Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Maria 7201. När du skriver hänga upp livmoder, menar du sacrohysteroproxy då??
Är det den bästa op-metoden?
Åå önskar att jag fick operera mig nu på en gång orkar inte ha det här obehaget, vill inte ens stå upp längre..tror detta får bli sista dagen med ammande, måste börja ta antidepressiv/ångestdämpande känner jag..blir så ledsen varje morgon när jag inser att detta är min nya verklighet och inte en mardröm..
Jag förstår dig men det går inte att operera nu. Tidigast 6 månader efter mens. Dina vävnader behöver östrogen för att det ska bli bättre resultat. Jag kände på samma sätt som dig i början. Jag fick åka rollstol och var i sängen för det mesta. Slutade amma efter ca 6 veckor och började med antidepressiva, vilket hjälpte för stämningen. Det som hjälpte mig för underlivet är V2 support som du kan beställa på amazon.com samt prolapsring. När min mens kom tillbaka (har haft 2 omgångar) blev mina besvär mildare. Jag behöver inte använda prolapsring nu, men måste ha V2 support. Jag har fortfarande cystocele som syns, rektocele som är mindre, enterocele enligt uro/gyn samt sänkt livmoder (ca 5 cm från öppningen stående), men rent subjektivt så känns det bättre. Jag har samlat massor med info om prolapser och majlade till författare av vetenskapliga artiklar om framfall. Hon svarade
Because the pelvic floor continues to heal actively for at least 6 months, we do not recommend surgery before that time, both because much of the prolapse may get better and because the tissues are not yet in a state to enable the most successful surgery.
"... If either prolapse resolves to the point that it is not severe (for example, the rectum only prolapses during bowel movements or strenuous activity and then only 1-2 cm; or the uterine/bladder prolapse doesn't exit the lower vagina), I would try not to have surgery and instead focus on pelvic muscle training. As you know, surgeries are not 100% successful and do not last forever---the longer you can wait to have surgery, the less chance of needing multiple surgeries in your life. That said, surgery DOES make most women feel a lot better for a good chunk of time and if you are miserable with the condition, after 6 months, do it! It's highly likely you can be treated without mesh..."
Det finns olika sätt att operera. Det jag menade med att hänga upp livmoder kallas för hysteropexy eller sacrocolpopexy. Det kan göras med livmoder och utan. Om livmoder är frisk är det bäst att behålla den. De använder en liten bit av nät för att hänga upp livmoder till ligamenten. Det är två flickor här som gjorde det. I Sverige så är det Lund samt Danderyd som gör dessa operationer. Det finns dock liten rísk för komplikationer från nät. Du kan läsa en bra beskrivning av detta på miklosmoore hemsida.
Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har varit på bäckenbottencentrum i Malmö och är lite besviken på deras sätt att se på saker. Det är intressant att kirurgen på mitt hemsjukhus ställde den riktiga diagnosen snabbast och bäst av alla. Hon sa direkt att jag hade alla dessa framfall. Innan henne fick jag olika diagnoser varje gång jag träffade en ny läkare: allt från att det är inget fel på mig till bara cystocele. En läkare sa att min mellangård såg jättebra ut och dagen efter konstaterade kirurgen att den var isärsprängd, precis som jag trodde själv. Läkare i Malmö var en tarmkirurg men han tog sig friheten att bedömma vaginalt framfall, vilket blev ju fel så klart. Den enda positiva grejen var att han gjorde uljud och sa att mina muskler i bäckebotten inte var sönder. Defekografi visade inte heller på någon bäckenbottensänkning eller rectal prolaps. Så jag har bara analprolaps som inte behöver åtgärdas och allt annat ska åtgärdas av uro/gyn, vilket är bra då jag slipper två kirurgier.
Tarmkirurgen i Malmö sa dock att jag får springa och hoppa, vilket gjorde mig mycket misstänksam. Vi vet ju att det går inte...Jag vet inte hur ska jag gå vidare nu. Jag borde försöka kräva remiss till Lund eller Danderyd. Var bor du? Jag bor i södra Sverige.
Born 2011, jag tycker att du kan boka tid hos psykologen. Jag går på samtal och det är bra! Så beställ V2 support, prova ring, remiss till uro/gyn, gör defekografi, ultraljud och försök att bestämma vilken operation är bäst för dig. Om du inte orkar anmäla, gör inte det, men du har två år på dig att göra det...