• Maria7201

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

born2011 skrev 2014-09-21 15:37:59 följande:

Maria 7201. När du skriver hänga upp livmoder, menar du sacrohysteroproxy då??

Är det den bästa op-metoden?

Åå önskar att jag fick operera mig nu på en gång orkar inte ha det här obehaget, vill inte ens stå upp längre..tror detta får bli sista dagen med ammande, måste börja ta antidepressiv/ångestdämpande känner jag..blir så ledsen varje morgon när jag inser att detta är min nya verklighet och inte en mardröm..

Hej!

Jag förstår dig men det går inte att operera nu. Tidigast 6 månader efter mens. Dina vävnader behöver östrogen för att det ska bli bättre resultat. Jag kände på samma sätt som dig i början. Jag fick åka rollstol och var i sängen för det mesta. Slutade amma efter ca 6 veckor och började med antidepressiva, vilket hjälpte för stämningen. Det som hjälpte mig för underlivet är V2 support som du kan beställa på amazon.com samt prolapsring. När min mens kom tillbaka (har haft 2 omgångar) blev mina besvär mildare. Jag behöver inte använda prolapsring nu, men måste ha V2 support. Jag har fortfarande cystocele som syns, rektocele som är mindre, enterocele enligt uro/gyn samt sänkt livmoder (ca 5 cm från öppningen stående), men rent subjektivt så känns det bättre. Jag har samlat massor med info om prolapser och majlade till författare av vetenskapliga artiklar om framfall. Hon svarade

Because the pelvic floor continues to heal actively for at least 6 months, we do not recommend surgery before that time, both because much of the prolapse may get better and because the tissues are not yet in a state to enable the most successful surgery. 

"...  If either prolapse resolves to the point that it is not severe (for example, the rectum only prolapses during bowel movements or strenuous activity and then only 1-2 cm; or the uterine/bladder prolapse doesn't exit the lower vagina), I would try not to have surgery and instead focus on pelvic muscle training.  As you know, surgeries are not 100% successful and do not last forever---the longer you can wait to have surgery, the less chance of needing multiple surgeries in your life.  That said, surgery DOES make most women feel a lot better for a good chunk of time and if you are miserable with the condition, after 6 months, do it!  It's highly likely you can be treated without mesh..."

Det finns olika sätt att operera. Det jag menade med att hänga upp livmoder kallas för hysteropexy eller sacrocolpopexy. Det kan göras med livmoder och utan. Om livmoder är frisk är det bäst att behålla den. De använder en liten bit av nät för att hänga upp livmoder till ligamenten. Det är två flickor här som gjorde det. I Sverige så är det Lund samt Danderyd som gör dessa operationer. Det finns dock liten rísk för komplikationer från nät. Du kan läsa en bra beskrivning av detta på miklosmoore hemsida.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har varit på bäckenbottencentrum i Malmö och är lite besviken på deras sätt att se på saker. Det är intressant att kirurgen på mitt hemsjukhus ställde den riktiga diagnosen snabbast och bäst av alla. Hon sa direkt att jag hade alla dessa framfall. Innan henne fick jag olika diagnoser varje gång jag träffade en ny läkare: allt från att det är inget fel på mig till bara cystocele. En läkare sa att min mellangård såg jättebra ut och dagen efter konstaterade kirurgen att den var isärsprängd, precis som jag trodde själv. Läkare i Malmö var en tarmkirurg men han tog sig friheten att bedömma vaginalt framfall, vilket blev ju fel så klart. Den enda positiva grejen var att han gjorde uljud och sa att mina muskler i bäckebotten  inte var sönder. Defekografi visade inte heller på någon bäckenbottensänkning eller rectal prolaps. Så jag har bara analprolaps som inte behöver åtgärdas och allt annat ska åtgärdas av uro/gyn, vilket är bra då jag slipper två kirurgier.
    Tarmkirurgen i Malmö sa dock att jag får springa och hoppa, vilket gjorde mig mycket misstänksam. Vi vet ju att det går inte...Jag vet inte hur ska jag gå vidare nu. Jag borde försöka kräva remiss till Lund eller Danderyd. Var bor du? Jag bor i södra Sverige.

Born 2011, jag tycker att du kan boka tid hos psykologen. Jag går på samtal och det är bra! Så beställ V2 support, prova ring, remiss till uro/gyn, gör defekografi, ultraljud och försök att bestämma vilken operation är bäst för dig. Om du inte orkar anmäla, gör inte det, men du har två år på dig att göra det...

• Maria7201

Blåklocka!

En fråga till dig. Hur kan en läkare se om det är lateral defekt eller medial? Min uro/gyn sa att jag hade medial, men jag tror inte på henne då jag vet att det är ovanligt. Kan jag kolla eller känna det själv på något sätt?

• Maria7201
    Maria7201 skrev 2014-09-21 19:36:05 följande:

Born 2011, du kan bli medlemm på Facebook POP (pelvic organ prolapse) grupp
    https://www.facebook.com/groups/184143085606/
    Det finns mycket intressant info samt tips

che71 skrev 2014-09-21 20:29:07 följande:

V2 support vad är det o när kan man använda det..vid vilka slags framfall?

Så det är 6 månader efter mens..inte efter amning?

Det är ju jättelänge att vänta. .o inte kunna leva som vanligt ????

Kan man söka hjälp i Lund själv eller ska man gå via bäckenbotten centrum i Malmö? Behöver man remiss från gyn för att komma dit?

http://www.amazon.com/Its-You-Babe-Supporter-Small/dp/B00006D2R8

Jag tror att man kan använda det oavsett. V2 supporter används under graviditeten för att stödja bäckenbotten. Den hjälpte mig bra i alla fall. Jag beställde size S (har storlek 36). Vad gäller remiss så vet jag inte. Jag tror man ska fråga egen landstinget att skicka remiss dit för second opinion. Jag tror att jag ska göra det. Har inte kommit så långt.

Det ska gå 6 månader efter mens då vävnaderna ska vara rika på östrogen för att få bättre resultat av operation. Det är också så att framfall kan förbättras och då är det smart att vänta och se hur mycket ´kroppen kan återhämta på egen hand. I Sverige tror jag vill de vänta 1 år. I US har jag hört allt från 6 månader efter mens och framåt. Det tar ju ändå tid för alla utredningar.
    Che71, ska du anmäla ditt sjukhus? Om jag kommer ihåg rätt använde de yttre press också, eller hur? Har du fått bra bemötande av din barnmorska/läkare när din skada blev känd?
  • Maria7201
    Cissan skrev 2014-09-21 21:34:24 följande:

Jag är precis på dagen 6 månader nu efter fl o jag är mkt bättre men inte alls bra men tycker tiden hela tiden går mot det bättre, dock ibland lite bakslag, 2 steg fram 1 steg bak..,,,vid 2 månader började jag med antidepressiva tabletter o mådde mkt bättre av dem.

Ska vänta iaf 3 månader till för att se vad som händer på den tiden. Ska börja träna nu oxå tänkte jag, har inte rört mig ngt alls överhuvudtaget sen fl o har säkerligen ökat en 10 kilo i vikt pga depressioner som gjort jag helt struntat i vad jag stoppat i mig.

Cissan, jag kommer inte ihåg om du berättade hur din förlossning gick till. Har de använt yttre press, sugklocka? Har du krysstat lång tid? Vad ska du träna?
  • Maria7201
    born2011 skrev 2014-09-22 08:31:32 följande:

Maria 7201: hur kunde du få tid till så många olika läkare? Inte på samma sjukhus va? Hur ska man kunna veta vilken läkare man kam lita på? Tveksam om det finns någon urogyn här i stan, jag hör till västerås.

Vilken antidepp äter ni? Ska fixa det idag.

tack för alla svar!

Hej!
    Jag träffade 6 olika läkare på mitt sjukhus. 4 första var under första vecka efter förlossningen. Nästan alla sa att jag såg fiiint ut (det är ett skämt!!!) och en av de såg att jag hade cystocele och rectocele. Han skriev remiss till uro/gyn på mitt sjukhus. Sedan träffade jag två kirurger på mitt sjukhus. En sa att det såg bra ut och den andra sa att jag hade analprolaps. Jag krävde remiss ´till defekografi och fick en. Han skev även remiss till Bäckenbottencentrum i Malmö. Jag tycker att Bäckenbottencentrum i Malmö är inte så bra. Uro/gyn på mitt sjukhus är klart mer kunnig. Jag träffade en provat läkare i Göteborg och hon sa att jag såg jättefin ut och hade nervsmärtor. Dagen efter hade jag cystocele, enterocele,rectocele, sänkt livmoder samt analprolaps. Det är ju hemk att det saknas kompetens här i landet och vi som patienter måste stå på oss hela tiden. Du  kan väl kräva remiss till Danderyd. De har Bäckenbottencentrum som är bra enligt Hemlig kvinna, tror jag.

Jag går på Yentreve, men det finns flera olika sorter. Jag tror att läkare på vårdcentral är vana att sätta in antidepressiva i samråd med psyk. Fråga efter tabletter som gör att möjlkproduktion försvinner. Jag åt de då jag hade mycket mjölk, men ändå fick en förhårdnad i bröstet och ska kolla denna nu:(

• Maria7201
    che71 skrev 2014-09-22 09:14:37 följande:
    Jo det var en usk som tryckte på magen samtidigt som läkaren använde sugklockan, o jag fick värkstimulerande dropp också. (trots att jag bara hade lustgas o öppnade mig snabbt de sista timmarna) Bebisen mådde ju inte bra o behövde komma ut fort plötsligt.
    BM ville dessutom långt innan att jag skulle "provkrysta" men jag kände ju inga krystvärkar o visste inte riktigt varför o hur jag skulle göra...allt med krystningen var konstigt...kanske för att jag var så rädd.Obestämd
    Det var 8 sjukvårdspersonal i rummet på slutet, 3 bara väntade på att ta hand om bebisen.
    Har inte tänkt att de gjorde något fel, efter FL var jag så tacksam att min lilla flicka klarade sig o att läkaren verkade ha sytt perineumbristingen så bra.
    Framfallet kom ju först efter 2-3 veckor, efter att stygnen lossnat.
    Det enda jag tycker är jobbigt är att de nekade mig KS o att det nästan, pga att jag tvingades föda vaginalt, gick åt skogen, att det var nära att min lilla flicka fastnade pga pannbjudning...det hade ju aldrig hänt med planerat KS...så varför ska de alltid hävda att vaginalt är mest säkert för både Mamma o barn?! förstår inte det...o nu har jag ju fått framfall också...man tycker att i rättvisans namn det skulle räckt med allt kämpande i flera år med alla missfall...inte detta också.
    Jag tycker att du måste beställa alla papper hem till dig, läsa igenom om det de har skrivit stämmer och anmäla sjukhuset för vårdskada. Som sagt var, yttre press är kontroversiell metod och ska inte användas. IVO kan kolla om barnets parametrar var så dåliga att de måste använda yttre press eller de använde den utan indikation. Vilken apgar hade ditt barn?

Jag fick också värkstimulerande dropp utan resultat och fick provkrysta i 3 timmar. Jag visste inte att det kunde leda till framfall och tog för Kung och fosterland då jag ville att pojken skulle ut. Det är ingen som sagt till mig att man får aldrig krysta om man inte har krystvärkar och att lång krystning kan leda till framfall, vilket står i alla böcker. De skulle göra akut snitt istället för att hålla på. När de tryckte ut barnet så mådde han bra. Jag tror att de ville bara gå hem och inte lämna över till dagen (då dagen skulle undrat vad de har gjort hela natten). Barnet trycktes ut kl 06.58 precis innan nattpasset var slut. Jag tror ändå att det är yttre press som gav mig framfall.
  • Maria7201
    born2011 skrev 2014-09-22 11:20:03 följande:

Hur kan dom kolla om livmodern har sjunkt ner/tappat fästet? Hur kan dom se om urinblåsan fallit?

ska på efterkontroll hos barnmorska på tors då är det 7 veckor sedan fl. När jag sa till henne i telefon att det skaver och bränner som fan, tyngdkänsla, luft i slidan, jag knappt kan uträtta toalettbehov plus att jag känt livmodertappen precis innanför mynningen, sa hon att jag måste ha känt fel att hon inte alls tror att jag har nåt framfall för att jag är så ung.. känns ju som att hon säkert kommer säga att det ser helt okej ut gå hem o knip typ..

Kan hon se framfallen när jag ligger där i gynstolen tidigt på morgonen? Eller sjunker det tillbaka då?

Vad ska jag säga/ställa för krav?

Du får krysta i stolen eller so får du stå och hon få se/känna. Livmoder kan man palpera lätt. Cystocele är också lätt synlig. Barnmorskan vill bara skydda sig själv. Var hon inte inblandat i att du fick nej till snitt? Det är klart att hon vill inte erkänna att det har blivit fel. Du får kräva remiss till uro/gyn! Jag tycket att du ska ha din telefon på inspelning för att spela in allt hon säger så att hon inte kan förneka sedan någonting. Fråga henne vad hon tror dina besvär beror på. Fråga henne om de har rutiner på att hantera förlossningsskador... Fråga om remiss för utprovning av ring. Men det är viktigast att få remiss till uro/´gyn och inte till en vanlig gynekolog. Fråga henne om du får lyfta och så. Intressant  vad hon svarar.Stå på dig!!!
    Be henne att kolla hur mycket urin i blåsan har du kvar efter att du har kissat.

• Maria7201
    nötskrikan skrev 2014-09-22 16:05:27 följande:
    Lite OT men min första är också född med yttre press av två BM, hon kom 6:32 på morgonen. Fick värkstimulerande i flera timmar som inte funkade, fick hålla på och krysta utan krystvärkar. När hon väl kom ut mådde hon bra, 9 i apgar.

Andra förlossningen tror jag kan ha varit orsaken till min prolaps. Hade ingen personal närvarande förrän huvudet var på väg ut, de hade skrämt upp mig innan med att det var ett litet barn men hon visade sig väga 4,3. Vanliga BM har alltid sagt att allt ser fint ut, vc sa att allt såg fint ut men jag krävde att få träffa nån annan och fick då mer undersökningar och prolapsen konstaterades. Nu har det gått en vecka sen operationen och jag börjar känna mig ganska ok. Vågar dock inte hoppas på att allt har blivit bra, får se sen när jag får börja röra på mig mer och när stygnen har tagits.
    Hej!

Roligt att höra att du känner dig bättre:) Hoppas att du blir helt återställd!
    Min pojke hade 9-10-10 i apgar. Jag är övertygat att de ville ej lämna över till dagen och var bråttom hem i mitt fall. Dessutom skulle dagen undrat vad de hade gjort hela natten med mig då barnet stod fast ovanför bäckebotten i 4 timmar. Jag var full öppen när jag kom dit. Går det bra att bajsa? Behöver du laxerande? Jag undrar också om du hade tynghetskänsla i rumpan när du hade din prolaps. Har du fått några livslånga restriktioner?

I ditt fall kan det vara så att den första förlossningen försvagade bäckenbotten och så blev det prolaps efter en snabb förlossning nästa gång.

I mitt fall var det tredje och sista förlossningen:(  Den första var för 19 år sedan och den andra för 8 år sedan. Under den första klippte de mig men jag blev sydd på ett bra sätt utan komplikationer. Min dotter hade navelsträng runt halsen och de var tvungna att klippa. Hon hade lägre apgar (Det var i Ryssland 1995).
    Andra förlossningen var perfect. Jag sprack inte och han var ute på 4 krystvärkar.Apgar 9.

• Maria7201
    born2011 skrev 2014-09-22 17:28:43 följande:
    Okej men om jag ska stå så måste hon ju typ sitta på golvet?? Haha

Jag vägrar ligga i gynstolen och krysta. Vill inte krysta. Kan inte framfall bli värre av att krysta? Vill aldrig mer krysta i hela mitt liv. Äter katrinplommon, linfrön och movicol varje dag för att inte bli hård i magen och behöva krysta mkt.

Upptäckte era bm på efterkontrollen, ni andra?
    Det är så likt mig. Jag vägrade att krysta vid de första undersökningar pga rädslan att framfall blir sämre. Du kan hosta istället.  Jag upptäckte mitt framfall dagen efter förlossningen och träffade flera läkare innan planerad efterkontroll. På efterkontrollen frågade jag barnborskan hur  hon kunde strunta att informera mig att barnet låg i tvärställning och inte var fixerat. Hon gjorde ju ultraljud två veckor innan förlossningen och såg att han låg med huvudet neråt, men i tvärställning och inte fixerat. Under nästa besök så sa jag att han sparkar på samma sätt (åt sidan neråt), men hon menade att vi behövde ej göra ett nytt ultraljud och skrev i journalen att han var fixerad(fast han var inte det). Min kompis som gick till en annan MVC fick göra ultraljud upprepade gånger bara för att konstatera att barnet fixerade sig. Det är konstigt att det är så olika.
    Min barnmorska svarade att hon trodde att han skulle rotera rätt på slutet då de brukar göra så. Jag kan inte förlåta henne att hon inte informerade mig om möjliga konsekvenser och inte meddelade förlossningen att barnet var ej slutroterat. Min mage var hög hela tiden fast som ni vet den brukar sjunka ner innan förlossningen. Jag kan inte förstå varför jag tvingades att föda barnet som låg på tvären vaginalt  i dagens Sverige när det finns alla metoder. Vi bor ju inte på 1800 talet. Det sämsta av allt att alla inblandade tycker att de inte gjort något fel och fortsätter jobba som med rent samvete. Jag fick höra av barnmorskan som förlöste mig att hon är stolt över min förlossning då jag inte sprack!!! (Jag har skrivit detta innan, förlåt för repetition). Jag har ju posttraumatisk stress.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder