• entjej

Omega 3

Är det bra att ta omega 3 för att få bättre blodcirkulation och motverka så mikroproppar som tydligen ibland kan leda till missfall? Eller kan för mycket omega 3 leda till att man börjar blöda i livmoderna och man får missfall därför. Vet någon vilken dos som är lämpligt? Har sökt jättemycket på nätet men hittar inte någon direkt rekommendation för gravida. Har hittills tagit pharbio omega 3 forte, en kapsel per dag. Man får då i sig 700 mg omega 3. Funderar på att byta till mumomega. Då får man i sig 340 omega 3 och ca 30 omega 6. Men då är det nästan bara DHA som är bra för fostret men det är tydligen viktigare om några månader. Jag plussade för ca en vecka sedan. I Pharbio är det 220 DHA men också 350 EPA vilket tydligen är bra för blodcirkulationen om jag förstått det rätt.

Vet någon något om vilken dos omega 3 som rekommenderas för gravida?

• Svar på tråden Omega 3
  • entjej

JAG är BÄST skrev 2008-12-01 10:52:19 följande:

Min datorn flippade ut av länken. Tillbaka efter 1/2 timmes jobb med datorn. Jag hann dock se att det handlade om påverkan på barnets intelligens. Jag undrar om omegas 3 ev. påverkan på missfall. Men tack ändå.
  • entjej

Har surfat runt nu minst åtta timmar sammanlagt. Hittar inga råd någonstans. Ringde livsmedelsverket. De visste inte ens det var blodförtunnande. Ringde en barnmorska på v.c. De visste inget men rent generellt avråder de från naturläkemedel.

Men om det är farligt att ta omega 3 även i liten dos då borde det vara farligt att äta lax också. 100 gram lax innehåller ca 1 g omega 3. Det blir 3 gram i veckan. (Dosen omega 3 jag tar nu är 0,7 g per dag.) Odlad kanske mindre dock, hälften så mycket har jag hört.

Jag vill gärna åt en LITEN blodförtunnande effekt. Blod blir ju tex tjockar av stress, som jag får attacker av på natten så vill gärna motverka det. Frågan är hur blodförtunnande omega 3 är.

Det finns dom som får en LITEN dos acetylsalicylsyra (vad heter du nu igen?) utskriven för att minska risken för proppar också.

• entjej
    Svar på #10
    Jo, jag har förstått det är bra för fostrets utveckling. Men jag undrar hur stor den blodförtunnande effekten är med tanke på missfall. Lite blodförtunnande kan tydligen skydda mot micro blodproppar som annars kan leda till missfall. Mycket blodförtunnande kanska kan leda till blödning och därmed missfall.

Ska kolla dina andra länkar också.
  • entjej
    Pimpinellan skrev 2008-12-01 13:14:28 följande:
    Kan verkligen inte tro att det är farligt. Då skulle det stå en varning på förpackningen att man inte bör äta om man har problem med för tunt blod. Trombyl är mycket mer blodförtunnande än omega3 och det får som sagt ALLA som gör IVF i Falun och de har väldigt hög graviditesstatistik.
    Fast hur länge får de trombyl i Falun? Sökte runt här på FL och fick fram uppgiften 2 veckor. Så i så fall tar de det ju inte så länge. Fast en del får som sagt fortsätta med t ex trombyl mot upprepade missfal pga microblodproppar. Men okey, du säger i varje fall att trombyl är mycket mer blodförtunnande än omega 3. Okey, jag har inte hittat någon uppgift om det. Vet du det eller utgår du ifrån att det är så för att det borde vara så (jag håller med om att det borde vara så)
  • entjej
    Dimitra skrev 2008-12-01 16:25:18 följande:
    Tyvärr inte. Är fiskallegiker så här är kunskapen egentligen ett stort svart hål för mig Från det lilla jag läst mig till så är det i alla fall rekommenderat att oljan innehåller så lika andelar DHA och EPA som möjligt. Samt så klart så lite tungmetaller som det går. Mumomega skulle jag aldrig ta om jag kunde äta fiskolja. Dels så finns ingen info om tungemetaller, dels är proportionerna mellan fettsyrorna lite ojämn. Jag skulle välja Eskimo om jag kunde. De har låga värden på tungmetaller samt att härskningsbenägenheten är låg. Eskimo innehåller också E-vitamin som man vet ökar blodcirkulationen. Bra för livmodern Ramlade över det här:"En expertgrupp finansierad av EU rekommenderar fiskolja till gravida kvinnor. Omega-3 kan göra att förlossningen underlättas och det kan också förbättra barnets utveckling.Kommittén är sammansatt av experter från de två EU-finansierade projekten 'Early Nutrition Programming' och 'Perinatal Lipid Nutrition'. Deras rekommendation är att gravida kvinnor bör ta 200 mg DHA per dag."Artiklarna kom ut i nu september 2008 så det kan hända att SLV ändrar sina rekommendationer....snart
    Varför bör fiskoljan innehålla lika andelar EPA och DHA?
  • entjej

JAG är BÄST skrev 2008-12-01 16:31:00 följande:

Omega-3 är blodförtunnande, JA!. Men inte till den grad att den framkallar mf.Förhindrar ökande av NK celler som orsakar MF, samt blådnader som man kan ha/få på livvmoderväggenoch gör så att det är svårt för ägget att färsta.Så TS för att maximera chanserna att bli gravid samt att ha en bra graviditet så ska man äta Omega-3Det finns massor av Omega-3 trådar. Bara att leta reda på dom så ser du vad det finns för info.
    Jag har letat och letat. Jag har inte hittat någon rekommendation om dos när man är gravid...Inte här på FL och inte någon annanstans heller. Men det minskar alltså NK-celler också. Vad är blådnader?
  • entjej

JAG är BÄST skrev 2008-12-01 16:31:00 följande:

Omega-3 är blodförtunnande, JA!. Men inte till den grad att den framkallar mf.Förhindrar ökande av NK celler som orsakar MF, samt blådnader som man kan ha/få på livvmoderväggenoch gör så att det är svårt för ägget att färsta.Så TS för att maximera chanserna att bli gravid samt att ha en bra graviditet så ska man äta Omega-3Det finns massor av Omega-3 trådar. Bara att leta reda på dom så ser du vad det finns för info.
    Vet du hur blodförtunnande det är, t ex i jämförelse med trombyl?
  • entjej
    Dimitra skrev 2008-12-01 16:32:12 följande:
    Alltså jag minns inte riktigt...det är ett tag sedan jag läste det. Kommer ihåg det för att jag hajade till då nästan ingen kapsel har lika andel. Ska se om jag hittar åt stället jag läste det.
    Tack, det vore bra!
  • entjej
    Dimitra skrev 2008-12-01 16:45:57 följande:
    Jag hittar det inte så du kan nog bortse från det
    Okey . TAck ändå!
  • entjej
    Svar på #11
    Dimitra skrev 2008-12-01 16:25:18 följande:
    Tyvärr inte. Är fiskallegiker så här är kunskapen egentligen ett stort svart hål för mig Från det lilla jag läst mig till så är det i alla fall rekommenderat att oljan innehåller så lika andelar DHA och EPA som möjligt. Samt så klart så lite tungmetaller som det går. Mumomega skulle jag aldrig ta om jag kunde äta fiskolja. Dels så finns ingen info om tungemetaller, dels är proportionerna mellan fettsyrorna lite ojämn. Jag skulle välja Eskimo om jag kunde. De har låga värden på tungmetaller samt att härskningsbenägenheten är låg. Eskimo innehåller också E-vitamin som man vet ökar blodcirkulationen. Bra för livmodern Ramlade över det här:"En expertgrupp finansierad av EU rekommenderar fiskolja till gravida kvinnor. Omega-3 kan göra att förlossningen underlättas och det kan också förbättra barnets utveckling.Kommittén är sammansatt av experter från de två EU-finansierade projekten 'Early Nutrition Programming' och 'Perinatal Lipid Nutrition'. Deras rekommendation är att gravida kvinnor bör ta 200 mg DHA per dag."Artiklarna kom ut i nu september 2008 så det kan hända att SLV ändrar sina rekommendationer....snart
    Fast på just Eskimo står det av någon anledning att man inte bör ta dom om man är gravid eller ammande. Man undrar ju varför för ex ACO:s står att det går bra att ta om man är gravid eller ammande...Producenterna verkar vara lika förvirrande som jag...
  • entjej

När jag surfade runt kom jag på en slump till mer information om detta med högt HB och ökad risk för blodproppar. De ansåg att gränsen är redan vid 146. Jag har alltid haft över 140 i HB. Jag hade 148 senaste gången jag kollade för några år sedan. Jag ska försöka se om jag kan få testa mitt HB snarast. I varje fall till dess tar jag omega 3 pharbio omega forte, 1 kapsel som är 0,7 g omega 3.

Här är länken till infon jag såg:www.niomanader.se/content.asp

Eftersom jag hade ett missfall i april så vill jag gärna kolla upp detta.

• entjej

Pratade med en hos tillverkaren till Pharbio omega 3 idag. Han sa det inte finns riktig forskning hur mycket omega 3 tunnar ut blodet. Det finns rapporter om samverkan med Waran. Han sa det är olika hos olika människor hur mycket det tunnar ut. Han sa att ifall han tar 3 Pharbio omega 3 per dag så börjar han blöda näsblod efter en vecka. Pharbio omega 3 är ju koncentrerad omega 3. Jag tar ju bara en. Han sa det borde räcka om jag tar en varannan dag eller var tredje dag. Vadå är det farligt att ta varje dag om man är gravid. Nej, sa han då men det räcker med en varannan dag...Hmm... Lite dubbla budskap där..Får se hur jag gör...

• entjej

Det verkar vara en myt att odlad lax innehåller så lite omega 3 i jämförelse med vild lax. Eller också så undrar jag hur mycket omega 3 vild lax innehåller.

Köpte regnbågslax igår där det stod omega 3 på så det var nog någon lax med extra mycket. Där fanns en innehållsförteckning och per 100 g lax innehåller 2,9 g omega 3. Varje laxbit är 125 gram så det blir alltså 3,6 gram omega 3 PER laxbit.

Nu var ju det märket extra reklam för omega 3 så jag sökte efter en undersökning på nätet. Här är en undersökning. www.testfakta.se/img/2008/7/23/48072.pdf Antar det på odlad lax. Den mesta laxen verkar innehålla ca 2 g omega per 100 gram lax.

Jag som varit så bekymrad om jag ska våga ta en kapsel på 0,7 g omega 3 per dag har idag ätit en HALV laxbit. Bara på den halva laxbiten fick jag alltså i mig 1.8 gram omega 3. Hoppas det inte är någon fara när jag ätit kapslar de andra dagarna. Idag tar jag ingen kapsel och inte imorgon heller.

Är det någon som vet hur fort omega 3 fördelas i kroppen och hur fort det utsöndras? Spelar det någon roll om man tar en mindre dos varje dag eller om man äter lax två gånger per vecka. Två hela bitar regnbågslax omega 3 per vecka skulle ju ge 7,2 gram omega 3 per vecka.Det blir 10 kapslar av min högkonctrerade omega 3 på 0,7 g omega3/kapsel per vecka...

Förresten...väldigt vad mycket omega 3 rapsolja och becel innehåller....visserligen från växtriket och det kanske tydligen inte alltid kan omvandlas till EPA och DHA men i varje fall...kanske lika stor effekt på blodet?

• entjej

Dimitra skrev 2008-12-03 17:44:51 följande:

Eftersom Omega 3-fettsyrorna förstörs i värme så har du inte fått i dig exakt samma mängd som finns i råa fisken så du behöver knappast oroa dig för överdosering.Fisk är inte lika känslig för upphettning eftersom inte hela biten blir upphettad så hårt. Oljor och Becel-stekmargarin däremot som används i matlagning däremot ger inte så imponerande mängd. Oljor ska vara kallpressade och serveras kalla
    Jag tänkte främst på fisken. Och jag har inte becel- stekmargarin utan bordsmargarin. Ja, jag har kallpressad rapsolja.
  • entjej

Dimitra skrev 2008-12-03 22:22:01 följande:

Ja, men som sagt kan du inte översätta siffran på förpackningen rakt av till det du får i dig. Du får ett visst svinn i uppvärmningen
    Hur mycket svinn då da? Jag ugnsteker.
  • entjej
    Svar på #35
    Om du inte vet hur mycket omega 3 som försvinner från laxen kan du ju inte säga att jag inte behöver oroa mig för överdosering!

Imorse när jag vaknade blödde jag på fingret, från en veckas gammal sårskorpa. Nu är jag riktigt orolig. Hoppas jag inte fått i mig för mycket omega 3 så jag blöder ut min livmoderslemhinna.
Svar på tråden Omega 3