• Dorro85

Född 27+1. Behöver nån att prata med...

Hej!
    I söndags fick jag min lilla dotter Mimmi! Hon kom i vecka 27+1, 40 cm lång och vägde ändå 1290g. Hennes BF är egentligen 9 januari.
    Min fråga nu är... Hur funkar allting? Jag är helt ny och ovetande när det gäller prematurbarn. Vi har inte fått träffa en läkare än som ska prata med oss. De på NEO kommer med dålig info...

Har lite frågor om ni vill diskutera? Vore en STOR hjälp för mig. Skulle även vara kul att prata med Er som fått prematurbarn runt samma vecka som vi.

Hur länge fick ni stanna?
    Fick ni "sköta" era bebisar själva till viss del? (Mimmi ligger i kuvös, men utan respirator. Men vi får endast hålla henne på bröstet 1 gång per dag).
    Var tiden väldigt jobbig?
    Vad innebär detta med korrigerad och okorrigerad ålder? :S
    Gud jag har säkert tusen frågor till... Dom kommer väl under tiden.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig :)

• Svar på tråden Född 27+1. Behöver nån att prata med...
  • Dorro85

Basses mamma skrev 2008-10-15 10:23:21 följande:

Hej, och grattis till dottern!Min son föddes i v. 26+3, 1027 gram och 36 cm lång, för snart ett år sedan (9 november). Han föddes i Uppsala och fick efter 3 dygn där åka till Gävle. Vi bor 20 mil från Uppsala och 10 mil från Gävle, så det kändes jobbigt att vara såpass långt hemifrån. Särskilt eftersom jag låg inlagd i Uppsala drygt 3 veckor innan han föddes. När vi väl installerat oss i Gävle så åkte vi hem över natten. Väldigt underlig känsla, sååå skönt att vara hemma samtidigt som man inget hellre ville än att vara hos honom på sjukhuset. Men, iaf jag, man behöver komma ifrån sjukhusmiljön då och då för att orka med. Vi var på sjukhuset i 10 veckor innan vi fick åka hem. Vi åkte hem 17 januari och han var beräknad till den 12 februari. En vecka efter att vi åkt hem blev han utskriven från neo då de såg att han gick upp i vikt som han skulle av att amma. Han vägde 2940 gram när vi åkte hem.Det var väldigt segt för honom att komma ur cpap:en. Redan 2 dagar efter födseln fick han börja träna ur, men sedan efter att ha varit utan några dagar blev han trött och fick tillbaka den. Så höll det på till den 23 december då han för sista gången kom ur cpap. Efter det hade han syrgas vid behov, främst vid måltiderna, under någon vecka till. Nu är han en väldigt pigg kille som precis lärt sig sätta sig upp själv och som för fullt håller på att lära sig krypa. Det enda som märks av hans för tidiga födsel idag är att han blir lätt andfådd. Vi har fått luftrörsvidgande medicin att ge vid behov, men har än så länge bara behövt ge den en gång. Dr säger att detta kommer att växa bort så småningom.Oj, det här blev långt... Har ändå så mkt mer att skriva... Om du undrar något är det bara att fråga!
    sånt här får mig stark. min värsta mardröm nu är att mimmi inte ska klara av något och dö :( det oroar jag mig för varje dag... hade aldrig hört talas om "prematurbarn" innan och tänkte inte på hur allarligt det va... men nu är man i den sitsen och det känns inte bra...
  • Molly i Skåne
    Dorro85 skrev 2008-10-15 11:23:21 följande:
    Basses mamma skrev 2008-10-15 10:23:21 följande: sånt här får mig stark. min värsta mardröm nu är att mimmi inte ska klara av något och dö :( det oroar jag mig för varje dag... hade aldrig hört talas om "prematurbarn" innan och tänkte inte på hur allarligt det va... men nu är man i den sitsen och det känns inte bra...
    Så känner man i början-oavsett VAD personalen säger...Vet inte om du läste det jag skrev i andra tråden- men du kan ju alltid kolla min pres och blogg om du har lust.
    Min lille kille som var så pytteliten är exakt 9 månader (6 månader egentligen) idag och har fått sin 1a tand!!!!
    Och han var ändå en ovanligt sjuk liten kille...
    Lycka till och försök ändå att njuta av den lilla fina Mimmi som visserligen kom för tidigt men hon är här NU!
    Kram!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-15 14:31:03 följande:

Så känner man i början-oavsett VAD personalen säger...Vet inte om du läste det jag skrev i andra tråden- men du kan ju alltid kolla min pres och blogg om du har lust.Min lille kille som var så pytteliten är exakt 9 månader (6 månader egentligen) idag och har fått sin 1a tand!!!!Och han var ändå en ovanligt sjuk liten kille...Lycka till och försök ändå att njuta av den lilla fina Mimmi som visserligen kom för tidigt men hon är här NU!Kram!
    vi fick prata med läkaren idag. mimmi mår TOPPEN sa han. han sa att de flesta barnens största problem vid denna "ålder" är lungorna. jag hann ju få antibiotika eller va det va för hennes lungors utveckling. hon slapp ju respiratorn med! hon andas typ själv. har ett litet mottryck med CPAPen, men den va liten. gulsoten försvann under ett dygn. så hon mår toppen :)
  • olivia 11

Vad roligt att det går så bra!!!!

• Molly i Skåne
    Dorro85 skrev 2008-10-15 18:32:42 följande:
    Molly i Skåne skrev 2008-10-15 14:31:03 följande: vi fick prata med läkaren idag. mimmi mår TOPPEN sa han. han sa att de flesta barnens största problem vid denna "ålder" är lungorna. jag hann ju få antibiotika eller va det va för hennes lungors utveckling. hon slapp ju respiratorn med! hon andas typ själv. har ett litet mottryck med CPAPen, men den va liten. gulsoten försvann under ett dygn. så hon mår toppen :)
    Grattis Dorro! Stark liten tjej du har fått!! Är sååå glad för din skull. Du hann nog få kortison för lungorna skulle jag tro-typ 2 eller 3 sprutor. Säkert lite antibiotika också, för blodningen. Vad härligt med så fint besked från doktorn!!!
    Sköt om er!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-15 18:40:49 följande:

Grattis Dorro! Stark liten tjej du har fått!! Är sååå glad för din skull. Du hann nog få kortison för lungorna skulle jag tro-typ 2 eller 3 sprutor. Säkert lite antibiotika också, för blodningen. Vad härligt med så fint besked från doktorn!!!Sköt om er!
    ja, det är helt underbart
  • Jessica1

GRattis!
    Jag fick en son i 27+5. Han är nu 5,5 månader (eller 2,5). Lilla Gustav var först i CPAP hanmnade sedan i respirator i 4,5 dygn och sedan CPAP, lite senare i grimma (endast syretillskott) innan han till slut blev av med syrgasen efter 10 veckor.
    G föddes 9 maj, vi kom hem med hemsjukvård 16 juli och han blev utskriven 7/8. Gustav har inte haft större problem och idag märker man inte av att han är prematur (förrutom att han är stabilare och lite före i sin utveckling). DEt G drabbades av var att duktus var öppen (stängdes med medicin), hjärnblödning grad 1, vätska i lungorna ett antal gånger, ett par förkylningar, sola (alla prematrer gör det). Vi har hitintills haft tur att slippa akutlarm med vår son.

Det låter som om din tjej klarar sig bra om hon "bara" har CPAP. Grattis än en gång...

• Dorro85
    Jessica1 skrev 2008-10-15 19:36:31 följande:
    GRattis! Jag fick en son i 27+5. Han är nu 5,5 månader (eller 2,5). Lilla Gustav var först i CPAP hanmnade sedan i respirator i 4,5 dygn och sedan CPAP, lite senare i grimma (endast syretillskott) innan han till slut blev av med syrgasen efter 10 veckor. G föddes 9 maj, vi kom hem med hemsjukvård 16 juli och han blev utskriven 7/8. Gustav har inte haft större problem och idag märker man inte av att han är prematur (förrutom att han är stabilare och lite före i sin utveckling). DEt G drabbades av var att duktus var öppen (stängdes med medicin), hjärnblödning grad 1, vätska i lungorna ett antal gånger, ett par förkylningar, sola (alla prematrer gör det). Vi har hitintills haft tur att slippa akutlarm med vår son.Det låter som om din tjej klarar sig bra om hon "bara" har CPAP. Grattis än en gång...
    vad bra att allt gick bra :) men sakerna han drabbades av lät inte så trevligt :S men UNDERBART att allt är bra!
  • morlin01

Hejsan!
    Fick vå doter den 10 Januai i vecka 27+0.

Vi låg inne på neo i 2.5 månader, sedan hade vi permis i 2 veckor innan vi blev helt utskrivna.

Vi gjorde upp ett schema för när vi skulle sköta Alexandra och det krävde jag skulle följas till punt och pricka. Vissa i personalen (särskilt de äldre) var skeptiska till detta, men det var så vi ville ha det så det var bara för dem att ta det. Till en början tvättade vi henne själv och bytte blöja, sedan utökade vi till att börja väga henne själv 0.s.v. Vi satt känguru 2 ggr om dagen ca 1-2 h varje gång.

Första tiden på NEO flöt på, för att jag var i någon form av chocktillstånd. Senare blev det väldigt jobbigt att inte ha något privatliv och känna att man inte kan ta hand om sitt barn själv. När vi flyttade in på Neo efter ca 5 veckor så skötte jag alexandra helt själv mer eller mindre och var därför frusterad över att vi ändå var tvungen att stanna kvar. Vi ville hemskt gärna åka hem.

Hur går det för er? Har Mimmi någon syrgas? Får hon koffeincitrat?

• Dorro85
    morlin01 skrev 2008-10-16 09:11:16 följande:
    Hejsan! Fick vå doter den 10 Januai i vecka 27+0.Vi låg inne på neo i 2.5 månader, sedan hade vi permis i 2 veckor innan vi blev helt utskrivna.Vi gjorde upp ett schema för när vi skulle sköta Alexandra och det krävde jag skulle följas till punt och pricka. Vissa i personalen (särskilt de äldre) var skeptiska till detta, men det var så vi ville ha det så det var bara för dem att ta det. Till en början tvättade vi henne själv och bytte blöja, sedan utökade vi till att börja väga henne själv 0.s.v. Vi satt känguru 2 ggr om dagen ca 1-2 h varje gång. Första tiden på NEO flöt på, för att jag var i någon form av chocktillstånd. Senare blev det väldigt jobbigt att inte ha något privatliv och känna att man inte kan ta hand om sitt barn själv. När vi flyttade in på Neo efter ca 5 veckor så skötte jag alexandra helt själv mer eller mindre och var därför frusterad över att vi ändå var tvungen att stanna kvar. Vi ville hemskt gärna åka hem.Hur går det för er? Har Mimmi någon syrgas? Får hon koffeincitrat?
    låter jobbigt.. jag vill oxå hem redan nu. nu kanske vi får vänta på att flytta in på neo ett tag till verkar det som :(
    hon har ingen respirator men är kopplat till CPAP. koffeincitrat har jag inte ens hört talas om :S
Svar på tråden Född 27+1. Behöver nån att prata med...