• annca

Vrinnevi

Nå'n här som kan säga något positivt om Vrinnevi?
    Nå't som kan få mig att iaf kunna lägga av med den nojjan jag har inför att ev planera ett snitt...

Jag är alltså livrädd för att behöva åka till Vrinnevi. Rationellt? Nej. Inte annat än att det är i "fel" stad och längre hem till storasyster. Jag har bara dåliga historier från födande på Vrinnevi i öronen... (Det är väl bara de som fastnat) Jag är lika livrädd över att inte få plats på vanliga förlossningen i Linköping och behöva öka till Norrköping. Det är alltså inte bara snitt. Snitt i sig har jag inget alls emot att tänka mig.

(Min andra sak som får mig att instinktivt inte vilja planera snitt är att jag verkligen verkligen INTE vill veta vilket datum ungen ska komma... Så det vore skönt att kunna lägga *en* sak på hyllan iaf...)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Svar på tråden Vrinnevi
  • annca

Ingen som har något bra att säga...? Nu blir jag ju än mer ovillig...

• malla7

Jo, jag hade en bra förlossning på Vrinnevi. Det tråkiga var att pappan inte fick stanna så vi åkte hem efter en natt.

• Tingan

jag gjorde snitt där toppen personal, förstående bm och jätte gulliga på op. min man fick sova tre nätter med mig på bb!

• barnsäng

Här ska jag egentligen inte skriva då min erfarenhet av Vrinnevi är katastrofal. Men jag har också en underbar erfarenhet från kejsarsnittet med min dotter som jag valde att göra på VIN trots allt som hänt.

Men nu är det ju så att du faktiskt får välja själv var du ska föda. Om du berättar för dem att du inte vill till Norrköping så kan de inte tvinga dig. Det gäller bara att vara tydlig. Du kan till och säga om det är någon specifik läkare som du inte vill träffa så blir de tvungna att lyssna på dig. Vi har mer att säga till om än vi tror.

Oavsett vad du än väljer så önskar jag dig lycka till!

• annca

Mja... jo, vad gäller planerade snitt, så görs *alla* från regionen i Norrköping. Där har man inget val. Likaså om det verkligen är fullt på förlossningen, då *kan* de inte ta emot en (man vill ju bli så väl omhändertagen som möjligt också)

barnsäng skrev 2008-11-28 07:57:02 följande:
    Här ska jag egentligen inte skriva då min erfarenhet av Vrinnevi är katastrofal. Men jag har också en underbar erfarenhet från kejsarsnittet med min dotter som jag valde att göra på VIN trots allt som hänt. Men nu är det ju så att du faktiskt får välja själv var du ska föda. Om du berättar för dem att du inte vill till Norrköping så kan de inte tvinga dig. Det gäller bara att vara tydlig. Du kan till och säga om det är någon specifik läkare som du inte vill träffa så blir de tvungna att lyssna på dig. Vi har mer att säga till om än vi tror. Oavsett vad du än väljer så önskar jag dig lycka till!
    Men nu låter det som om jag iaf kan slippa åka dit *om* jag behöver snittas senare än tre dagar innan bf iaf... för då hinner de inte planera in det, så då kommer det att räknas som akut och göras här iaf.
  • barnsäng

annca: Efter det som hände min son på VIN så berättade de att man själv fick bestämma var man skulle föda nästa gång och jag utgår verkligen ifrån att det gäller alla och inte bara när det har hänt någonting drastiskt.

Jag hoppas att du får din vilja igenom i alla fall.

• barnsäng

maddelin: Ja i regel fungerar det så i vårdsammanhang. Det är större chans att få bra vård än att bli felbehandlad och tyvärr så hör jag till de som råkat ut för just felbehandling i grov form. Men om jag blir gravid igen så kommer jag ändå föda mitt tredje barn på VIN för sannolikheten att samma sak händer igen är nästintill obefintlig plus att jag väljer bort den personal som var inblandade i min sons död. På VIN finns en av Sveriges mest kunniga ultraljudsbarnmorskor och en verksamhetschef som är helt underbar i alla avseenden.

• Drömmerdrömmar

Jag fick en snitt på vrinnevi nu i år, den 12 juni, jag tyckte dem tog hand om mig jättebra.. sambon fick ju automatiskt sova med oss EN natt, men sen fick vi betala för att han fick sova ytterligare en natt pga av vissa anledningar (det behövs för att man ska få det), sista natten sov vi själva, vi åkte hem efter 3 dagar

• Amlin

Jag gjorde ett planerat snitt på ViN och hade en jättefin förlossning. Själva förlossningen gick smidigt, de lyssnade verkligen på våra önskemål, de var noggranna med att hålla oss informerade om vad som skulle hända osv. Däremot är jag, som många andra, kritisk till att sambon inte fick sova kvar mer än 1 natt.

Nu hoppas jag förstås på att min eventuella nästkommande bebis ska välja att inte ligga i säte så att jag slipper snitt, men annars har jag inga betänkligheter alls som att snittas på ViN igen.

Sen kan jag hålla med om att det är en konstig känsla att veta datumet innan. Samtidigt tror jag att ett planerat snitt är "lättare" att förlika sig med eftersom man vet om att det ska hända.

• FrökenFreja

Såg att denna tråd är en månad gammal men svarar ändå..

Jag hade min förlossning på Vrinnevi och har BARA gott att säga och jag hade en rejält omtumlande förlossning dessutom..
    Själva förlossningen var normal. Sköterskorna och läkarna var supertrevliga och bra och lyssnade på mig när jag hade ont.

Efter förlossningen, när jag skulle sys så fick jag ont över ögat och blev medvetslös i 15 min. Detta var troligen kopplat till min havandeskapsförgiftning. Detta minns jag ju inte själv men min sambo har berättat att på två röda så var rummet fyllt av folk och jag skjutsades i väg direkt till akuten. Jag togs väl om hand och så även min sambo som var själv kvar med vår dotter.

Jag var kvar på förlossningsavdelningen ytterligare två nätter eftersom de var tvugna att hålla mitt blodtryck under kontroll. Väl på BB så upptäcktes av otroligt kompetent personal att min dotter hade en infektion, så sedan fick hon vara en vecka på Neo där hon behandlades. Även där blev vi underbart bemötta av förstående och fantastisk personal.

Jag har verkligen BARA gott att säga!

Svar på tråden Vrinnevi