• Krusbär

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

LillaD och Mama: Håller med Mama om att man nog inte ska gå efter en bok... Jag vet flera som fått mage tidigt (v 12+) och de är blandat långa/smala, korta/normala. Det beror nog också mycket på hur man klär sig. Om jag skulle gå i tajta kläder eller mammakläder som framhäver magen skulle jag se MYCKET gravid ut sen flera veckor tillbaka. Samtidigt kan jag dölja det väldigt bra med rätt klädsel. Jag är 163 cm lång, normalviktig och har bakåtlutad livmoder (ska det inte synas senare då?).

Franka: Härligt med lite kickar! När har du BF?

• Krusbär

a80: Usch för oro! Räkan kanske blev lugn av massagen? Hoppas att det känns bättre idag!

DND: Kramar till dig, det är inte rättvist! Men snart borde det vara er tur.

Mama: Här är en till med framvägg! (Läskigt ord! )

LillaD: Jag år också en massa saker jag inte brukar i början, och gör väl fortfarande... Läsk, godis och andra sötsaker, pizza... Lite befriande också!

Vinkar till de kriminella som vågat sig tillbaka!

• Krusbär

Josho: Det beror ju lite på vad du behandlas för. Vad tror di själv är ditt/dina problem? För egen del misstänkte jag att problemen uppstod tidigt, hade fått tidigt mf och hade alltid spottings i lutealfasen. Därför ville jag också börja medicinera i god tid innan plus. Tog 1 Trombyl från strax efter mensen och 1 progesteron från två dagar efter äl. Vid plus tog jag 2 Trombyl (till v 12) och 2 progesteron (Crinone) till v 14.

Poppy: Kul att se dig! Det kommer säkert att gå bra på hysteroskopin!

• Krusbär

Mama: Nej, j-la skitblödning! Hade ju själv en sån förra veckan och tyckte att det var lika bra att kolla med ul för att slippa oron. Var väl mest orolig för att det skulle börja "hålla på" igen (hade ju så v 4-9) men det blev inget mer. Om du kan släppa det är det säkert ingen fara, men om det blir jobbigt är det skönt att få en koll. Då är ul bättre än bm! Kram

• Krusbär

Copycat: Jag tog progesteron (crinone) cykeln innan jag blev gravid sist. Började ca två dagar efter äl. (Det är viktigt att veta att äl har varit för progesteronet kan annars göra att äl uteblir.) För mig påverkade det mensen på så sätt att den kom senare än vanligt, nästan fyra dagar efter sista proggen. Jag tog dem till dag 15 efter äl och slutade då när testet var negativt. Cykeln efter det blev även äl försenad några dagar.

Spritit: Tråkigt! Har tyvärr inget annat förslag än Bling, att försöka igen... Kram

• Krusbär

Ang. omega-3 i kombination med blodförtunnande, så tog jag upp den frågan här för några veckor sen. Kom fram till att omega-3 (i rekommenderad dos) och en låg dos Trombyl (1/dag) inte var farligt. Har heller inte märkt någon ökad benägenhet att blöda (brukar annars lätt blöda näsblod). men det är nog som sagt bra att hålla sig till låga doser.

Idun: Hoppas att du mår bättre idag!

LillaD: Tummar till dig och mini idag, vännen!

• Krusbär

LillaD: Grattis till 13+! Det är stort! Du får vara snäll mot dig själv nu och ta en dag i taget, glädjen kommer nog förr eller senare ska du se.

Idun: Mysigt med hicka!

Bettan: Hoppas verkligen att du får en vettig utredning och klara besked snart!

speransa: Beklagar mf. Som andra skrivit är ju prog vanligt att ta "för säkerhets skull" om inte annat. I mitt fall tror jag att det var viktigt pga "svag" lutealfas. Men det skadar inte annars heller som sagt. När det gäller tunn slemhinna så är jag osäker på hur det funkar. Progesteron är ju viktigt för att bygga upp och "behålla" slemhinnan, men jag tror att även östrogen är viktigt för uppbyggnaden. Man kan iaf få tunn slemhinna vid brist på östrogen. Har du tagit olika hormonprover?

Vinkar till er andra (och Cias mage... )

• Krusbär

lillaD: Fredag den 13 är det UL! Börjar bli lite smått nervös! Därefter ska jag nog outa på jobbet. Har ju haft väldigt bylsiga kläder, så jag vågar inte helt plötsligt ha avslöjande kläder och "få mage" över en natt. Får väl hitta nån bra nivå därimellan. Har du nåt mer ul inplanerat innan rutin-ul?

• Krusbär

Mamarazzi: Tack vännen! Faktum är att när vi gjorde KUB:en sa faktiskt bm ungefär så, och det är ju precis vad man vill höra! Hon visste vad hon gjorde. Hur mår du och mini-mama?

Cia: Tigrar har ju supermysiga magar!

Speransa: Reumatism räknas väl som en autoimmun sjukdom? Alltså större risk för immunoligiska problem.

• Krusbär

lillaD: Ja, vissa har nog redan anat när jag gått i mina bylsiga kläder och inte vill träna... Men det gör ju egentligen inget. Hoppas att dina fem veckor till ul går snabbt! Själv fick jag vänta sex veckor mellan ul och det var lååång tid! Min bm ville inte lyssna på hjärtat i v. 15, men det verkar vara väldigt olika hur de resonerar kring det. Du får försöka se magen som en bekräftelse om inte annat!

Irma: Har du läst dr Beers bok? Där står bla att mf (graviditet) kan trigga igång immunologiska problem.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8