• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Ablan skrev 2008-11-21 20:41:50 följande:
    jag tycker att det är ok att publicera det, absolut, oavsett om man blir tryggare eller ej av det så är det ett extra straff för pedofilerna och är det folk födda 1992 dvs 16 åringar som har blivit dömda, så tycker jag att det är ok att hänga ut dem med.
    Det är inte upp till allmänheten att godtyckligt lägga till straff.

Straffandet ska skötas av rättsväsendet och ingen annan.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 20:53:09 följande:
    Jag tycker också det är okej att dömda pedofiler och sexbrottslingar finns på internet med bild och namn. Deras domar är redan offentliga handlingar så det är inget konstigt att offentligheten även går att nå via nätet. TS: Länka gärna i min inbox!
    PUL förbjuder sådan publicering. Så att sitta och hänvisa till att lagen skulle ge dig en sådan rätt blir lite larvigt.
  • Micke
    Nixx skrev 2008-11-21 20:58:08 följande:
    Det bryter mot lagen att upprätta egna personregister, att man dessutom gör dessa personuppgifter publika är än värre i laglig mening.
    "21 § Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden."
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 20:59:13 följande:
    Vilken typ av publicering menar du nu? En hemsida där en privatperson lagt ut uppgifterna antar jag? Det är inte den typen av åtkomst via nätet jag menar.
    givetvis är det sådan publicering som diskuteras då det är vad tråden handlar om.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:00:03 följande:
    Kan du länka till den del av PUL som förbjuder denna typ av publicering? Alltså handlingar som är offentliga?
    se inlägg 384
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:02:38 följande:
    Nej, det är inte givet att vartenda inlägg handlar om den typen av publicering. Även på FL kan diskussioner ta nya vägar än den som är den direkt ursprungliga. Rätt larvigt av dig att låtsas som att det är totalt okänt för dig.
    Samtliga 380 inlägg före ditt har handlat om den sajt som åsyftas i TS. Du får nog vara lite mer tydlig att du nu menar ngn annan typ av publicering.

För övrigt är även en statlig publicering ngn som knappast gynnar ngn.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:03:59 följande:
    Ja, men det stärker ju endast att den typ av länk som TS hänvisar till inte är laglig.
    förstår inte vad du menar ?
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:08:33 följande:
    Jag menar att PUL endast berör icke myndigheters utläggande på nätet. Denna typ av sidor är lagliga (och förövaren skyddas inte av PUL) om det är en myndiget som via nätet offentliggör domar. Tydligare nu?
    Ja men det är ju självklart att staten som stiftar lagarna kan anpassa dessa efter sina egna syften?

Även mord kan vara tillåtet i statens namn ..
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:07:05 följande:
    Jag är av motsatt åsikt. Det finns gott om domar i Sverige som kan ge värdefull information till andra människor i samhället. Som tur är är de i regel offentliga.
    Du förutsätter alltså att återfallsrisken är hög och anser att man aldrig kan sona sitt brott?
  • Micke

Miss Q skrev 2008-11-21 21:09:24 följande:

Nixx: Jag skulle vilja ha bilder. Osäker? De pedofiler som jag vet om har varit allt annat än misstänkta INNAN brottet uppdagats.
    Om de inte var misstänkta/dömda innan, så hade ett sådant register inte gjort ngn nytta.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän