• mamarazzi

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Fråga:
    Läste detta på 9 månader:
    "Kvinnor som har normal sköldkörtelfunktion men har antikroppar mot sköldkörtelhormon löper dubbel risk för missfall."

Är det något man kan testa? Om man har antikroppar mot sköldkörtelhormon alltså?

• mamarazzi

Åh vilken härlig fest ni haft i natt!! Cia hur såg det ut på morgonen då du vaknade kl 6:30? Hade de städat ordentligt eller såg det ut som ett krig hade dragit fram med serpentiner och confetti?

Linan: GRATTIS GRATTIS GRATTIS! Åh så underbart! Åh vad vi behöver solskrens historier här. dansar lite.

Poppy: åh vad bra att jobbångesten la sig. Får se hur det blir med min. Ska inte jobba imorgon heller pga att jag ska till VC igen för blogprover pga min höga snabbsänka sen i torsdags. Sen får vi se hur jag känner mig på tisdag. UFF!
    Visst var det galet att hon skrek blindtarmen?! Som om jag inte var hispig nog. Men jag lugnade mig ganska snabbt för blindtarmen är det INTE.

Sissela: åh omega-3 har jag inte alls tänkt på. Fasen vad bra att du läser bakåt och tipsar. Ser fram emot mer fakta om detta. Får springa och handla genast (snart äter man ju ett helt j-vla apotek!! jag knaprat folsyra också som ju också är SUPERviktigt).

EGO frågor:
    1. Hur har ni tagit prog? Fram eller bak? Tycker det kladdar enormt när man tar det fram... hälften kommer ju ut speciellt nu när jag hostar. :-S
    2. Hur har ni gjort med sex och träning när ni varit gravida? Jag tror jag ska lägga det på hyllan till vecka 12...

• mamarazzi

Och hur bövelen stavas serpentiner och konfetti? Inte märks det idag att jag hade 5:a i svenska inte...

• mamarazzi

Tack för alla svar. Men ger proggen lika stor effekt bak som fram? Känns som att den kommer närmre när man tar fram liksom.

• mamarazzi

Tack för alla era svar!
    Jag har ju bara haft tidiga mf i vecka 5-6 samt ma i vecka 9-12 men då har graviditeten avstannat i vecka 5-6. Därför känner jag mig (nog vi får se hur det blir) rätt säker efter vecka 12 och börjar nog ha sex och träna lite smått då. Jag har ju även haft en fullgången graviditet och då både tränade och sexade jag och allt gick bra då.

Snozie skrev 2009-01-11 18:34:10 följande:
    Mamarazzi- Tog bak...Vad gäller träning och sex så har jag fortsatt att gå långa promenader så länge jag orkade. Har haft sex som vanligt men han har inte fått komma i mig....för att tala klarspråk... . Har heller inte badat varken hemma eller på badhus.
    Hum....men är det själva spermierna som är boven? Jaag trodde att det var att man var där och "härjade runt" Så att säga. Sedan har ajg fått för mig att kvinnans orgasm kan vara mindra bra för det blir ju typ massa sammandragningar. Eller?! För om det bara är spermierna som är problemet är ju det lätt att lösa!
  • mamarazzi

Hej tjejer,
    Här sitter jag och hostar i soffan fortfarande. Suck! var på VC idag dock och snabbsänkan hade gått ner så jag slapp penicillin igen! Hurra! Det var jättebra för eftersom jag just ätit Kåvepenin sa hon att det var bäst om jag slapp eftersom de andra pencillinen inte var lika bra när man är gravid(?).

När jag kom hem så ringde jag RMC i Malmö (har ju fortfarnade inte fått mina provsvar) och det visade sig att de inte fått in några provresultat alls! Hur trött blir man. ARGH! Nu har jag ju inte ens någon tid där och hon som jag pratade med trodde att väntetiden var några månader. SUCK! ja ja, det verkar som om jag får fortsätta gå hos min "favvo" läkare (hon i Lund som vill att missfallen ska vara dokumenterade) under denna grav (hon har erbjudit mig ett vul i vecka 6+4 så det är ju toppen) och strunta i alla prover under denna grav. Blir det inte att det går vägen nu så får jag väl ta tag i allt igen efter nästa mf. Uff så trött jag blir...

londonfredrika: Låter som du blöder länge. Så länge har jag aldrig blödigt efter ma men jag har alltid fått cytotec. Bra att du ska till KK på onsdag för då kan du ju fråga då.
    Ang. ålderskravet (som jag inte tror jag har kommenterat) tycker jag är helt idiotiskt men sanningen är ju att du inte har haft 3 mf ännu så även om du varit 23 år så hade de ju inte gjort en utredning. Vi får hålla alla tummar vi har att du slipper ett 3:e mf. Jag vill också berätta att jag har haft 3 mf nu på raken "trots" att jag har en dotter sen tidigare med SAMMA man. Så bara för att du har ett barn innan så behöver det ju inte betyda att era barn nu beror på att det är med en ny man.

DND och Idun: Åh tror ni vi kan få något bidrag att dra igång en egen? Då kan vi ju använda pengarna till att ha träffar!!!

Jag har skrivit upp tomatjuice och markrill i tomatsås på min handlingslapp!!

Vem var det som frågade mig om jag tagit progesteronprov på dag 21?? det har jag inte gjort och inte ens hört talas om. Är det vanligt att göra det? Gör man det för att kolla ifall man har nog med eget progesteron eller varför?

• mamarazzi

LF: det ska ju inte stå "inte betyda att era BARN nu beror på att det är med en ny man." utan er MISSFALL såklart. Sorry!

• mamarazzi

DND: Men då är det ju inte så stor mening att testa prog. halten om man ändå tar proggisarna i vilket fall som helst?! Då lägger jag det på hyllan. Phu, skönt. En sak mindre jag måste hispa mig om.
    Ang. prog. så har jag inte tagit innan så jag vet inte hur du ska göra...

Sitter här och vet inte om jag ska berätta på jobbet eller inte... Jag jobbar på en liten arbetsplats med endast 5 per (inkl mig) och de vet om alla mina tidigare mf. Därför hade det känts helt naturligt att berätta nu så att de vet om att jag kommer att vara upp och ner i humöret och att jag a. kommer få mf snart och sjukskriva mig en stund eller b. kommer få barn i september.
    MEN det känns helt knas att berätta. Det känns liksom inte som om det är på riktigt... vet inte varför. Suck! har tidigare också berättat tidigt för min mamma men denna gången känner jag inte alls för det. Tänker vänta till efter vul i vecka 6+4.

Förvirrad? japp.

• mamarazzi

DND: Tack för svaret. Japp du har rätt. Jag mailar dem nu och berättar. Känns lättare via ett mail så jag slipper de där "hurra! grattis!" och alla kramarna som jag inte alls vill ha. Jag jobbar framför en dator så inget farligt precis men jag är livrädd för att jag ska stressa upp mig och att det ska vara dåligt. Kanske att jag ska be om att få jobba hemma någon/några dagar i veckan?

Lycka: jag är i 4+4 idag så precis om 2 veckor. Känns som om tiden dit kommer att KRYPA fram men bra att jag får ett så snart ändå.

• mamarazzi

MB: Fasiken vad stark du verkar! Men en bra äggledare är allt man behöver ellr hur!? KRAMAR
    När åker ni till Goa? får jag följa med?

Poppy: jo jag mailade och berättade. Känns bättre. men nu har jag ångest över att jag inte berättat för min mamma när jag berättat på jobbet. Känner bara att jag inte orkar ha henne oro med liksom...vet inte. Men hon kommer ju bli jätteledsen om jag sedan plötsligt berättar att jag fått mf. Men det skönaste hade varit att vänta 2 veckor och sen berätta efter det (lyckade!) vulet. Men tänk om det inte är lyckat då... ARGH!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8