• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Paincake- min sambo jobbar dygn och jag var helt sjukskriven efter min op i 5 veckor. De gånger han jobbade var en väninna hos mig. Jag var aldrig ensam med barnen en sekund faktiskt. Sonen var 11 månader och dottern 3 år när jag opererades.

• Minnie7

Cox orange- usch så tråkigt . Känns det fortfarande sämre? Kanske ska ringa och fråga igen innan op??

• Minnie7

Cox- usch så jobbigt . Jag tror att snitt är vägen att gå efter operationen. Annars är den helt gjord i onödan sas. Men jag vet inte. Flera som op sin sfinkterruptur har ju fött vaginalt efter det (Hujedamig) och jag förstår faktiskt inte riktigt skillnaden. Men har läst att snitt rekommenderas efter plastikoperation.

• Minnie7

Cox- var bor du? Vissa landsting är mer humana med snitt. Men jag tror nog, hoppas?, att alla inser att en plastikoperation vore bortkastat om ett barn ska ut där igen...

• Minnie7

Cissan-
    Om du ammar kommer det kännas bättre då du slutar. Har ingen aning ifall det är någon här vars framfall återgått självmant men så samlas de inte här kanske?!? Vid livmoderframfall åker livmodern ner och ibland så illa att livmodernunnen tittar ut men oftast är det en sänkning. Vid främre framfall är det den främre väggen som buktar ner men allt är så komplicerat. Ett livmoderframfall kan dra med sig mera, en förlossningsskada som inte är korrekt sydd kan orsaka ett framfall så kanske sedan går tillbaka av sig själv mm. När man läser är det ju många som upplevt att de kanske fick lindriga besvär vid sin första förlossning men att det sedan gick tillbaka (för att ibland bli värre vid nr 2 osv). Vi får hoppas att din BM har rätt och att du kommer bli helt återställd.

• Minnie7

Ekind- min levator ani syddes bak och sedan försökte dem dra dit den fram också på något sätt i samband med en rekonstruktion av mellangården med bakre plastik. Min symtom har varit urininkontinens, ständiga trängningar, vid öppen känsla, fortfarande en känsla att något buktar ut i mynningen (vilken det gör mer vissa dagar), de första dagarna efter förlossningen kunde jag inte krysta men det blev bättre spontant så där gissar jag på en övergående nervskada.

Vad jag har förstått så kan de inte sy fram emot urinröret. Så jag kommer heller aldrig bli helt bra. Men betydligt bättre än innan op.

• Minnie7

Cissan- kan ju vara livmodermunnen du ser, eller en ficka/spricka. Svårt att avgöra. Har du vågat känna efter? Om det är livmodermunnen så känner du nog det.

• Minnie7

Cissan- mellangården är området mellan slida och anus. Där finns muskelfästen och ytterst hud.

• Minnie7

Nej Cissan- du kan inte förvärra genom att känna efter. Du kände aldrig på livmodertappen innan du blev gravid?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder