• Maria7201

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

che71 skrev 2014-09-22 17:48:40 följande:

Apgar var 6 efter 1 minut o sen 10 efter 5 min

Kan inte se någonstans journalen att yttre press används? ! Var står det i den fl journal man fick automatiskt?

Är det på alla sjukhus alltså förbjudet att använda yttre press?

Det ska stå i texten då det inte finns någon speciell ruta för det. De kan skriva yttre prov istället för yttre press. Om det inte står i journalen ska du be de att skriva in detta. Jag kan skicka till dig lagtexten som säger att patienter har rätt att komplettera journal. Jag har gjort det, men fick kämpa för detta.
    Det är inte på alla sjukhus utan t ex i Jönköping. Googla på yttre press och på fundal pressure på Engelska. Enligt flera studier så kan yttre press ger skador både på barn och mammor och om Du som patient blir erbjuden det ska du säga NEJ. synd att jag inte visste detta då. Man litar ju på vården.
  • Maria7201

På tal om yttre press
    https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/tidningen/2013/Nr-10-2013-10/Fa-som-anvander-yttre-press-rapporterar-/

http://www.familjeliv.se/forum/thread/30845438-du-som-fott-med-hjalp-av-yttre-press

http://www.childbirthconnection.org/article.asp?ck=10204

http://jcgo.elmerpress.com/index.php/jcgo/article/view/87/55
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2815298/

Denna är bra

http://www.scienceandsensibility.org/?tag=fundal-pressure

• Maria7201
    Gladhannapanna skrev 2014-09-22 19:19:51 följande:
    För mig var det barnmorskan på efterkontrollen som konstaterade framfallet, hon sa det direkt utan att jag behövde påpeka ngt.
    Det är bra att det finns kompetent personal trots allt. Gladhannapanna, var din förlossning snabb eller tvärtom långdragen? Jag kommer inte ihåg.
  • Maria7201
    che71 skrev 2014-09-22 20:13:55 följande:
    Det står inget om det i journalen.

Men det är alltså inte helt förbjudet eller?

För det var ju läkaren som styrde allt på slutet o det måste vara hon som sa till usk att göra det samtidigt som hon drog med sugklocka..läkaren sa också när jag skulle krysta o när jag inte skulle det.

"Erbjuden" det blir man ju inte eftersom det var så bråttom när bebisen mådde dåligt. .det enda läkaren sa var att sugklocka behöver användas o att hon visste om min förlossningsrädsla o rädslan att spricka. Man är ju helt utlämnad till personalen o smärtan..minns knappt för allt var så hemskt.

Man hoppas ju att en förlossningsläkare vet vad de gör o bara gör det som måste göras i ett akut skede.

De visste väl inte då att bebis låg i vidöppen pannbjudning? !
    Che71!

Det är mycket möjligt att i ditt fall kunde de inte göra på annat sätt. Bebisen hade ju apgar 6, vilket är lågt. Läkare var ju inblandat. I mitt fall vägrade de att tillkalla läkare. I vilket fall som helst ska alla åtgärder dokumenteras och yttre press måste vara inskriven. Det kan spela roll om du anmäler din skada till patientförsäkring som vårdskada.

Vidare kan man undra varför gjorde de inget när du hade onormalt krystningsarbete trorts droppet. Svaga värkar kan ju tyda på felläge.Jag är inte läkare men man kan tycka att i Sverige 2014 ska finnas andra sätt att förlösa barnet utan att kvinna ska riskera skador för livet. De kanske kunde agera innan barnet blev så påverkat att de var tvungna att pressa ut henne. Samtidigt om hon fick apgar 10 5 minuter efter så kunde hon inte må så dåligt. Om du anmäler till IVO ska de titta på alla utskrifter från CTG kurva och STAN event och se om det var befogat att göra så. Jag säger inte att de gjorde fel, men du har drabbats av en skada och det är värd att utreda det om du orkar.
    I mitt fall fick jag ligga där i nästan 4 timmar och provkrysta utan att någon tänkt till varför det blir så.

Yttre press är kontroversiell och det finns kliniker där den är förbjudet. Det är viktigt att det står i journalen så att man kan dra slutsats.

Både du och jag måste vara glada att våra barn är friska och klarade sig bra. Vi kommer att må bättre med tiden på ett eller annat sätt. Det är viktigt att du får rätt diagnos och behandling.
  • Maria7201
    Paincake skrev 2014-09-22 20:47:38 följande:

Det var ingen som sa något på mina efterkontroller förutom att jag borde träna knipet...Hmpf.

Idag, ett och ett halvt dygn innan operationen, ringer de och säger att de flyttat mig till måndag istället. Bara sådär.

Jag är fortfarande förbannad. Jobbet har ju fixat vikarie för mig, maken har fått ta ledigt från sitt jobb eftersom hans tider inte sammanfaller med förskolans (kvällsjobb), svärmor har tagit ledigt för att ta hand om barnen när jag opereras. Mina föräldrar har varslat sina jobb om bortavaro och ansträngt sig för att hitta ta-hand-om-barnbarnslösningar... 

Man kan ju säga att malmösjukhuset inte direkt levererar. 

Då får du tid att jaga kirurgen med dina frågor:)
  • Maria7201

Mitt barn vägde 3700, huvudomfång 34. Problemet var att han log på tvären helt enkelt och med störst diameter vad gäller huvudomfånget. De borde skämmas att använda sådana metoder som förstör end liv, men det gör de inte. Varken barnmorskan, förlossningsläkare eller avd chef förstår vad de har åstadkommit. Det är ju systemfel. Barnmorskor och gyb/obs läkare saknar kunskap om framfall och konsekvenser för kvinnor.

• Maria7201
    Cox Orange skrev 2014-09-25 16:06:02 följande:
    Hej! Jag har läst dina inlägg och jag kan bara säga att kram och du är tyvärr inte ensam. Känner exakt igen mig i sin historia. Hoppas du orkar läsa detta:

Jag skulle rekommendera dig att gå till dr Folke Fl*m  *=a på St Göran. 

Jag träffade Claes Johansson och en gyn på Bäckenbottencentrum på DS där och de konstaterade sfinkterskada och framfall. En ultraljudsstav i röven och två gubbar som den ene har handen i min slida och den andra i min röv.. Kräks Trots skadorna och att jag berättade om mina enorma besvär så tyckte de att jag skulle gå med det minst ett år efter förlossningen. (Hade ont varje dag, kunde ej bajsa utan att manuellt pilla ut det, blödde konstant från nr 2 och smärta från helvetet, kunde inte sitta, bajsade och fes på mig.) Det spelade ingen roll för dem.
    Så även om du kommer dit så kan du tyvärr inte räkna med någon hjälp förrän nästa år? I mitt fall har operationen ändrat livet för mig totalt, och den läkaren sade att det var fel att vänta med operation, för då hinner mer ärrvävnad bildas som gör det svårare att bli bra. Jag har blivit en miljard gånger bättre.

Det går att skriva en egen remiss till DS, men jag rekommenderar dig att gå via en gynekolog. Jag fick tid där tre veckor efter jag var hos doktorn som skrev remissen. Det är tyvärr så att man får vara inställd på att slåss med näbbar och klor. Kram igen och köp boken Blåklocka rekommenderar. Man måste ha kunskap för att kunna slåss.
    Cox Orange, har du opererats på St Göran eller på DS. Var det rektocele samt sfinkterskada? Jag tror att sfinkter skada ska åtgärdas snabbt, men framfall kan man vänta tills vävnaderna blir rikare på östrogen för att minska återfallsrisk, men det finns säkert olika åsikter om det.
  • Maria7201
    born2011 skrev 2014-09-25 15:59:19 följande:
    Ne asså varför är det så svårt?? Är det för att det inte forskas tillräckligt på det? Eller är det bara det att det är ett omöjliga vävnader därnere att operera på??
    1)Det forskas för lite för att framfall är silent epidemic. Kvinnor lider i det tysta.

2)Framfall är samma som hernia (bråck), vilket är  svårt att reparera. Det gäller alla hernia (i ljumske, i magen). Dessutom bäckebotten är utsatt för stora krafter hela tiden: nästan allt du gör ökar intraabdominalt tryck + gravitation. Darför har jag svårt att förstå att läkare är så restriktiva med snitt, då det blir billigare i längden. Det handlar om okunskap, tror jag och att de inte förstår vad det innebär att leva med framfall.
  • Maria7201
    che71 skrev 2014-09-25 21:14:12 följande:
    Någon som vet om BM o läkare kan se hur barnet ligger under FL, vilket huvudbjudning de har?
    Först efteråt fick jag veta att min bebis legat med pannan först, vidöppen pannbjudning. Sugklockan gav ett stort hematom/svullnad på barnets panna.
    (Det är mycket ovanligt att födas så sa BVC ssk.)
    Nu har jag läst en massa om det o det verkar som att det är det svåraste sättet att föda vaginalt på när det gäller huvudbjudning.Barnets huvud får störst diameter precis vid framfödandet så.
    Inte så konstigt att hon inte kom ner o behövde hjälp ut.
    Kände aldrig ordentliga krystvärkar, men skulle försöka provkrysta sa BM.
    sen blev det värkstimulerande dropp, sugklocka o yttre press på slutet.
    Till saken hör att jag fick flera ultraljud (i början pga flera missfall o på slutet för att kolla flödet i kärlen till moderkakan pga apc resistens o Fragmin)
    Borde det inte ha upptäckts då?
    Varför gjordes inte akut KS istället?
    Jag  var ju dessutom livrädd o hade blivit nekad KS trots förlossningsrädsla o hög ålder m.m
    Min historia är nästan identisk med din med en skillnad att jag  inte var rädd och tänkte inte på snitt då jag inte uppfattade att barnet låg fel. Barnmorskan gjorde ultraljud då jag sa att han sparkade konstigt och skrev i journalen att han inte var fixerat, men informerade aldrig mig om detta. Hon såg också att han låg i profil, men trodde att han skulle vända rätt då de brukar göra så. Jag fick veta att allt såg bra ut! Jag önskar att hon själv skulle få framfall vid förlossning så att hon förstår att man inte kan bara tro...

Under förlossningen kan läkare eller barnmorska göra ultraljud samt känna på huvudet, då det finns fåror på skallen som kan avslöja läget. Det  fick jag veta i efterhand av en annan barnmorska. Problemet i vårt fall var att barnmorskor inte tänkte till varför händer det inget. De borde fråga sig själva varför förlossningen går inte framåt. KS skulle vara det bästa åtgärd i detta fall. Okunskap, oprofessionalism, nonchalans, brist på respekt, övertro på sig själv!!! IJävla dålig kvalite på förlossningsvården, helt enkelt. Vi bor ju inte i en utvecklingsland eller på 1800 talet då det inte fanns andra sätt än yttre prov. Jag känner mig misshandlad både fysisk och psyksik.

Che, ska vi gå ihop och kontakta Uppdrag granskning? Fundera på det. Man kan ju skriva till de och be att utreda förlossningsskador med fokus på framfall... samt eftervård av dessa skador och systematisk bagatelliseren av underlivsskador i vården.
  • Maria7201
    Cox Orange skrev 2014-09-25 22:40:53 följande:
    St Göran. Halva sfinktern, hela bakre muskelfascian och i hela mellangården var totalt avslitet, det orsakade rectocelet och kommer ju inte läka på egen hand, därav op. 

Personligen anser jag att det där med att vänta är totalt nonsens och bara handlar om att man hoppas på att det ska bli lite bättre vid mensen och att trötta ut pat. Jag har väl gjort över 20 gynbesök och blivit petad i arslet sju gånger. Hur mycket orkar man liksom? 

Återfall av framfallet? Ja, alltså jag upplevde ingen som helst förbättring när jag fick tillbaka mensen. 
    Ja, man blir ju jättetrött på alla som petar i vagina och rumpan och ställer olika diagnoser och dumförklarar en. Jag hatar barnmorskan som förlöste mig och önskar att hon ska få framfall och få känna hur det känns att leva med det. Hur kunde den jävla kärringen att låta mig provkrysta i 3, 5 timmar och sedan trycka ut barnet under 15 minuter? Det är ju en skandal.Varför var jag tvungen att fram födda ett barn som låg på tvären? Hon tillkalade inte läkare äns.Jag frågade efter snitt men vägrades. Felet var att jag  inte var påläst och litade på personal.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder