Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Fröken Smilla- nej, slidan försnävas inte inuti utan det är själva mynningen som blir snävare.
Fröken Smilla- nej, slidan försnävas inte inuti utan det är själva mynningen som blir snävare.
MsC- jag hade ganska obehagliga samlagssmärtor i ett år efter op. Det har blivit bättre nu och känns inte alltid. Kan säkert vara så att det behöver gå lång tid ibland.
Cox orange-
Ja, det var jag som fick en blödningskomplikation 11 dagar postop. Blödde 1.5-2 liter och det är en hel del, speciellt när man inte är gravid och har en ökad blodvolym.
Min första tanke är- vad menade Eva kunde göras åt dina problem? Hade hon några förslag?
Jag har ju haft "turen" att inte kissat ner mig spontant eller haft problem att tömma blåsan så på mig funkade ju en TVT rent inkontinensmässigt. Förstår att du känner dig tveksam till en TVT eftersom det kan leda till ännu mer problem att tömma blåsan men det borde ju finnas något annat isf. Hade Eva några förslag?
En kunnig urogynekolog vore ju toppen men vilka är dem? Var ju själv i kontakt med en Martin Stjernquist (tror jag det var) i Malmö. Han hade skrivit en del som urogyn men jag vet inte hur han är och ffa kunde man bara komma till honom via remiss från sitt egna landsting.
Hemligkvinna-
Hur funkar det om man höjer hela livmodern? Dras allt annat också upp då?
Förebyggande mot urinläckage är väl tills vidare att gå regelbundet och kissa var 3-4 timma och att sitta där i lugn och ro.
Usch vilket deppigt besked... Det bara måste finnas något att göra!!!
Cox-
Så du skulle bli hjälpt av en framväggsplastik?
Stinsen- har också svårt att liksom känna att jag kissar. Jag har kopplat det till att urinröret liksom är utanför kroppen jämfört med att det tidigare finns inuti slidmynningen.
Ja, det är verkligen spridda skurar ibland.
HK- vad skönt ändå att din livmoderop kanske ändå blir verklighet. Får väl försöka se det så. Hoppas att allt går smidigt med allt kringarbete bara.
Usch, nu börjar jag bli nervös. Ska ju till Eva i Linköping imorgon och även om jag litar på henne helt och fullt är det så jobbigt att bara dra upp allt igen. Kommer lipa massor och vara totalt slut sedan.
HK- jag tror också att livmodern åkt ner en bit men att den har landat mer bakåt och inte rakt ner som hos många andra. De ser inget livmoderframfall värt att överhuvudtaget operera tyvärr men känslan är ju helt klart att man bara vill ta hela paketet och dra det uppåt igen. Tappen är väl 2-3 cm in men lutar kraftigt bakåt.
Lunch stopp på väg till Linköping. Folke Flam klingar bekant. Har nämns ofta i framfalls sammanhang. Jag op mitt bakre i lokalbedövning och det tog ca 30 minuter så det låter rimligt i mina öron.
Visst känner jag mig lite mindre just i slidmynningen men fortfarande stor inuti. Ingen tight känsla här inte