che71 skrev 2014-09-25 21:14:12 följande:
Någon som vet om BM o läkare kan se hur barnet ligger under FL, vilket huvudbjudning de har?
Först efteråt fick jag veta att min bebis legat med pannan först, vidöppen pannbjudning. Sugklockan gav ett stort hematom/svullnad på barnets panna.
(Det är mycket ovanligt att födas så sa BVC ssk.)
Nu har jag läst en massa om det o det verkar som att det är det svåraste sättet att föda vaginalt på när det gäller huvudbjudning.Barnets huvud får störst diameter precis vid framfödandet så.
Inte så konstigt att hon inte kom ner o behövde hjälp ut.
Kände aldrig ordentliga krystvärkar, men skulle försöka provkrysta sa BM.
sen blev det värkstimulerande dropp, sugklocka o yttre press på slutet.
Till saken hör att jag fick flera ultraljud (i början pga flera missfall o på slutet för att kolla flödet i kärlen till moderkakan pga apc resistens o Fragmin)
Borde det inte ha upptäckts då?
Varför gjordes inte akut KS istället?
Jag var ju dessutom livrädd o hade blivit nekad KS trots förlossningsrädsla o hög ålder m.m
Min historia är nästan identisk med din med en skillnad att jag inte var rädd och tänkte inte på snitt då jag inte uppfattade att barnet låg fel. Barnmorskan gjorde ultraljud då jag sa att han sparkade konstigt och skrev i journalen att han inte var fixerat, men informerade aldrig mig om detta. Hon såg också att han låg i profil, men trodde att han skulle vända rätt då de brukar göra så. Jag fick veta att allt såg bra ut! Jag önskar att hon själv skulle få framfall vid förlossning så att hon förstår att man inte kan bara tro...
Under förlossningen kan läkare eller barnmorska göra ultraljud samt känna på huvudet, då det finns fåror på skallen som kan avslöja läget. Det fick jag veta i efterhand av en annan barnmorska. Problemet i vårt fall var att barnmorskor inte tänkte till varför händer det inget. De borde fråga sig själva varför förlossningen går inte framåt. KS skulle vara det bästa åtgärd i detta fall. Okunskap, oprofessionalism, nonchalans, brist på respekt, övertro på sig själv!!! IJävla dålig kvalite på förlossningsvården, helt enkelt. Vi bor ju inte i en utvecklingsland eller på 1800 talet då det inte fanns andra sätt än yttre prov. Jag känner mig misshandlad både fysisk och psyksik.
Che, ska vi gå ihop och kontakta Uppdrag granskning? Fundera på det. Man kan ju skriva till de och be att utreda förlossningsskador med fokus på framfall... samt eftervård av dessa skador och systematisk bagatelliseren av underlivsskador i vården.