Inlägg från: morlin01 |Visa alla inlägg
  • morlin01

Född 27+1. Behöver nån att prata med...

Hejsan!
    Fick vå doter den 10 Januai i vecka 27+0.

Vi låg inne på neo i 2.5 månader, sedan hade vi permis i 2 veckor innan vi blev helt utskrivna.

Vi gjorde upp ett schema för när vi skulle sköta Alexandra och det krävde jag skulle följas till punt och pricka. Vissa i personalen (särskilt de äldre) var skeptiska till detta, men det var så vi ville ha det så det var bara för dem att ta det. Till en början tvättade vi henne själv och bytte blöja, sedan utökade vi till att börja väga henne själv 0.s.v. Vi satt känguru 2 ggr om dagen ca 1-2 h varje gång.

Första tiden på NEO flöt på, för att jag var i någon form av chocktillstånd. Senare blev det väldigt jobbigt att inte ha något privatliv och känna att man inte kan ta hand om sitt barn själv. När vi flyttade in på Neo efter ca 5 veckor så skötte jag alexandra helt själv mer eller mindre och var därför frusterad över att vi ändå var tvungen att stanna kvar. Vi ville hemskt gärna åka hem.

Hur går det för er? Har Mimmi någon syrgas? Får hon koffeincitrat?

• morlin01

Kan dock även tillägga att Alexandra idag är ca 9 månader, har fått två tänder, sitter själv, springer runt i gåstolen är 70cm lång och väger 8.6 kg. Hon är alltså ikapp storleksmässigt redan. Vi har haft väldigt tur och är överlyckliga över att vi inte har märkt några men av den förtidiga födseln

• morlin01

En del prematurer får men av tex hjärnblödningar eller syrebrist vid födseln. Men hur vanligt detta är vågar jag inte svara på. Det kan märkas som spasticitet eller lättare cp skdor som gör det lite svårare med motoriken. Men oroa dig inte för detta, läkarna skulle ta upp det om de tror att det finns risk för detta. Personligen vet jag inte någon som drabbats av det. Dagens sjukvård är så bra

• morlin01

Ojdå, såg att du skrev innan, så nu svarar jag igen. Vår dotter låg inte heller i respirator, förmodligen pga att jag hann få alla kortisonsprutor innan hon föddes, det är ett mkt bra tecken. Har mimmi syrgas i cpapen? Koffeincitrat är en medicin som gör att babyn kommer ihåg att andas. Tror att nästan alla som är födda innan vecka 30 brukar få det. Om hon inte har andningsuppehåll så tränar dom ur det bara efter några veckor.

• morlin01

Ok, syrgasen var det som jag upplevde som det jobbigaste momentet på neo. Mycket pga att synen kan bli skadad om de får för mkt syrgas. Därför var jag väldigt nervig runt detta, för ibland kändes det som att personalen skruvade upp syrgasen bara för att slippa pling i apparaterna, men det var senare när hon bara hade syrgasgrimma eller en tratt som flödade ut syrgas vid behov.

• morlin01

Det kommer att ordna sig, det är inte alls ovanligt. Prematurer får ofta infektioner och behöver lite extrahjälp med andning och syresättning under dessa perioder. Det kommer att gå bra.

Svar på tråden Född 27+1. Behöver nån att prata med...