JAG är BÄST skrev 2008-12-01 14:25:41 följande: Tyvärr inte. Är fiskallegiker så här är kunskapen egentligen ett stort svart hål för mig
Från det lilla jag läst mig till så är det i alla fall rekommenderat att oljan innehåller så lika andelar DHA och EPA som möjligt. Samt så klart så lite tungmetaller som det går. Mumomega skulle jag aldrig ta om jag kunde äta fiskolja. Dels så finns ingen info om tungemetaller, dels är proportionerna mellan fettsyrorna lite ojämn.
Jag skulle välja Eskimo om jag kunde. De har låga värden på tungmetaller samt att härskningsbenägenheten är låg. Eskimo innehåller också E-vitamin som man vet ökar blodcirkulationen. Bra för livmodern
Ramlade över det här:
"En expertgrupp finansierad av EU rekommenderar fiskolja till gravida kvinnor. Omega-3 kan göra att förlossningen underlättas och det kan också förbättra barnets utveckling.
Kommittén är sammansatt av experter från de två EU-finansierade projekten 'Early Nutrition Programming' och 'Perinatal Lipid Nutrition'. Deras rekommendation är att gravida kvinnor bör ta 200 mg DHA per dag."
Artiklarna kom ut i nu september 2008 så det kan hända att SLV ändrar sina rekommendationer....snart