Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Hej!
Har inte skivit på ett tag, men läst allt ni skivit.
Vad gäller flikar så har jag dem också. De märkte jag först tydligt för 19 år sedan efter min dotters fördelse. Jag tittade inte innan :) Jag tror att det är rester av mödomshinnan. Jag har till och med tagit bort en sådan flik för ca 11 sedan.
Vad gäller framfall samt skadade musklerna. Om det finns bara framfall men alla muskler är oskadade då ska man vänta att operera sig i alla fall 6 månader efter mens (enligt en amerikansk uro/gyn) så att vävnaderna får tillräckligt med ostrogen. Framfall kan bli något bättre och symptom svagare då vävaderna återhämtar sig med tiden.
Om man har skadade muskler ( googla pelvic floor muscle avulsion) ska man opereras så snart som möjligt för att förhindra att det blir för mycket ärrvävnad (enligt en annan amerikansk uro/gyn). För att ställa diagnos på skadade muskler måste man göra ultraljud analt, vaginalt och på perinum. Det kan göras på Bäckenbotten centrum. Det var någon som bor i mellan Sverige. Jag tror att du kan åka till Danderyd. Du kan få remiss dit eller skiv eget remiss.
Jag är inte alls förvånat att svenska gyn kan inte ställa diagnos: framfall. De är helt outbildade.Desstom förminskar de problem och saknar helt insikt och förståelse för konsekvenserna för kvinnor. Det är ett systemfel och måste rättas till politiskt eller via Uppdrag granskning. När Uppdrag gransknig gjorde ett program om sfinkterruptur blev det en str grej. Det är många läkare och barnmorskor som sa till mig att det är mycket värre att få sfinkterruptur än framfall, vilket är inte sant enligt min åsikt.
Socialstyrelse dokumenterar inte framfall som förlossningsskada. Fokus måste sättas på problemet!!!
Jag tittade på Skavlan igår och de pratade om våldtäkter i Etiopien och om söndriga underliv hos dessa kvinnor och till och med barn. Våldäkter används som vapen och konsekvenserna blir att hela samhällen försvinner oh brytas ner då kvinnor, deras barn samt män inte kan leva normalt efter. Det var en läkare som opererade dessa kvinnor, trots att han var dödshotat. Han var en riktig hjälte.
Han sa att hans belöning var att se att kvinnor blir bra och kan, t x kissa utan svårigheter osv.
Han sa att vi i Norden slipper dessa problem. Jag grät då jag kände mig våldtagen av vården. ( Jag vill absolut inte jämföra krigsvåldtäkter med det jag har gått igenom, men jag kunde relatera till kvinors upplevelser. Ett förstört underliv betyder ett förstört livskvalitet för hela familjen!!! Det förstår förövarna i Etiopien, men inte den svenska sjukvåden!). Jag blev vådtagen av barnmorskor som gjorde övergrepp då de tvingade mig föda vaginalt med våld emot min vilja. De tryckte på magen under 15 min och tvingade ut sonen via vagina trots att han var i tvärställning. Den ansvariga barnmorskan tvingade mig att krysta i tre timmar, trots att sonen låg fel i förlossningskanalen och inte ens reflekterade varför det inte händer något... Denna våldshandling ledde till framfallet. Därefter försökte vårdapparaten att negligera mina besvär och slå ifrån sig ansvaret. Känns det bekant?
Jag önskar att vi alla skulle vara bättre informerade om förlossningsskador och att vårdpersonal gjorde allt i sin makt för att förebygga dessa onödiga skador som föstör liv.
Det låter att jag ger upp, men det vägrar jag. Jag ska göra allt i min makt för att dessa problem blir synliga i samhället i alla fall ska försöka...