Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år

Mirmis: Ok, ska inhandla märkpennor.

Ela: Vi har en lånad gammal antik växa-säng till J. Hon sov i den tre nätter (mer eller mindre) sedan blev hon förkyld och flyttade in till oss igen. Det var... ett bra tag sedan. Ska ta tag i det senare i vår, vill låta dagisstarten vara klar först så det inte blir alltför mkt nytt samtidigt för henne... Kanske inte spelar ngn roll, men är lite sjåpig emellanåt.
    Det roliga är att jag flera gånger läst i trådar här på FL att i börja är det inga problem att byta ut spjälisen då de små inte fattar att de kan kliva ur sängen - jo, men tjena! J är mästare på att klättra upp/ner/in/ut ut diverse saker/möbler.

Över till ngt helt annat.
    Jag har funderat lite över vissa personer som jag inte sett till på länge här i tråden, tänker på Gustie, Willma i Ängelholm, Rebmetpes bl.a. Ngn som har kontakt med dem och vet hur det är med dem?

• Billabong

Enbart ego idag...

Imorgon är det inskolningsdags för J på förmiddagen och nu är jag faktiskt mest lite exalterad och tycker det ska bli roligt att se henne där, tänker mig nämligen att hon kommer stortrivas. Hoppas jag känner likadant framöver, ffa när det sedan är "på riktigt" och vi ska jobba...
    Imorgon eftermiddag är det sedan dags för inskrivning på Barnmorskemottagningen. Jag ska ha samma bm som när jag väntade J och det känns himla bra. Nyfiken på vad vågen kommer visa på som startvikt... sannolikt ett ANTAL kg mer än förra gången.

Idag köpte vi en potta till J då vi har märkt att hon har ganska bra kontroll på "krystmuskeln" och döm om vår förvåning när hon faktiskt gjorde nr 2 på den efter kvällsmaten! Vi var två väldigt stolta föräldrar efter hennes bedrift!

• Billabong

Siggan: Hur gör man för att få barnet att kissa i pottan? Sätter henne i den då och då eller vad? Har inte riktigt läst in mig på ämnet än, men bra att kunna fråga en med specialintresse för området!

• Billabong

Stackars lilla Esther! Så tråkigt att höra att hon fortf. är dålig.
    Jag kommer att tänka på när J fick sin 5-månadersvaccination. På kvällen fick hon feber och dagen efter blev det både kräkningar och diarré... Först då gick det upp för oss att vaccinationen råkat tajmas med en klassisk maginfluensa. Kanske är det likadant för E? Man tänker ju främst på biverkningar av vaccinationen, men det KAN ju vara ngt annat... Prova lite allt möjligt, men om det är magåkomma har jag fått veta av sjukvårdspersonal att man ska undvika mjölkprodukter (iaf hos vissa barn) då det kan vara jobbigt för magen... Saft? Kex? Fruktpuréer? Bröd? Pasta? Annan favoritmat?
    Hoppas hon blir bättre snart.

Ego:
    Tack för lyckönsningarna inför inskolningen!
    Första dagen (= timmen... ) på dagis avklarad och J verkar gilla det skarpt även om hon nog gärna velat få vara mer med de andra barnen... De gick ut när vi kom så det var bara J och den andre nya pojken där idag. Hon sov uruselt inatt... dåligt tajmat.
    Nu mellanlandar vi hemma, J i sängen och jag här vid datorn innan det är BM-besök om en dryg timme. Typiskt nog kommer inte sambon ifrån jobbet så J får följa med. Hoppas hon inte är grinig när jag tvingas väcka henne för att äta lunch och gå iväg.

• Billabong

Glömde nog hälsa Tjet och Esther välkomna... Men det är ni så klart! Och Mae och Vilhelmina också!

Mae: Shit! J är fortf. en liten plutt i jämförelse med V. Hoppas hon kommer gilla dagismaten så hon inte sackar efter alldeles...

• Billabong

Och tack för gratulationerna för dagens dagispremiär. Hoppas på bättre nattsömn denna natten så att hon kan komma i rätt rytm.

BM-besöket gick bra. Inga sensationer har hänt sedan sist, mitt uträknade bf var samma som bm:s. UL om ett par veckor. Halvdåligt Hb redan nu dock, men ska inte gå på tunga artilleriet direkt utan börja med mitt val kvinna.

• Billabong

BjörnesMagasin skrev 2009-01-12 23:38:24 följande:

Här har vi också en liten tjej om man jämför med Vilhelmina och Bianca!! Vi ettårskontrollen mätte hon 77 cm och vägde 10370 gram!!
    Nästan samma som J - fast det var de värden hon hade på 15-månaderskontrollen... Liten tös.
  • Billabong

Hej!

Skriver väldigt lite här i dagsläget... Har kommit på efterkälken av ngn anledning.

Varm kram till Pyttis! Det är så fruktansvärt sorgligt när man förlorar sina älskade små fyrbenta familjemedlemmar... Kommer ju tyvärr kännas konstigt och tomt en tid framöver.

Varma kramar till er andra också!

• Billabong

Apropå födelsedagsfirande på dagis så har vi redan fått lite koll på det nu.
    När vi kom igår så var det en liten tjej som fyllde 2 år. Hon satt på en guldtron och hade guldkrona på huvudet. Alla barnen mumsade isglass, men J gillade det inte. Vem som stod för glassen är oklart, men jag tror det är dagis. Jag tycker faktiskt det är ok att fira födelsedagar lite så. I snitt är det ju en gång i månaden...

• Billabong

juni: Så härligt att tentan gick bra! Grattis! Är så imponerad av att du fixar att plugga en sådan utb. som småbarnsmamma.

Therese: Jag bävade säkert ett halvår innan. Visade sig vara bra förberedelse, för när det sedan var dags var min oro över och jag tycker mest att det är roligt att se hur Julia är när hon är där.

Inskolningen flyter på finfint. Julia verkar trivas kalasbra, men första lunchen som åts idag verkar inte ha varit så mättande, hon fick inte i sig så mkt mat...
    "Pysselmamman" har målat och prytt en fotoram idag som ska hänga vid hennes ytterkläder. Lagom pysselnivå.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år