• entjej

Omega 3

Är det bra att ta omega 3 för att få bättre blodcirkulation och motverka så mikroproppar som tydligen ibland kan leda till missfall? Eller kan för mycket omega 3 leda till att man börjar blöda i livmoderna och man får missfall därför. Vet någon vilken dos som är lämpligt? Har sökt jättemycket på nätet men hittar inte någon direkt rekommendation för gravida. Har hittills tagit pharbio omega 3 forte, en kapsel per dag. Man får då i sig 700 mg omega 3. Funderar på att byta till mumomega. Då får man i sig 340 omega 3 och ca 30 omega 6. Men då är det nästan bara DHA som är bra för fostret men det är tydligen viktigare om några månader. Jag plussade för ca en vecka sedan. I Pharbio är det 220 DHA men också 350 EPA vilket tydligen är bra för blodcirkulationen om jag förstått det rätt.

Vet någon något om vilken dos omega 3 som rekommenderas för gravida?

• Svar på tråden Omega 3
  • entjej

JAG är BÄST skrev 2008-12-01 10:52:19 följande:

Min datorn flippade ut av länken. Tillbaka efter 1/2 timmes jobb med datorn. Jag hann dock se att det handlade om påverkan på barnets intelligens. Jag undrar om omegas 3 ev. påverkan på missfall. Men tack ändå.
  • Blå Flygare

Jag fick rådet av min BM att INTE ta omega3 under de första 12 mån pga ökad blödningsrisk (samma anledning att man inte ska ta magnecyl, så det låter ju rimligt).
    Man ska också sluta ta ca 1 mån innan BF.

• Dimitra
    Blå Flygare skrev 2008-12-01 12:04:06 följande:
    Jag fick rådet av min BM att INTE ta omega3 under de första 12 mån pga ökad blödningsrisk (samma anledning att man inte ska ta magnecyl, så det låter ju rimligt). Man ska också sluta ta ca 1 mån innan BF.
    Hur länge var du gravid som inte tog Omega 3 de första 12 månaderna men ändå hann sluta en månad innan BF?
    The Dimitra universe.
  • Blå Flygare
    Dimitra skrev 2008-12-01 12:05:59 följande:
    Hur länge var du gravid som inte tog Omega 3 de första 12 månaderna men ändå hann sluta en månad innan BF?
    Oj, 12 veckorna så klart.

Kan tillägga att jag tog omega3 innan dess förra grav som slutade i mf. Denna gången väntade jag nog till v 20 för det blev inte av att ta.
  • entjej

Har surfat runt nu minst åtta timmar sammanlagt. Hittar inga råd någonstans. Ringde livsmedelsverket. De visste inte ens det var blodförtunnande. Ringde en barnmorska på v.c. De visste inget men rent generellt avråder de från naturläkemedel.

Men om det är farligt att ta omega 3 även i liten dos då borde det vara farligt att äta lax också. 100 gram lax innehåller ca 1 g omega 3. Det blir 3 gram i veckan. (Dosen omega 3 jag tar nu är 0,7 g per dag.) Odlad kanske mindre dock, hälften så mycket har jag hört.

Jag vill gärna åt en LITEN blodförtunnande effekt. Blod blir ju tex tjockar av stress, som jag får attacker av på natten så vill gärna motverka det. Frågan är hur blodförtunnande omega 3 är.

Det finns dom som får en LITEN dos acetylsalicylsyra (vad heter du nu igen?) utskriven för att minska risken för proppar också.

• Pimpinellan

Kan verkligen inte tro att det är farligt. Då skulle det stå en varning på förpackningen att man inte bör äta om man har problem med för tunt blod. Trombyl är mycket mer blodförtunnande än omega3 och det får som sagt ALLA som gör IVF i Falun och de har väldigt hög graviditesstatistik.

• JAG är BÄST

www.nyfikenvital.org/

"Modern för över omega-3 till fostret
    Under graviditetens sista månader förs stora mängder omega-3-fettsyror över från modern till fostret just för att möjliggöra utvecklingen av hjärnan. Processen fortsätter under amningen genom att mjölken är rik på en långrad viktiga fettsyror.

Undersökningar har visat att mängderna som överförs är så pass stora att moderns hjärna tillfälligt kan minska lite i vikt. Under graviditeten är det därför viktigt att äta en kost rik på alla viktiga näringsämnen.

Värt att tänka på är att mycket av den fisk som säljs, liksom troligen en del fiskolja, innehåller miljögifter. Miljögifterna är skadliga både för modern och fostret. Det räcker därför inte bara att tänka på kosten. Dessutom krävs att du är mycket observant i butiken."

Så TS och Blå Myran, ¨ni bör äta Omega-3 hela eeran graviditet.

Svar på tråden Omega 3