men det är bra om man försöker hålla avföringen mjuk.

• Minnie7

Jadu lillStine. På mig räcker (eller räckte just nu) morgonkaffet. Gick alltid på toa på morgonen men de rutinerna har inte återkommit än redan. Ät mkt fibrer och drick mkt vatten samt motion. Är väl standardsvaret kan jag tänka mig. Bulkmedel kan man också ta till om man har svårt att få i sig mkt fibrer.

• Minnie7

Två små: Ok, men då hoppas vi på att du kan knipa upp slidväggarna till dess platser. Håller tummarna för det. Knip mkt!

• Minnie7

Hur länge tror ni man blöder efter op? Jag hade ju bara lite gulbruna flytningar de senaste två dagarna men idag har det kommit lite mer blodblandat igen. Tror ni att det kan växla lite?

• Minnie7

Funderar på om det är mensen?!? Den väntas när som och vad jag läst kan man få blödningsrubbningar. Vet dock inte vad det innebär...

Det kliar i omgångar här också. Nu har det varit lugnt ett tag. Har inte skött magen sedan min kraftiga diarré (biverkan av diklofenaken) i måndags kväll men jag äter inte heller superbra. Det kommer nog.

Lite tyngdkänsla ibland med jag känner mig inte svullen. Och jag har inte så ont alls längre. Klarar mig med Alvedon och en oxycontin till natten. Gör knappt ens ont att vända sig längre. Fast jag är lite rädd och sätter mig väldigt försiktigt. Man känner ju att något är sytt mellan benen men det är ok.

Vågade mig på en titt där igen. Blev positivt förvånad hur snyggt det är. Inga stygn utanpå alls utan mellangården är sydd inuti huden. Hur stygnen är sydda där inne glömde jag att fråga men jag antar att det finns en del i den bakre slidväggen?!? Vet inte hur mkt de öppnar upp så att säga.

En förändring jag märkt hittills är iaf att när jag känner mig bajsnödig så trycker det MIT rumpan nu (som det ska). Innan op så spände det i mellangården och kändes som man skulle bajsa med slidan. Positivt! En annan bra sak är att jag inte känner mig så kissnödig hela tiden längre. Tror den främre slidväggen åkt upp lite. Hoppas det inte är tillfälligt nu när man är svullen efter op utan den stannar där. Har ju inte kännt efter såklart.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder