• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Vet att jag funderade på om jag hade PTSD efter förlossningen. Uppvisade de flesta symtom och om jag inte hade fått ett erkännande om förlossningsskada och hjälp kanske jag inte hade blivit bättre.

• Minnie7

Japp- en sådan har jag också. Dock alltid haft ont i ryggen och kan inte säga att det blivit sämre efter graviditeterna så jag har aldrig sökt för det. Ser dock väldigt gravid ut stundtals...

• Minnie7

Nu vet jag inte om det kallas som enbart en mellangårdsplastik som jag gjorde iof. På pappret står det perinealkroppsrekonstruktion med bakre plastik. Som jag förstod det så öppnade hon i bakväggen och sydde ihop de avslitna muskelfästena och sedan sydde ihop bakväggen igen. Tog inte bort någon vävnad. Trodde man alltid gjorde så, men där ser man... Hon har inte sytt i några blygdläppar och det syns inte att jag är opererad överhuvudtaget. Tyvärr lossna stygn i slidöppningen bak mot rumpan så det har blivit en liten grop där vilket inte har någon funktionell betydelse och inget som hon vill åtgärda igen då det är stor risk att det går upp igen pga stor påfrestning där. Stör mig inte, så helt ok.

Kanske man blir lite trängre om man använder blygdläpparna? Men i vilket fall måste ju musklerna sys ihop om de är av.

• Minnie7

Och angående sex- känner ju också som friktion emot något jag inte har så mkt känsel i. Har aldrig haft så mkt njutning av sex via samlag så just den biten för mig är ok. Skulle dock önska att jag blev lite trängre i mynningen...

• Minnie7

På mig tog inte Eva (i Linköping) bort någon slemhinna men det är ju inte säkert att jag hade för mkt. Antar att det är lite olika.

Jag kände även innan förlossningen avföring genom slidväggen men inte så mkt och så långt ner som jag gjorde efter den. Då låg nästan avföringen som ett lock över slidmynningen. Så läskigt. Nu känner jag den också, kanske lite mer än innan förlossningen, men helt normalt tror jag. Inget som stör mig iaf och inte så långt ner. Nu är det i bakväggen så att säga.

Stinsen- kan du inte ringa till Linköping och kolla hur det går? Om Eva är i tjänst eller så. Undrar hur ditt landsting ställer sig till op där i och för sig, när Katarina redan skickat en op anmälan...

• Minnie7

Lycka till imorgon Stinsen! Och kom ihåg att inte lyfta mer än ett mjölkpaket i minst 5 veckor postop!

• Minnie7

Stinsen- men undra om det inte automatiskt blir en bakre plastik också. De måste ju öppna i bakväggen för att komma åt musklerna. Fråga det också.

• Minnie7

Jag hade också rejält ont den första veckan men fick ändå en hel del mediciner utskrivet. Dels starka alvedon, voltaren samt en morfintablett. Grymt bra. Sedan laxerande till magen. Tyvärr vilade inte jag heller så mkt som jag hade önskat hade en 1 åring hemma då som krävde en del, mammiga barn som inte tillät mig vila osv. Men om jag hade kunnat hade jag legat i sängen mer eller mindre en hel vecka.

• Minnie7

Hade inget återbesök heller inplanerat men blev ett ändå pga min blödningskomplikation. Sjukskrivning i 5 veckor.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder