• Maria7201

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Hej!

Hej!

Jag är en ny här. Mitt liv tog slut 1/6 2014 då jag födde mitt tredje barn. Förlossningen var en mardröm med våld. Jag fick krysta i 3 timmar och de använde yttre press på min mage. Jag har svårt att återberätta detta då jag inte orkar. Jag vill bara vrida klockan tillbaka?

Sitter i en rollstol nu pga tungkänslan. Jag orkar inte beskriva alla mina symptom nu, men återkommer med beskrivningen. Det värsta är att jag känner att jag har  "en apelsin" som väger typ 5 kilo i  rumpan, måste hålla upp perineum då jag bajsar, måste ta inolaxol och laktulos, har även framväggen som hänger ner i slidan, vilket ger mig urinträngningar; har ont bak i ryggen och rumpan. Kan bara sitta eller ligga. Jag tror att jag har börjat bli galen och vill inte leva längre. Mitt liv är inte värdigt!!! Kan inte glädjas åt min pojke.

Jag har läst hela tråden och det ser ganska mörkt ut.

Känner igen mig i alla era berättelser.

Jag har blivit berövat mitt aktiva liv, min kvinnlighet, min förmåga att arbeta, mitt sexliv? Mina barn och min sambo har blivit berövade sin partner och mor. Hur ska jag gå vidare???

Jag undrar om någon av er har något positivt att säga och ge mig lite hopp.

Hemligkvinna, jag undrar angående din prolapsring. Jag har fått en ring med membran men det hjälper inte så bra. Har ju en annan ring. Är det svårt att sätta in och ta ut den. Hjälper den mycket? Behöver lite praktiska tips.

Vet någon hur det har gått för Blåklockan och om hon har varit i USA för att få en bedömning?

• Maria7201

Hej, Minnie7!

Tack för svaret! Jag bor i södra Sverige. Läkare konstaterade bara cystocele... kanske lite rektocele. Har träffat 5 gynläkare och 1 tarmkirurg. De säger att livmoder sitter på plats, men de har fel. Jag känner att livmoder är bakåtlutat och ligger på min ändtarm. Det är säkert livmodern som ger mig tungkänslan i rumpan. Läkare tror inte att jag kan ha sådana svåra symptom, de tror att jag är deprimerad. Det blir en kamp med sjuvården, tror jag.
    De ville inte ens sjukskriva mig pga "underlivsproblem" utan hänvisar till vårdcentral och vill att jag ska börja med antidepressiva.

Är orolig för framtiden, mitt arbete, vår relation, mina barn.
    Minnie: vilka undersökningar har du gjort för att konstatera framfallet. När opererades du sist. Var det bak eller fram eller livmoder?

Tack för stödet! Det betyder mycket. Tror du verkligen att jag kommer att hitta tillbaka?

Maria

• Maria7201

Hej, Cox Orange!

Tack för varma ord! Det behövs. Jag undrar vilken operation du har gjort (om du orkar skriva) och vilken framfall du har haft?
    Har du kunnat arbeta någonting efter förlossningen? Jag kan ju bara sitta eller ligga, åker rollstol. Min sambo kör mig i en rollstol och jag håller i barnvagnen framför.
    Har redan kontakt med psykologen men det är så svårt att bearbeta. De tog hela mitt liv ifrån mig!!!

Undrar om någon här har gjort "upphängning av livmoder" med nät. Undrar också om prolapsringar. Jag har en med membran, men den hjälper så där... Några tips??

Maria

• Maria7201

Hej, Hemligkvinna!

Använder du någon prolapsring nu? Var det svårt att sätta in och ut munk ringen? Jag menar att jag vill gärna kunna göra det själv (så att jag kan umgås med min man).Vilka symptom har du just nu? Jag har tungkänsla i rumpan, ont i nedre ryggen, ont i nedre magen, kan gå bara några steg, sitter och ligger mest, har även framvägg som ligger i slidan, måste kissa ofta, har problem med att bajsa, behöver trycka mot perineum för att kunna göra det, min ändtarm känns svag och ramlar ner en bit då jag gör nr 2. Jag tror att jag har cystocele, uterus prolaps, tarm prolaps samt ev rectocele. Jag tror också att doktorerna har svårt att bedöma min uterusprolaps och ser bara cystocele, men jag känner hur min uterus trycker mot ändtarmen.
    Jag undrar vilka undersökningar  du har gjort för att påvisa just uterusprolaps. Vilka undersökningar ska jag kväva av mina läkare? Vilken sjukhus i Sverige som är bäst?
    Du ska opereras med nät. Är du inte rädd för komplikationer? Jag förstår att du  inte kan leva sä här. Jag kan inte i alla fall.
    Kan du arbeta? Jag förstår inte hur jag skulle kunna att åtegå till mitt jobb. Det känns mycket svårt...

Jag vill inte leva så här! Hjälp!!! Kan du säga till mig att det blir bättre?

Maria

• Maria7201

Hej, alla!

Tack för varma ord! Det verkar så att jag har drabbats mycket hårt då jag känner av av framfallet så fort jag ställer mig upp även med ringen.
    Hemligkvinna, är du inte rädd för komplikationer med nät?

Maria

• Maria7201

Hemligkvinna!

Defekografi med kontrastvätska i underlivet. Vilken sjukhus har du gjort det på? I Uppsala eller i bockenbottencentrum?

• Maria7201

Hemligkvinna!

Har du gjort några ingrepp tidigare? Rectocele, cystocele? Jag förstår dig att du kan ta risker med nätkomplikationer. Det skulle jag också göra. Jag känner att det är omöjligt att leva så här.
    Du vet, jag är sjuksköterska, har jobbat på HIA i 10 år. Jag kommer att aldrig kunna att återgå till arbetet. Har även fått vikariat på Högskolan (deltid) och skulle återgå till arbetet redan under hösten (sambon skulle passa barnet). Vi skulle gifta oss... Han friade när vi var i Mexico på Nyårsafton. Dottern tog studenten nu. Vi hade gäster hemma och jag låg i sängen och kunde inte gå ut till dem... Jag hade hela världen framför mig och nu är jag fången i min egen kropp...42 år gammal och förbrukat... Vår 8åriga son känner ej igen sin mor längre... Helvetet!!! Jag kommer att göra allt i min makt för att må bättre, men det är svårt. Har läst massor på internet: Prolapse health forum, olika hemsidor med olika läkare i USA, vetenskapliga artiklar...ganska deprimerande... Mesh desk om närkomplikationer... OK, de flesta komplikationer har med transvaginalt nät att göra med de förekommer även vid en annan placeringen av nätet och det finns ej långtidsstudier... Har även läst om bra resultat och fick kontakt med en patient från USA som opererades för 2 år sedan (samma operation som du ska göra). Hon är nöjd och fick sitt liv tillbaka. Vi får väl hoppas på det bästa.

• Maria7201

Hej, igen!

Hemligkvinna, vet du om de ska använda två olika nät för att sätta fast tarmarna och livmoder eller det blir ett nät?

• Maria7201

Hej! Har självmordstankar. Orkar inte leva så här. Jag måste tvinga mig leva för min familjs skull. Men jag ser ingen framtid. Dessa jävla operationer med biverkningar, reoperationer utan slut... Hur orkar man... Förlossningsskada i Sverige 2014!!! Det händer inte mig! Två barnmorskor misshandlade mig och min sambo bara såg på. Hur ska jag orka? Har fått rollstol igår från vårdcentralen. Kvinnokliniken ville ej ge mig en annan prolapsring. Jag får väl beställa själv på internet.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder